Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1165
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1162

Følg bodybuilding.dk på

Starter på en frisk

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hey bb.dk,

Vil betegne mig selv som grøn inden for dette ’vægttræningsfænomen’, og selvom jeg da har trænet lidt, så har det aldrig været topseriøst. Derfor – tag forbehold for mine spørgsmål og hvad jeg ellers skriver.

Jeg er 19 år og har længe haft samme mål som de fleste, der starter; at ligne de typiske veltrænede gutter i film, reklamer og så videre. I ved, hvad jeg mener.
Jeg har højst haft en seriøs træning kørende tre måneder i træk, og det var tilbage i starten af 2010, men ellers har det været MEGET on and off. Har ikke siden fået noget seriøst op og holdt det i gang.
Men nu gider jeg det ikke mere. Nu vil jeg for alvor ordentligt i gang.
Jeg har ikke noget ønske om nogensinde at blive bodybuilder – jeg vil bare have ”drømmekroppen.”
Jeg har fra 1/10 tænkt mig at starte på en frisk – hvilket indebærer, at jeg skal have helt styr på kosten, da jeg ved hvor vigtig den er for at gøre store fremskridt, at jeg skal træne fast seks gange om ugen og at jeg skal sørge for at restituere ordentligt, dvs. især få sovet nok.

Jeg vil sige det sådan, at jeg har læst noget og har styr på de forholdsvis grundlæggende ting omkring dette, men slet ikke nok, og jeg læser fortsat en masse artikler, der skal gøre min viden endnu større.

Dagene indtil den 1/10 vil jeg bruge på at få det hele omkring kosten på plads, ligesom jeg vil have gang i træningen, så jeg ikke får vilde DOMS, når jeg starter den 1. Og derudover vil jeg gerne lære teknikken for øvelser som squat og dødsløft, som jeg aldrig før har taget, men som jeg selvfølgelig vil begynde på i forbindelse med alt dette.

Men lad mig starte med et par grundlæggende ting om mig selv:
Jeg er 190 høj og vejer 78 kg (morgenvægt), og min kropstype er mesomorph (hvis man ellers kan bruge det til noget som helst). Jeg træner i Fitness World, da det er det eneste og billigste i nærheden af, hvor jeg bor, men det dækker vist også fint mine behov indtil videre. Ellers er jeg i gang med sidste år på gymnasiet, og der bør være fin mulighed for at følge kosten der.

Mit første standpunkt er den 1/4 næste år, altså et halvt år efter min startdato d. 1/10. Her vil jeg have gerne have gjort betydelige fremskridt, da jeg har fødselsdag i april og har et mål om være i form på min 20 års fødselsdag, og så vil det da også være rart at have noget at vise frem til sommer.

Men til det vigtigste – jeg har nogle spørgsmål angående alt dette, som jeg gerne vil have svar på, og som jeg håber, I kan hjælpe mig med.
Jeg lægger stille og roligt ud:

Så vidt jeg har forstået er det vejen frem at hhv. bulke og cutte, og det er også den metode jeg har tænkt mig at følge. Jeg kan så forstå, at der er noget, der hedder lean bulk, som går ud på, at man skal have de anbefalede proteiner (ca. 1.7 g pr. kg kropsvægt), men samtidig indtage så få kulhydrater som muligt – har jeg ret? For så vil jeg gerne vide, hvordan ens kalorieindtag skal ligge i en sådan en periode?

Hvor længe varer en bulke/cutte-periode? Vælger man selv, eller bør en periode følge et træningsprogram? Og i den forbindelse; når jeg har et standpunkt 1/4 næste år – hvordan bør jeg så smartest kombinere disse perioder?

Og træningsprogrammet!
Jeg har på det seneste kørt et 3-splitprogram som så således ud:
Dag 1: Bryst, Skulder og (indimellem) Nakke
Dag 2: Ryg og Ben (Kun benpres - har aldrig trænet squat eller dødsløft)
Dag 3: Biceps, Triceps, Underarm og (indimellem) Mave
Jeg ville egentlig gerne køre 2-split, men når jeg har trænet bryst, har min triceps altid været helt smadret, og det samme gør sig gældende (dog ikke i lige så høj grad) for biceps efter ryg, så føler jeg ikke, at jeg kan give dem fuld smadr, så jeg vil hellere give arme en dag for sig selv, og det kan kun lade sig gøre med et 3-split.
MEN! Jeg vil gerne have et godt råd til et nyt træningsprogram. Jeg gider ikke fullbody, så det skal være et splitprogram, helst 2-split eller 3-split, og da jeg ikke er så øvet endnu, så ser jeg helst bort fra meget teknisk krævende øvelser. Nogle gode råd?

