Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1059
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1056

Følg bodybuilding.dk på

Squat i smith-stativ til lænd!

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej BB!

Jeg har nogle lændproblemer, en gammel fodboldskade som er 'gået lidt op igen'.
Jeg har så trænet squat i Smith-stativ, og synes egentlig umiddelbart at den virker god til lænden.
Jeg syntes at min lænd får det noget bedre, fra bare de 2 seneste squat træninger.

Mit spørgsmål:

- Kan squat i Smith-stativ godt bruges til at træne lænden op, nu hvor man træner benene samtidig, eller ville det være klogere og supplere med en decideret lænd-øvelse?

Kommentarer op hvorfor jeg ikke træner i alm squat stativ er at jeg ikke har denne mulighed, og det for mit vedkommende helt sikkert ikke kan betale sig at skifte center. Jeg er selv ganske tilfreds med Smith-stativ selvom 98% af jer vil fraråde mig det.

Mange tak på forhånd!
Vh Miro

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Jeg synes ikke smith-stativ kan bruges til andet end calf-raises og hack-squat...

Hvori lænden sidder problemet eller skaden?
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 200.00

Kostplan: Vis kostplan

Hmm^^, det er ca fra 'underbuksekanten' og op efter.

Hvordan er fri squat da generelt ved lænden, ville man kunne træne sin lænd gennem squat?

Squat er helt sikker god til at bygge en stærk lænd, det er selvfølgelig bare vigtigt at teknikken er korrekt:) personligt er jeg meget glad for low-bar squat hvor stangen ligger lidt længere nede på ryggen. det giver lidt mindre stress på lænden

Squat er rigtig god til at opbygge lænden såvel som næsten hele kroppen faktisk.

Bare start med lav vægt og fokuser på god form, så kan du gradvist øge vægten i et tempo der tillader dig at ændre din træning hvis din lænd begynder at give dig problemer.

Ellers kan du evt. få hjælp af en fysioterapeut, da det reelt set står med en skade der potentielt kan give dig problemer.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 200.00

Brugeravatar

Træner her: DGI Huset i Vejle
AK Odin

Styrkeliste
- Bænkpres: 55.00
- Squat: 112.50
- Dødløft: 120.00

Logbog: Vis logbog

MasterBlaster92 skrev:Squat er helt sikker god til at bygge en stærk lænd, det er selvfølgelig bare vigtigt at teknikken er korrekt:) personligt er jeg meget glad for low-bar squat hvor stangen ligger lidt længere nede på ryggen. det giver lidt mindre stress på lænden

Lowbar squat går mere i bagkæden, heraf også lænden. Alt efter din kropsbygning, som du vil kunne læse/se i squat-teknik-tråden, så vil du læne dig mere forover med lowbar squat, end high bar squat hvor du praktisk talt har oprejst ryg. Dette vil resultere i, at du skal rejse dig fra denne foroverbøjede position, som vil emittere en forkortet version af princippet i "goodmornings"
Brugeravatar

Træner her: SPH GYM

Lyder godt.

Jeg har også gået til fys. ang. ryggen for ca et halv år siden. Han dog flyttet sin klinik er godt stykke væk. Men det lidt min egen skyld at jeg ikke har genoptrænet min ryg efterfølgende, så jeg ikke er lige så udsat. Jeg spiller en del fodbold så lænden skal være iorden!

Tak for inputs drenge!^

hva med nogle øvelser som dissideret træner lænden?

hyper extentions eventuelt med vægt er gode og når du bliver stærk nok i lænden hvis du ikke allerede er det så dødløft. men formen skal være 100%. ( som den selvfølgelig også skal i squat)
og planke er også gode og så træn en del tunge mave øvelser som vil opbygge styrken i din mave også det vil også give din core mere stabilitet
If you can't fix it, you're not hitting it hard enough!
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: RAW Fitness

Træner her: Raw Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 85.00
- Dødløft: 135.00

Jeg har rigtig god erfaring med front squat som en lændetrænende øvelse suppleret med hyperextensions, da jeg selv lider lændeproblemer desværre. Front squat gør at jeg ikke har den "hårde" vinkel på min ryg, men er mere oprejst som i f.eks. highbar squat og det går ikke nær så hårdt ud over lænden som alm squats eller alm dødløft. prøv evt. også med sumodødløft. Der fungerer samme principper. :)

Reputation point: 20

Hvis vi nu siger at du havde ondt i skulderen, ville du så umiddelbart tænke at det skulle trænes væk med en skulderøvelse? Nej vel?

Det samme gør sig vel gældende for ondt i lænden. Det skyldes jo højest sandsynligt en eller anden form for ubalance imellem muskler / smidighed/mobilitet, og ikke slappe lændemuskler.

Find nogle artikler om dårlig ryg inden på t-nation.com og se om du ikke kan bruge det til noget.
Billede
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Træner her: Randers styrke og motionsklub (Fjeren)

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 24 gæster