Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 960
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 958

Følg bodybuilding.dk på

Svømning vs. alm cardio (cykling, let løb, powerwalk)

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Under min cut-periode dyrker jeg cardio et par gange om ugen, samtidig med at jeg ligger en 500 kcal under mit ligevægtsindtag dagligt. Det cardio jeg dyrker for tiden er ovenstående (cykling, let løb, powerwalk).
Mit problem er, at jeg for et par måneder siden har jeg døjet med dårlig ryg pga dødløft og derfor er jeg begyndt at få lidt ondt i ryggen efter min cardio træning. Derfor har jeg overvejet at begynde at svømme som cardiotræning (især på mine hviledage fra centret), men er kommet lidt i tvivl om det nu også er smart.

- Svømning kræver jo en del mere muskelarbejde for hele kroppen end eksempelvis løb og cykling, så jeg tænker lidt om det måske er lidt et overkill at bruge det som cardio i fht eksempelvis cykling hvor overkroppen får mere ro og hvile - giv mig jeres mening :) ?

Reputation point: 0

Geografisk sted: Odense

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 165.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Jeg har haft de samme overvejelser da jeg langt foretrækker svømning frem for f.eks. løb.

Der er nogle undersøgelser der viser at svømning ikke er så godt cardio, da det ikke på samme måde fremme kalorie forbrænding som f.eks. løb. Man ved ikke helt hvorfor, men har en mistanke om at det at kroppens temperatur sænkes har en indvirkning på både forbrændning og appetit. Hvorfor man ikke har kunnet justere for kalorie indtag i undersøgelserne ved jeg ikke. :-k

I det hele taget er jeg lidt skeptisk overfor de undersøgelser, og vil til enhver tid sige at det er bedre at svømme end at lade være.

Så er der spørgsmålet om svømning tæller mest som cardio eller styrketræning, og hvordan effekten er på restitution, hvilket jeg går ud fra er en af de ting du er usikker på.
Der har jeg ikke lige noget klart svar. Det er klart svømning er en større belastning for hele kroppen end f.eks. løb der primært belaster ben lidt og det cardio-vaskulære system meget, men om det reelt har en målbar effekt på din restitution er svært at sige - det vil givetvis også afhænge meget af hvor aggressivt du svømmer til, og hvilken type svømning det er.
Jeg tror ikke det er noget du skal bekymre dig om medmindre du mærker at du efter en svømme/restitutionsdag er meget udmattet og ikke har ordenlig energi til din styrke træning.

K.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 80.00
- Dødløft: 130.00

wireframed skrev:Der er nogle undersøgelser der viser at svømning ikke er så godt cardio, da det ikke på samme måde fremme kalorie forbrænding som f.eks. løb.

Hvor mange kalorier du forbrænder ved den ene cardio træningstype fremfor den anden, er vel også næsten det mindst interresante?
At træne cardio for at forbrænde mere giver egentlig ikke så meget mening - så hellere vægttræne noget mere, hvis altså ens målsætning er indenfor vægttræning.
Cardio er dog stadig IMO et must, da det har mange andre fordele.
Aldrig træt af at leve i skyggen?
Brugeravatar

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Du har ret i at svømning er mindre belastende for kroppen, da den ikke er på samme måde udsat for stød og skader som ved andre aktiviteter, da led og sener ikke bliver overbelastede på samme både, desuden er forbrændingen højere ved svømning. Kan huske jeg så disse tal engang med forbræningen, hvis intensiteten er på samme niveau i tre forskellige aktiviteter; (tallene skal dog kun tages som en indikator)

2,5 kilometer svømning - ca. forbrænding på 800 Kalorier
10 kilometer løb - ca. forbrænding på 800 Kalorier
30 kilometer cykling - ca. forbrænding på 800 Kalorier

Dog spillere flere faktorer ind på forbrændingen som under hvilke forhold man cykler/løber, ens masse, samt hvor lang tid det tager for den enkelte at gennemføre de forskellige distancer. Derfor ville en tabel med 30 min. cykling, løb og svømning med samme intensitet give et bedre billede.
Den sidste tosse er ikke født endnu ...

