Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1508
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1506

Følg bodybuilding.dk på

Studere Jura på KU

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Jeg ved denne at tråd jura-pa-sdu-eller-ku-t47271-30.html allerede eksisterer, men jeg opretter en ny her på falderebet, i håbet om at høre nogle nye synspunkter! Den gamle er fra 2011.

Jeg står nemlig selv i en situation hvor jeg skal afgøre mine studieprioriteter. Jeg har allerede søgt kvote 2 i marts, men nu har jeg til og med d. 5 juli til at ændre i min 2. prioritet. Min 1. prioritet er nemlig meget søgt, og det er virkeligt et nåleøje at komme ind. Men jeg håber :wink:

Som 2. prioritet har jeg valgt Engelsk. Både fordi jeg gerne vil være dygtig til engelsk, men samtidig også fordi jeg synes pensum lyder meget spændende. Dog har jeg længe været i tvivl om det er egentligt er det jeg vil. Jeg har sidenhen fået nye idéer.

Jeg har lige gennemført et højskoleophold hvor min retoriklærer påpegede at jeg var ret skrap til det med love og paragraffer, og han var sikker på at jeg skulle læse jura til sommer. Det havde jeg dog aldrig skænket en tanke, men det lød faktisk interessant. Jeg elsker at fremlægge beviser, debatterer og overbevise andre osv, og jeg synes faktisk at jura lyder som et spændende alternativ til min 2. prioritet .Men nu har jeg læst lidt om det, men aner alligevel ikke helt hvordan det er at studere jura. Og da det først er "nu" jeg har fået øjnene op for det, er jeg aldrig nået til Åbent hus. (Vi snakker på KU).

Er det nogle der kan knytte nogle flere kommentarer til det hvordan det er at studere Jura på KU?

1) Hvor meget læsestof er der? For selvom jeg elsker at studere, havde jeg i gymnasiet specielt svært ved at læse lektier til f.eks. samfundsfag. Jeg synes nogle dele var spændende, andre dele sagde mig absolut intet. Selvom jeg fik rigtigt gode karakterer, fandt jeg hurtigt stoffet alt for tørt.
Jeg sammenligner med samfundsfag, fordi det er det nærmeste gymnasiefag jeg kommer på jura, selvom de to fag selvfølgelig ikke er ens. Og folk må endelig ikke forstå det som om jeg sidestiller de to "fag".

På min højskole gik der nemlig 2 piger der begge droppede ud af jura. Jeg fik desværre aldrig hørt grunden, men rygtet sagde noget med et læsestof på 800-900 sider om ugen. Er dette rigtigt? Begge var ret ambitiøse og dygtige.

Endvidere har jeg læst at "kun" 71% gennemfører bacheloren. Selv tror jeg aldrig jeg ville droppe ud, men det lyder alligevel som et lavt tal, sammenlignet med andre uddannelse. Men ok, jura er også et kæmpe fakultet.

Da jeg var i USA besøgte jeg en dansk "stor" producer gennem en bekendt. Alt han beskæftige sig med var at forhandle kontrakter, sagsanlæg osv. og det synes jeg faktisk lød spændende. Jeg drømmer om at komme ind i filmbranchen, men hvis det ikke lykkes, kunne det her også være en interessant vinkel!

Mest af alt søger jeg bare flere erfaringer fra jurastuderende, inden jeg tager mit endelige valg i morgen. :)

Mit snit er højt nok til jura, er på mit 2. sabbatår.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Pesummet er ca. 500 sider per 10 ects point. Der er 30 ects point på et halvt år, hvilket vil sige du kommer til at ligge omkring de 1500-2000, på et halvt år.
Det er noget vrøvl at påstå der er 900 sider om ugen. Der har højest været 200 sider, men med lidt planlægning, kan det jo udbedres.

Det er rigtigt der er mange der dropper ud, men det betyder bare flere jobs til dem på den anden side :)

I forhold til KU vs. SDU debatten skal du tage og læse omkring KU's nye reform fra 2012. Her er der meget mere fokus på gruppearbejde, med fastlåste læse grupper, osv.

Jeg læser selv på KU, og starter på 2.år efter sommer, valgte selv KU pga. den overnævnte reform, der skaber mere sammenvær i studiet.

Kostplan: Ingen kostplan

Jeg skal også starte på 2. år på jura til sommer :)

I forhold til mængden af læsestof, så vil jeg sige, at jura generelt er STÆRKT overvurderet. Jeg var overrasket over, hvor lidt der var. Netop også fordi jeg selv var blevet indoktrineret med, at jura bare var dræberstudiet og man ikke kunne have en fritid ved siden af studiet. Det passer ikke :)

Men ja, der er kommet en ny studiereform, som betyder, at der i højere grad skal arbejdes i grupper. Så det skal du jo gøre op med dig selv, om du vil.

Derudover synes jeg både, der er fag, der er kedelige (familie arveret for mit vedkommende) og fag, der er spændende ( fx strafferet og erstatning og kontrakt).

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 160.00

Kostplan: Vis kostplan

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 80 gæster