@Mikkel Leicht
Lyder super fedt med et par tips
Mit primære problem, er at jeg ikke rigtigt træner specifikt imod 1 position, men imod et par positioner, indtil jeg finder mig helt til rette i en af dem. Træner primært imod LB, men har også blandet lidt route running ind i det imod TE og RB / FB.
Men vil prøve at skrive en uges standard program ned, jeg kunne uden tvivl nok bruge nogle råd til optimering i forhold til fodbolden.
Styrketræningen køre jeg med 4-6 trænings dage i træk på et 2 split program, hvor jeg køre
Dag 1: Bryst - Bænkpress alm greb - Incline DB Bænk - Engang imellem Flyers.
Triceps - Pushdown - Samt så skal jeg til at køre Decline bænk med Smalt greb
Skulder - Side lateral raise - Rotator cuff (ved ikke lige hvad øvelsen hedder helt præcist) - DB Shoulder press
Træner så engang imellem også lidt mave, men føler ikke at det er super nødvendigt.
Dag 2: Ben - Squat - Leg press - samt engang imellem leg curls, og den anden til baglåret i maskine.
Ryg - Chins - Dødløft - DB Rows
Biceps - Hammer Curls
Træner engang imellem shrugs, samt lidt grebs træning.
Basis øvelserne køres med 4x6 - hvor issolations øvelserne er 4x6 eller 4x8.
Det skulle være styrketræningen som jeg pt køre, dog med forbehold for at jeg kan have glemt en øvelse et sted. Jeg vil gerne til at køre et større split, men da jeg pt har lidt vej før jeg er tilbage på min gamle styrke (var for ca 1-1½ år siden ca 20-25% Stærkere end jeg pt er) føler jeg at det er mest hensigts mæssigt at køre et lille split, ved dog ikke om der er hold i det?.
Football mæssigt er det en stor variation, jeg træner 1-2 timer hver morgen med fokus på agility træning, at komme langt ned, fumble recovery etc. Dog holder jeg en pause dag når jeg føler det er nødvendigt.
De øvelser jeg køre er
W Cone - Hvor fokus er på stop og sæt igang princippet
Lateral Shuffle og med push off på bold, så man vender sig til at støde frem i hullerne
Løb med bold, denne øvelse køres med hjælp, køres som en reaktions øvelse. Hvor jeg løber imod personen, og lige inden jeg er der peges der til en side, som jeg så cutter ud til, hvor jeg skal runde hjørnet og op af banen.
Route running køres også med hjælp, dog kun 1-2 gange om ugen, og er random routes på 5-10 yd.
Fumble recovery som også er en reaktions øvelse, hvor der står 4 kegler i en firkant, med ca 10m imellem hver. Denne udføres igen med hjælp, hvor der er en person som peger på hvert hjørne, og man så skal ud til keglen på mest optimal måde, i 'fodbold' position, med meget fokus på at holde et lavt tyngepunkt. Når jeg så har været igang i 15-30 sekunder til forskellige kegler, kastes bolden tilfældigt i boksen, og der råbes ball, hvor fokus så er på at recover så hurtigt som muligt.
Jeg overvejede at lave nogle push / shove øvelser, hvor man kan træne det aspekt af hvad en lineman gør, hvor man skal 'skubbe' offensive lineman tilbage, for at komme ind til QB.
Jeg ved desværre som nævnt ikke helt hvilken rolle jeg er bedst til, og derfor ikke hvor jeg skal ligge min fokus. Hvis jeg selv skulle vælge ville det være LB, da der er flere aspekter til rollen, samt jeg pga min størrelse og lange arme har en fordel i pass defense. Men hvor man også engang imellem kan få lov at gå efter QB.
Håber ikke det blev alt for rodet