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Generelt siger "man", at "normale" mennesker ikke forbrænder sååå meget ved svømning, som fx jeg gør, da teknikken simpelthen ikke er god nok, og derfor ikke kan holde et særlig godt niveau.. Men ved selvfølgelig ikke hvor god du er til at svømme. Men 1500m bryst tror jeg ikke giver særlig vild forbrænding for dig for at nævne et eksempel. :)
EliteTeam

Geografisk sted: Berlin

Galleri: Vis galleri (7)

Tak for svarene:)

Til Micha: Tror også du har ret i, at svømning uden teknik ikke giver særligt gode resultater. Har selv svømmet stævner fra jeg var 11-14 - mest i danmark men da jeg blev lidt ældre også i Tyskland og Norge. Svømmede en 4-5 gange om ugen, men blev nødt til at stoppe fordi min nyre kollapsede pga for hård træning og jeg begyndt at pisse blod hele tiden - så teknikken er stadig okay, men sikkert ikke i nærheden af din;) hehe.

- Det jeg tænker allermest på er det restitutionsmæssige omkring svømning. Træner 2-split med bryst/arm mandag, ryg/ben/skulder tirsdag, pause onsdag (dog cardio), bryst/arm torsdag, ryg/ben/skulder fredag.
Er nervøs for om det vil ødelægge min restituering af mandag og tirsdag hvis jeg dyrker svømning eksempelvis onsdag og lørdag?

- Wireframe: du har sikkert ret i, at det bedste nok er at forsøge sig frem og hvis man kan mærke at man er for udmattet når man skal træne torsdag, er det nok bedre at droppe det eller kun svømme lørdag:)

Styrkeliste

Casper.S skrev:
wireframed skrev:Der er nogle undersøgelser der viser at svømning ikke er så godt cardio, da det ikke på samme måde fremme kalorie forbrænding som f.eks. løb.

Hvor mange kalorier du forbrænder ved den ene cardio træningstype fremfor den anden, er vel også næsten det mindst interresante?
At træne cardio for at forbrænde mere giver egentlig ikke så meget mening - så hellere vægttræne noget mere, hvis altså ens målsætning er indenfor vægttræning.
Cardio er dog stadig IMO et must, da det har mange andre fordele.

Helt uninteressant er den jo ikke, 500kcal fra eller til er jo trods alt væsenligt. Dertil kommer at man i en undersøgelse fandt at svømmere gennemsnitligt havde højere fedtprocent end mange andre sports udøvere (det var jo så på elite/pro plan), men man kom aldrig frem til en konklusion på hvad det skyldtes hvilket jo ellers ville have været smart. :whistle:

Anekdotisk kan jeg sige da jeg stoppede med at cykle 10km hver dag fordi min lillebror tog sin cykel igen (det røvhul :-({|= ), kunne jeg klart mærke at jeg skulle spise mindre ellers satte det sig. Omvendt, da jeg begyndte at cykle kunne jeg mærke at mine cuts gik noget hurtigere.

Naturligvis kan man da bare justere sin kost, det er rigtigt nok. Men blandt de fordele du nævner er jo også at ens forbrænding forbliver høj et stykke tid efter man har løbet/cyklet/whatever, så det har en større indvirkning på dit kcal forbrug end bare hvad man lige forbrænder idet man udfører øvelsen.
Hvilket man igen kan justere på i kosten, men de fleste har jo en vis mængde de gerne vil kunne spise, og der bliver også lidt mere plads til at "snyde". :)

Generelt er jeg dog enig i at de største fordele i cardio træning ikke er det rent forbrændingsmæssige.

K.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 80.00
- Dødløft: 130.00

Dude, vi snakker om 100 kcal. +/-

Anyway - let it die, since we pretty much agree :)
Aldrig træt af at leve i skyggen?
Brugeravatar

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

Jamen så ville jeg helt sikkert svømme.. :)
Interessant hvad su skriver med din nyre. Jeg har også fået konstateret "hul" i nyren, men dog intet blod - heldigvis!!!
EliteTeam

Det skal du virkelig passe på med, jeg måtte slet ikk dyrke motion i 6 måneder efter det skete og måtte ikke svømme længere overhovedet.

Men ja, det var lidt interessant, hehe. Troede det var fordi jeg havde spist en mars-bar at mit pis havde den samme farve som den :D

Styrkeliste

Det lyder virkelig ikke rart :( Må nok hellere lige være lidt opmærksom på det.
EliteTeam

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 28 gæster