Ellers vil jeg holde tråden åben, hvis jeg har flere spørgsmål i fremtiden, og det har jeg helt sikkert.
Til slut: Har I ikke en masse gode artikler, I kan anbefale?
På forhånd tak!

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Jeg vil gerne lige kvittere for et begynderindlæg, som for en gangs skyld ikke lugter af dovenskab og endda stiller nogle kvalificerede spørgsmål!

KRT skrev:Jeg har ikke noget ønske om nogensinde at blive bodybuilder – jeg vil bare have ”drømmekroppen.”
Jeg har fra 1/10 tænkt mig at starte på en frisk – hvilket indebærer, at jeg skal have helt styr på kosten, da jeg ved hvor vigtig den er for at gøre store fremskridt, at jeg skal træne fast seks gange om ugen og at jeg skal sørge for at restituere ordentligt, dvs. især få sovet nok.

Denne klassiske tråd rummer en masse gode råd til kost og træning samt en række links til relevante artikler:
viewtopic.php?f=56&t=39845

Grav desuden i artikelarkivet både her på siden og på bodylabs hjemmeside.

Er der en særlig grund til, at du meget gerne vil træne hele 6 gange om ugen? Man kan selvfølgelig programmere sig ud af, at du er nybegynder og ikke har den store arbejdskapacitet, men det forekommer mig mere oplagt med de konventionelle 3-4 ugentlige træningspas. Med tanke på at du tidligere er holdt op med at træne igen, virker det også smartere, da du så kun behøver have motivationen til at få røven ned at træne på nogle udvalgte dage.

KRT skrev:Og derudover vil jeg gerne lære teknikken for øvelser som squat og dødsløft, som jeg aldrig før har taget, men som jeg selvfølgelig vil begynde på i forbindelse med alt dette.

Hvor bor du henne i verden? Det kan godt være, at Fitness World er det eneste kommercielle center i nærheden men med lidt held, er der en styrke/vægtløftsklub ikke så langt fra dig. Sådanne klubber er typisk de kommercielle centre overlegne både hvad udstyr, priser, atmosfære og medlemmer angår, og hvis du vil lære grundløftene på forsvarlig vis er det stedet at være.

Alternativet er at punge ud og hyre en personlig træner (læs: Ikke en fra Fitness World, men fx en af de mange kapaciteter her fra siden).

KRT skrev:Så vidt jeg har forstået er det vejen frem at hhv. bulke og cutte, og det er også den metode jeg har tænkt mig at følge. Jeg kan så forstå, at der er noget, der hedder lean bulk, som går ud på, at man skal have de anbefalede proteiner (ca. 1.7 g pr. kg kropsvægt), men samtidig indtage så få kulhydrater som muligt – har jeg ret? For så vil jeg gerne vide, hvordan ens kalorieindtag skal ligge i en sådan en periode?

Et lean bulk er en kontrolleret vægtstigning, hvor du forsøger at minimere mængden af fedt, som følger med den nye muskelmasse. En reduktion af kulhydrater i visse sammenhænge kan her være fordelagtig, men er ikke en absolut nødvendighed.

Det vigtigste er snarere at ligge i et begrænset kcal-overskud. Ifbm. lean bulk synes det typisk at være at sigte på ca. 2-300 kcal i overskud om dagen, men et kig i artiklerne og en søgning på lean bulk her på forummet vil sikkert belyse det nærmere.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Kæft et fedt udgangspunkt du har! De fleste 19 årige, og ja, jeg tillader mig at generealisere, er totalt ligeglade med teknik, kost osv. Der skal bare trænes bryst og biceps hos dem.

