essensen skrev:Hvis du ser på wiki, står der: "En sten kan ikke flyve. Morlille kan ikke flyve. Ergo er morlille en sten!". Se også syllogisme.". Det var da sjovt?
Så vent? Du siger at EM altså står under syllogisme - men du vil stadig anfægte at vi har at gøre med en syllogisme? Det er lidt ligesom at anfægte stivelse er kulhydrater. Det er en bestemt slags kulhydrater, men det er stadig kulhydrater. At vi har at gøre med en ugyldig syllogisme, gør det ikke mindre korrekt at betegne det som en syllogisme.
Du roder rundt i endnu en dybt pedantisk argumentation. EM kn stadig, uanset hvodan du vender og drejer det, beskrives som en syllogisme. Før var det en "afart" af syllogisme og nu skriver du det er en "slags" syllogisme. Which one s it?
Skal vi ikke starte med ikke at kalde hinanden navne? Du har efterhånden kaldt mig pedant så mange gange efterhånden. Jeg vil gerne bede dig om at lade være. Det fremmer ikke sagligheden i dit argument.
Det er helt almindelig kendt, at det vi har at gøre med i Erasmus Montanus er syllogismer - og ikke en afart af dem. I så fald skal nogle af mine undervisere på universitet åbenbart have lektioner af dig
Jeg vil gerne bede om navne på disse undervisere. At sige at EM-argumentation er en syllogisme er ekstremt upræcist, idet det nærmest er det stik modsatte.
EM-argumentation er en ugyldig syllogisme, men en syllogisme er IKKE = EM-argumentation. Denne forskel er hele grundstenen i stilfiguren.
Du brugte syllogisme i en nedsættende vending for at latterliggøre mit argument. Det jeg blot har fortalt er at en syllogisme er en valid argumentform. En ugyldig syllogisme derimod, er noget andet.
Jeg vil endnu engang opfordre til at du fortæller hvilke undervisere det er.
I øvrigt ironisk at du argumenterer for at Jens' ord er lov i en debat om ernæring (der i virkeligheden er semantisk), men samtidig spræller med alt hvad du har når vi snakker retorik. Jeg gentager lige - jeg har en uddannelse i retorik, i modsætning til både dig og Jens. Der ligger muligvis retoriske færdigheder på dansk, men det betyder ikke at du har en uddannelse i retorik. Jeg vil gerne uploade et billede af mit eksamensbevis for min BA i lingvistik med tilvalg i retorik, men hvorfor vil du overhovedet flexe akademiske muskler på internettet? Jeg kender din uddannelse, du kender min - hvorfor skal det overhovedet bringes op?
Nu snakker du 'næring' igen. Jeg siger ris er næringsfattige, fordi de ingen nævneværdige fibre, mineraler eller vitaminer er i det og det basalt set blot er hurtigtoptagelige kulhydrater. Vi har en fagmand indenfor ernæring, der giver mig ret i det - men du mener du er mere kvalificeret til at bedømme det, fordi du har en uddannelse i semantisk og retorik? Okay. Så ved man for alvor man er pedant.
Se denne definition på "næringsfattig" fra DDO:
med ringe indhold af stoffer som er vigtige for levende organismer eller planter; som har et lavt indhold af energi eller næring om fx mad eller jord
Kan vi blive enige om at ris ikke har et lavt indhold af energi? Det går jeg ud fra.
Tilbage er om ris indeholder "næring":
mængde af forskellige stoffer som levende organismer og planter skal have tilført for at holde sig i live, vokse og fungere normalt; den føde som et individ indtager
Vil du holde fast i at ris ikke falder ind i den gruppe?
Fra
www.madpyramiden.dk:
Ris er øverst i pyramidens midterste lag, fordi du skal spare på risene. Ris har nemlig et stort klimaaftryk. Du kan for eksempel skifte dine ris ud med bulgur eller couscous af fuldkorn eller hvedekerner.
Det eneste "problem" der er ved at spise ris, er klimaaftrykket, og de er stadig placeret i det midterste lag.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at man spiser ris, pasta, kartofler eller lign. HVER DAG. De er vel også uddannede indenfor ernæring?