Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1051
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1048

Følg bodybuilding.dk på

Stronglifts 5x5

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej.
Jeg er ved at lave et program udfra strong lift 5x5.
Du træner bryst hver 4 dag og jeg er tvivl om man godt kan tilføje 2 bænk øvelser.
Jeg har læst at hvis du træner mere incline får dit bryst en pænere form end f.eks kun Flad bænk? er det rigtigt eller bare noget mere broscience?

Så spørgsmålet er kan jeg godt havde både flad og incline bænk i mit trænings program - når jeg træner bryst hver 4 dag?

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 185.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

MarkusVinther skrev:Hej.
Jeg er ved at lave et program udfra strong lift 5x5.
Du træner bryst hver 4 dag og jeg er tvivl om man godt kan tilføje 2 bænk øvelser.
Jeg har læst at hvis du træner mere incline får dit bryst en pænere form end f.eks kun Flad bænk? er det rigtigt eller bare noget mere broscience?

Så spørgsmålet er kan jeg godt havde både flad og incline bænk i mit trænings program - når jeg træner bryst hver 4 dag?

Ja, det kan man sagtens. Incline bænkpres vil aktivere mere øvre bryst og skulder ift. almindelig bænkpres. Jeg går ud fra, at du styrketræner 3 gange om ugen, så din pres-rutine vil nogenlunde se sådan ud:

mandag: Bænkpres, onsdag: Incline bænkpres/ eller OH press, fredag: Bænkpres
"You can be half in alot of things... But don't be a half repper!"
Brugeravatar

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 200.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Vis logbog

Jeg ved ikke hvor meget du har trænet, så nu prøver jeg at give råd, fra det udgangspunkt at du er relativt nybegynder.
Der er mange der ved mere end jeg, men da jeg kan se at ingen har skrevet, vil jeg prøve og bidrage med noget. Rådene bliver givet på baggrund af den erfaring, jeg gennem tid her på bb.dk, bøger og egen trænings erfaring, har tilegnet mig. Den er selvfølgelig begrænset, og giver jeg dårligt råd, beklager jeg, og andre må endelig rette mig.

Mit svar:
Incline eller decline bænk stresser selvfølgelig nogle forskellige dele af brystet. Det er dog nok begrænset hvor stor en synlig effekt du ser (1). Selvom SL 5x5 starter ud let, bliver det senere rigtig hårdt, også i bænk. Jeg tror at hvis du følger programmet skal du nok se de ønskede resultater, også selvom du "kun" laver flad bænk (2).
Så for at svarer mere direkte på dit spørgsmål; ja, du kan godt smide en ekstra bryst øvelse ind, bare du sørger for at have lige mange træk og pres bevægelser (3). Men at det ikke er en nødvendighed, og at du sikkert vil se fine resultater uden.

Noter:
1: Det er en udtalelse baseret på det tidligere omtalte grundlag, tager jeg fejl beklager jeg. Mere vidende kan måske uddybe hvorvidt og hvorfor dette udsagn er sandt/falsk.
2: Ønskede resultater som i større/pænere bryst. Det skal nok komme af flad bænk.
3: Læs; +1 pres = +1 træk.

Edit: Okay nogle havde svaret, men du får beskeden alligevel fordi jeg har brugt så meget tid på den. :)
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Brugeravatar

Reputation point: 75

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 133.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Vis logbog

Tilbage til Begynder forum