ntp9 = Årets bruger på bb.dk! Tror ikke jeg har læst et indlæg fra dig, der ikke var konstruktivt. Plus, tror mange nye brugere sætter pris på sådan et svar :)
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Vesterbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 9.00
- Squat: 18.00
- Dødløft: 27.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Kidd skrev:Kæft et fedt udgangspunkt du har! De fleste 19 årige, og ja, jeg tillader mig at generealisere, er totalt ligeglade med teknik, kost osv. Der skal bare trænes bryst og biceps hos dem.

ntp9 = Årets bruger på bb.dk! Tror ikke jeg har læst et indlæg fra dig, der ikke var konstruktivt. Plus, tror mange nye brugere sætter pris på sådan et svar :)

+1
Greed, for lack of a better word, is good. Greed is right, greed works. Greed clarifies, cuts through, and captures the essence of the evolutionary spirit. Greed, in all of its forms; greed for life, for money, for love, knowledge.

Geografisk sted: Aabenraa

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

foxmadem skrev:
Kidd skrev:ntp9 = Årets bruger på bb.dk! Tror ikke jeg har læst et indlæg fra dig, der ikke var konstruktivt. Plus, tror mange nye brugere sætter pris på sådan et svar :)

+1

- 1
Brugeravatar

ntp9 skrev:Jeg vil gerne lige kvittere for et begynderindlæg, som for en gangs skyld ikke lugter af dovenskab og endda stiller nogle kvalificerede spørgsmål!

Tak for det! Jeg er også meget motiveret omkring det hele, og jeg er overbevist om, at det nok skal blive en succes.

Desuden, tak for svaret. Jeg ved, det var en halvlang smøre, men jeg sætter pris på, at nogen gider bruge tid på at læse det og skrive et konstruktivt svar.

ntp9 skrev:Denne klassiske tråd rummer en masse gode råd til kost og træning samt en række links til relevante artikler:
viewtopic.php?f=56&t=39845

Grav desuden i artikelarkivet både her på siden og på bodylabs hjemmeside.

Fedt, den ser rigtig god ud, vil læse den igennem her senere.

ntp9 skrev:Er der en særlig grund til, at du meget gerne vil træne hele 6 gange om ugen? Man kan selvfølgelig programmere sig ud af, at du er nybegynder og ikke har den store arbejdskapacitet, men det forekommer mig mere oplagt med de konventionelle 3-4 ugentlige træningspas. Med tanke på at du tidligere er holdt op med at træne igen, virker det også smartere, da du så kun behøver have motivationen til at få røven ned at træne på nogle udvalgte dage.

Det er som sådan heller ikke et must at træne seks gange ugentligt, men i forbindelse med et 3-split-program føler jeg, det er nødvendigt, da jeg ved at træne tre gange om ugen så kun kommer igennem hver muskelgruppe en enkelt. Ved et 2-split-program vil det sagtens kunne forsvares at "nøjes" med fire træningspas om ugen.
De gange jeg tidligere har holdt op har oftest skyldes en slem omgang sygdom og manglende motivation til derefter at komme komme ordentligt igang igen. Og så har sommerferien begge år også ødelagt en del.

ntp9 skrev:Hvor bor du henne i verden? Det kan godt være, at Fitness World er det eneste kommercielle center i nærheden men med lidt held, er der en styrke/vægtløftsklub ikke så langt fra dig. Sådanne klubber er typisk de kommercielle centre overlegne både hvad udstyr, priser, atmosfære og medlemmer angår, og hvis du vil lære grundløftene på forsvarlig vis er det stedet at være.

Alternativet er at punge ud og hyre en personlig træner (læs: Ikke en fra Fitness World, men fx en af de mange kapaciteter her fra siden).

Jeg har ikke undersøgt, om der er nogle styrke/vægtløftsklubber i nærheden, men jeg vil umiddelbart gerne fortsætte FW, i hvert fald det første stykke. Det er en forholdsvis stor FW i forhold til, hvad jeg eller har set af den slags. Det skal også siges, at mine faste træningsmakkere også træner her, og det er også det letteste mht. transport.

ntp9 skrev:Et lean bulk er en kontrolleret vægtstigning, hvor du forsøger at minimere mængden af fedt, som følger med den nye muskelmasse. En reduktion af kulhydrater i visse sammenhænge kan her være fordelagtig, men er ikke en absolut nødvendighed.

