Casper.S skrev:wireframed skrev:Der er nogle undersøgelser der viser at svømning ikke er så godt cardio, da det ikke på samme måde fremme kalorie forbrænding som f.eks. løb.
Hvor mange kalorier du forbrænder ved den ene cardio træningstype fremfor den anden, er vel også næsten det mindst interresante?
At træne cardio for at forbrænde mere giver egentlig ikke så meget mening - så hellere vægttræne noget mere, hvis altså ens målsætning er indenfor vægttræning.
Cardio er dog stadig IMO et must, da det har mange andre fordele.
Helt uninteressant er den jo ikke, 500kcal fra eller til er jo trods alt væsenligt. Dertil kommer at man i en undersøgelse fandt at svømmere gennemsnitligt havde højere fedtprocent end mange andre sports udøvere (det var jo så på elite/pro plan), men man kom aldrig frem til en konklusion på hvad det skyldtes hvilket jo ellers ville have været smart.
Anekdotisk kan jeg sige da jeg stoppede med at cykle 10km hver dag fordi min lillebror tog sin cykel igen (det røvhul

), kunne jeg klart mærke at jeg skulle spise mindre ellers satte det sig. Omvendt, da jeg begyndte at cykle kunne jeg mærke at mine cuts gik noget hurtigere.
Naturligvis kan man da bare justere sin kost, det er rigtigt nok. Men blandt de fordele du nævner er jo også at ens forbrænding forbliver høj et stykke tid efter man har løbet/cyklet/whatever, så det har en større indvirkning på dit kcal forbrug end bare hvad man lige forbrænder idet man udfører øvelsen.
Hvilket man igen kan justere på i kosten, men de fleste har jo en vis mængde de gerne vil kunne spise, og der bliver også lidt mere plads til at "snyde".

Generelt er jeg dog enig i at de største fordele i cardio træning ikke er det rent forbrændingsmæssige.
K.