Det vigtigste er snarere at ligge i et begrænset kcal-overskud. Ifbm. lean bulk synes det typisk at være at sigte på ca. 2-300 kcal i overskud om dagen, men et kig i artiklerne og en søgning på lean bulk her på forummet vil sikkert belyse det nærmere.

Udmærket. Jeg vil prøve, at sigte efter at ligge på 2-300 kcal i overskud.

KRT skrev:Desuden, tak for svaret. Jeg ved, det var en halvlang smøre, men jeg sætter pris på, at nogen gider bruge tid på at læse det og skrive et konstruktivt svar.

Helt i orden. Det var forfriskende at læse en begyndertråd, hvor man for en gangs skyld ikke blev oprigtigt bekymret for, om trådstarter overhovedet var i stand til at klæde sig på om morgenen og først blev sendt ud i det bredere samfund, når vedkommendes støttepædagoger havde iført ham cykelhjelm og hagesmæk.

KRT skrev:Det er som sådan heller ikke et must at træne seks gange ugentligt, men i forbindelse med et 3-split-program føler jeg, det er nødvendigt, da jeg ved at træne tre gange om ugen så kun kommer igennem hver muskelgruppe en enkelt. Ved et 2-split-program vil det sagtens kunne forsvares at "nøjes" med fire træningspas om ugen.

Jeg ville nok umiddebart anbefale dig at køre et af de gængse full body eller 2-split begynderprogrammer, indtil du har oparbejdet en lidt større arbejdskapacitet, men hvis folk er uenige eller har nogle forslag til at gøre et 3-split program fordelt på seks dage tilpas nænsomt, bøjer jeg mig gerne. Min viden er endnu ikke så stor, at jeg kan tillade mig at foreslå kreative programmeringer.

KRT skrev:Jeg har ikke undersøgt, om der er nogle styrke/vægtløftsklubber i nærheden, men jeg vil umiddelbart gerne fortsætte FW, i hvert fald det første stykke. Det er en forholdsvis stor FW i forhold til, hvad jeg eller har set af den slags. Det skal også siges, at mine faste træningsmakkere også træner her, og det er også det letteste mht. transport.

Både du og dine træningsmakkere burde strengt taget forføje jer væk fra FitnessWorld med tanke på de priser, de holder sig, samt den instruktionskvalitet og det udstyr de har til rådighed.

Hvor boede du henne i landet? Det kan jo være der er en lille, lækker jernhule i nærheden, du som nybegynder ikke er stødt på, men som nogen herinde kender til.

Hvis FitnessWorld skulle vise sig at være den eneste mulighed, vil jeg som sagt anbefale at hyre en ekstern instruktør til at lære dig grundløftene.
Brugeravatar

ntp9 skrev:Jeg ville nok umiddebart anbefale dig at køre et af de gængse full body eller 2-split begynderprogrammer, indtil du har oparbejdet en lidt større arbejdskapacitet, men hvis folk er uenige eller har nogle forslag til at gøre et 3-split program fordelt på seks dage tilpas nænsomt, bøjer jeg mig gerne. Min viden er endnu ikke så stor, at jeg kan tillade mig at foreslå kreative programmeringer.

Det kunne godt være, jeg skulle kigge efter et fullbodyprogram så. Hvad menes der med arbejdskapacitet?

ntp9 skrev:Både du og dine træningsmakkere burde strengt taget forføje jer væk fra FitnessWorld med tanke på de priser, de holder sig, samt den instruktionskvalitet og det udstyr de har til rådighed.

Hvor boede du henne i landet? Det kan jo være der er en lille, lækker jernhule i nærheden, du som nybegynder ikke er stødt på, men som nogen herinde kender til.

Hvis FitnessWorld skulle vise sig at være den eneste mulighed, vil jeg som sagt anbefale at hyre en ekstern instruktør til at lære dig grundløftene.

Jeg er fra Ballerup. Så FW lige ved stationen er det oplagte valg, også fordi jeg kommer forbi hver dag med offentlig transport. Og umiddelbart synes jeg heller ikke, at der mangler noget. Der er både mulighed for squat og håndvægte til et par og 40 kg (ikke at jeg kommer til at bruge det foreløbigt).

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster