Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 68030 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049963 indlæg i 100472 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1366
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1364

Følg bodybuilding.dk på

Træning mod jægerkorpset

Udskriv emne

Træning for styrke og eksplosivitet

Tilbage til Styrketræning

Hey BB.dk

Så er det ved at være oppe over, og jeg skal igang herefter nytår med træningen specifikt mod optagelse i jægerkorpset. Derfor har jeg også tænkt på at omstrukturere min styrketræning således at den ville være mest overførbar til de udfordringer jeg med sikkerhed vil møde på patrulje- og aspirantkurset.

Det er jo som bekendt meget udholdendhedstræning, og mest med kropsvægt, men hvordan progresserer man indenfor denne kategori?

Har kigget noget på hundredpushups.com som har et program hvor der er indlagt progression i armstrækkerne. Kunne dette være overførbart til andre kropsvægtøvelser, som pullups og dips fx. Og er det overhovedet den rigtige måde at gøre det på?
Coreplank er vist også en øvelse som ligges lidt vægt på, og jeg tænker her også hvordan den skal gribes an?

Tænker desuden at bænk, squat og dødløft uanset hvad forbliver i programmet, i en form hvor der bliver trænet mest med henblik på styrke og eksplosivitet.

Håber I kan finde rundt i de mange spørgsmål og har tid til at svare!

Mvh. Martin

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Du skulle hellere tænke i march, svømning, orienteringsløb og så bruge styrketræningen som et supplement til dette.

hundredpushups.com tilgangen er i hvert fald en god måde at planlægge på at fejle.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Kostplan: Vis kostplan

Pind skrev:Du skulle hellere tænke i march, svømning, orienteringsløb og så bruge styrketræningen som et supplement til dette.

hundredpushups.com tilgangen er i hvert fald en god måde at planlægge på at fejle.

March, løb, o-løb og svømning har jeg et andet program til og styrketræningen er et supplement til det så det er der styr på :D

Og uddyb gerne hvorfor det er en god måde at planlægge sig på at fejle og kan du evt. komme med andre forslag til hvordan jeg så skal have progression?

Fordi det er en lorte gimmick.

Et normalt fullbody eller 2-split, alt efter hvad der passer ind i dine tidsplaner, er langt bedre og virker. Du skal ikke på magisk vis lave om på din styrketræning bare fordi du vil søge jægerkorpset.

Hvis du har styr på marchtræning, o-løb og svømning, så er du fint dækket ind med førnævnte.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Pind skrev:Fordi det er en lorte gimmick.

Et normalt fullbody eller 2-split, alt efter hvad der passer ind i dine tidsplaner, er langt bedre og virker. Du skal ikke på magisk vis lave om på din styrketræning bare fordi du vil søge jægerkorpset.

Hvis du har styr på marchtræning, o-løb og svømning, så er du fint dækket ind med førnævnte.

Nej, men nu er det jo nogle andre ting jeg skal lave derinde hvor almindelig styrketræning ikke vil være lige så overførbart som hvis jeg rent faktisk trænede specifikt på at blive gode i de ting jeg ved der kommer meget af?

Det er netop derfor du skal fokusere primært på march, o-løb og svømning. Det er det der kommer meget af. Ikke milliarder af push-ups, pull-ups eller hvad du nu kan finde på af underlige ting.

For at gennemgå Forkurset, så gælder det for det første der er styrker inden for de tre tidligere nævnte discipliner, samt en vis form for grundstyrke det bedst opnås igennem et solidt program der fokusere netop på det.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Noget du selvf. bør træne specifikt efter er core-delen af optagelsesprøven, og det kan sagtens flettes ind i et alm. program. Der er otte øvelser hvor seks af dem er statiske.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Pind skrev:Det er netop derfor du skal fokusere primært på march, o-løb og svømning. Det er det der kommer meget af. Ikke milliarder af push-ups, pull-ups eller hvad du nu kan finde på af underlige ting.

For at gennemgå Forkurset, så gælder det for det første der er styrker inden for de tre tidligere nævnte discipliner, samt en vis form for grundstyrke det bedst opnås igennem et solidt program der fokusere netop på det.

Altså grundformen bliver jo også vedligeholdt igennem basisøvelserne, det bliver jo et helt std fullbody program men med vægt på at klare de udfordringer der derinde. Og når jeg ved der vil blive armstrækkere og massere af dem, så ville det jo være alt for en nonchalant indstilling at have hvis ikke jeg også trænede specifikt for at blive god i denne øvelse, herunder også andre øvelser som jeg har nævnt tidligere.

Jamen så synes jeg du skal hoppe på hundredpushups.com programmet.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Pind skrev:Jamen så synes jeg du skal hoppe på hundredpushups.com programmet.

Fed nok kommentar egentlig, tak for hjælpen bro

Paul Wade har skrevet en bog der hedder Convict Conditioning. Som gennemgår de 6 øvelser, han mener, vil gøre dig stærkest via kropsvægttræning. Han har så 10 trin til at opnå det "ultimative" indenfor hver øvelse. F.eks. er det ultimative indenfor push ups - one handed push ups.
Jeg synes helt sikkert det er en god bog indenfor kropsvægttræning.

Men så længe du gennemføre et program med styrketræning, konditionstræning, god kost og core træning, burde du accelere dine evner bedst muligt.
Et forslag kunne være og smide noget kettlebell træning ind, hvis du vel og mærke kender til det. Ellers tager det lidt tid og få teknikken rigtig ned, syntes jeg. Det er rigtig godt for din eksplosivitet og udholdenhed, hvilket må være nogle af dine primære mål.

Logbog: Ingen logbog

http://www.thomasrathsack.dk/bliv-jaeger.html

alle niveauer fra ikke trænede til trænede.

enjoy

Reputation point: 140

Logbog: Ingen logbog

Mikael skrev:http://www.thomasrathsack.dk/bliv-jaeger.html

alle niveauer fra ikke trænede til trænede.

enjoy

Har set hans programmer, og det er også hans program jeg har tænkt mig at benytte, dog ikke styrketræningsdelen, da jeg allerede er så stærk som målet i programmet "trænet" er. Derfor skal jeg selv have strikket et program sammen ved siden af.

Altmann skrev:Paul Wade har skrevet en bog der hedder Convict Conditioning. Som gennemgår de 6 øvelser, han mener, vil gøre dig stærkest via kropsvægttræning. Han har så 10 trin til at opnå det "ultimative" indenfor hver øvelse. F.eks. er det ultimative indenfor push ups - one handed push ups.
Jeg synes helt sikkert det er en god bog indenfor kropsvægttræning.

Men så længe du gennemføre et program med styrketræning, konditionstræning, god kost og core træning, burde du accelere dine evner bedst muligt.
Et forslag kunne være og smide noget kettlebell træning ind, hvis du vel og mærke kender til det. Ellers tager det lidt tid og få teknikken rigtig ned, syntes jeg. Det er rigtig godt for din eksplosivitet og udholdenhed, hvilket må være nogle af dine primære mål.

Mange tak for svaret, jeg vil helt sikkert se nærmere på Paul Wades bog!

stenb skrev:

Dude c'mon.. Du kan sku da ikke bebrejde mig for mit svar.
Jeg har fortalt dig hvordan jeg ser det planlagt. Har efterhånden været i Forsvaret i 7 år nu, og har haft masser af kollegaer der har været til optagelse eller gennemført PTR kurset. Når du så ikke gider lytte, så ser jeg ingen grund til at blive ved med at overbevise dig.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Pind skrev:
stenb skrev:

Dude c'mon.. Du kan sku da ikke bebrejde mig for mit svar.
Jeg har fortalt dig hvordan jeg ser det planlagt. Har efterhånden været i Forsvaret i 7 år nu, og har haft masser af kollegaer der har været til optagelse eller gennemført PTR kurset. Når du så ikke gider lytte, så ser jeg ingen grund til at blive ved med at overbevise dig.

Jeg gider skam godt at lytte, men du svarer ikke på spørgsmålet. Du laver dit svar om så det passer efter dit hoved, men i virkeligheden bliver det kun mindre relevant for mig. Jeg vil gerne forberede mig så godt som muligt fysisk, for på den måde at have mindre at slæbe på i rygsækken. Men i stedet for at hjælpe mig tilrettelægningen af denne træning, så fortæller du mig at jeg lige så godt bare kan nøjes med et fullbody program med coretræning. Men jeg vil ikke "nøjes" - jeg vil træne specifikt mod det her mål. Derfor bliver dine svar knapt så relevante for mig, og din sarkasme er ligeså bare irriterende.

Som pind er inde på vil jeg fokusere på March, O-løb og svømning, dernæst løb, og styrke.
Under din styrketræning vil jeg fokusere på basisøvelser, og tage inspiration fra Forsvarets tests, og coretræning.

Hvis du gerne vil være god til kropsvægt øvelser, vil jeg hellere foreslå, at du træner bronze/sølv/guld cirkel, da det jo også er en del af optagelses prøverne. Og så kan du jo evt. kører cirklerne, i umiddelbart sammenhæng med dit løb.
Brugeravatar

Reputation point: 10

IbZor skrev:Som pind er inde på vil jeg fokusere på March, O-løb og svømning, dernæst løb, og styrke.
Under din styrketræning vil jeg fokusere på basisøvelser, og tage inspiration fra Forsvarets tests, og coretræning.

Hvis du gerne vil være god til kropsvægt øvelser, vil jeg hellere foreslå, at du træner bronze/sølv/guld cirkel, da det jo også er en del af optagelses prøverne. Og så kan du jo evt. kører cirklerne, i umiddelbart sammenhæng med dit løb.

Rigtig god idé har selv overvejet at køre cirklerne da de jo som du siger er en del af optagelsesprøverne. Men disse kunne forestiller jeg mig mere som en "finisher" efter løb eller styrketræningen som du selv er inde på.

Det lyder spændende - det ville være great, hvis du oprettede en log ell. lign.

.. Ellers, så held og lykke med det!

Militæret er voldsomt glade for CF principper. Kunne være en ide at arbejde lidt derhen af.

Træner du også skydning?

Opret en log - kunne være spændende at følge din vej mod jægerne.

Masser af held og lykke herfra.
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

stenb skrev:jeg vil ikke "nøjes" - jeg vil træne specifikt mod det her mål. Derfor bliver dine svar knapt så relevante for mig, og din sarkasme er ligeså bare irriterende.

Så er det fordi du ikke læser det jeg skriver eller ikke synes om de svar jeg giver dig.

Hvor er det du har fået idéen om at du bliver udsat for en masse strækkere og kropshævninger mv. af den anden verden?

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Har du overvejet crossfit?

8800 skrev:Militæret er voldsomt glade for CF principper. Kunne være en ide at arbejde lidt derhen af.

Træner du også skydning?

Opret en log - kunne være spændende at følge din vej mod jægerne.

Masser af held og lykke herfra.

Crossfit har jeg helt sikkert overvejet, men problemet bare at der ikke er nogle crossfit hold her hvor jeg er fra, så hvis jeg skulle starte på den slags så skulle jeg selv gøre det, omend det er muligt er noget omstændigt, desuden har jeg læst mange som er modstandere af dette, så jeg tænkte at det måske var nemmere med basisøvelser + specielt "militær" fokus på specielle øvelser :D

Jeg vil helt sikkert overveje at lave en log :)

Pind skrev:
stenb skrev:jeg vil ikke "nøjes" - jeg vil træne specifikt mod det her mål. Derfor bliver dine svar knapt så relevante for mig, og din sarkasme er ligeså bare irriterende.

Så er det fordi du ikke læser det jeg skriver eller ikke synes om de svar jeg giver dig.

Hvor er det du har fået idéen om at du bliver udsat for en masse strækkere og kropshævninger mv. af den anden verden?

Strækkere er jo et standard form for "afstraffelse" alle steder i militæret, og så er de også med cirkelen. Det samme med kropshævningerne, det er ikke fordi jeg tror man skal gå og lave kropshævninger i tide og utide derinde, men bare det at de er med i cirkelen gør at jeg vil være 120% sikker på at jeg kan klare den med et betydeligt risikotillæg. Altså selvom jeg lige har løbet/marcheret/svømmet osv osv, så vil jeg være sikker på at jeg kan klare den med fx dobbelte gentagelser - hvis du forstår :D

Crossfit er et udemærket system til at være allaround fit, og hvor man ikke vil være god til noget, men middelmådig til alt. Så det kan vi vidst hurtig udelukke for dit vedkommende.

Ja forsvaret har taget Crossfit MEGET godt til sig, hvilket der er fordele og ulemper i, da det jo langt hen af vejen, bare er en sammenblanding af tilfældige øvelser. Grunden til at jeg tror det bliver brugt meget derinde, er at det er nemt at aktivere og styre så mange folk på engang, og gøre det overskueligt for instruktørerne.
Samt at man ikke skal fokusere på den enkelte, hvilket kan være svært når man skal stå for Idræt til en DEL/KMP.

Du ved hvad du skal være god til, så det er jo bare de ting du skal træne, og ikke en masse tilfældige øvelser, som ingen relevans har for JGK.
Brugeravatar

Reputation point: 10

IbZor skrev:Du ved hvad du skal være god til, så det er jo bare de ting du skal træne, og ikke en masse tilfældige øvelser, som ingen relevans har for JGK.

Ja og der er jeg så i tvivl om hvordan man bedst bliver stærkere i øvelser hvor det handler om udholdenhed, altså hvordan progresserer jeg på den måde, så jeg kan tage flere og flere gentagelser uden at putte ekstra vægt på? :D eller er det netop måden at gøre det på?

stenb skrev:Strækkere er jo et standard form for "afstraffelse" alle steder i militæret, og så er de også med cirkelen. Det samme med kropshævningerne, det er ikke fordi jeg tror man skal gå og lave kropshævninger i tide og utide derinde, men bare det at de er med i cirkelen gør at jeg vil være 120% sikker på at jeg kan klare den med et betydeligt risikotillæg. Altså selvom jeg lige har løbet/marcheret/svømmet osv osv, så vil jeg være sikker på at jeg kan klare den med fx dobbelte gentagelser - hvis du forstår :D

Mig bekendt bruges bonze cirklen ikke rigtigt længere, andet end til optagelsen til FRK og til Protection Team, hvis det kommer igen.

Forsvaret har for noget tid tilbage overgået til en styrketest bestående af 5 øvelser samt løb og/eller en coretest bestående af 8 øvelser og løb.

Coretesten finder du her: http://forsvaretsuddannelser.dk/Uddanne ... soldat.pdf
Styrketesten finder du her: http://forsvaret.dk/HO/KvindeligeOffice ... 20Test.pdf

Det er de stopprøver der bliver lavet sammen med march, o-løb og svømning.

stenb skrev:Ja og der er jeg så i tvivl om hvordan man bedst bliver stærkere i øvelser hvor det handler om udholdenhed, altså hvordan progresserer jeg på den måde, så jeg kan tage flere og flere gentagelser uden at putte ekstra vægt på? :D eller er det netop måden at gøre det på?

At lave samme type arbejde evt. planks med mere vægt på i samme tid er lig med progression. Det giver vel sig selv at hvis du skal kunne tage 10 krophævninger med 10kg, eller uden vægt for den sags skyld, så vil det være piece of cake at gøre hvis du kan lave det med 20 kg.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Find ud af præcis hvad optagelsesprøverne går ud på og træn målrettet mod dem. Hvis du kender dem 100% så er der intet problem. Se på hvad som kræves og tag det skridt for skridt.

Ellers har The Thinker (powerdevelopment.inc) udformet en DVD med henblik på folk i militæret. Hvis du er seriøs omkring det, så få fat i den og kontakt ham evt.
No Sacrifices, just the decision to train hard
Brugeravatar

Reputation point: 55

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 160.00

Pind skrev:
stenb skrev:Strækkere er jo et standard form for "afstraffelse" alle steder i militæret, og så er de også med cirkelen. Det samme med kropshævningerne, det er ikke fordi jeg tror man skal gå og lave kropshævninger i tide og utide derinde, men bare det at de er med i cirkelen gør at jeg vil være 120% sikker på at jeg kan klare den med et betydeligt risikotillæg. Altså selvom jeg lige har løbet/marcheret/svømmet osv osv, så vil jeg være sikker på at jeg kan klare den med fx dobbelte gentagelser - hvis du forstår :D

Mig bekendt bruges bonze cirklen ikke rigtigt længere, andet end til optagelsen til FRK og til Protection Team, hvis det kommer igen.

Forsvaret har for noget tid tilbage overgået til en styrketest bestående af 5 øvelser samt løb og/eller en coretest bestående af 8 øvelser og løb.

Coretesten finder du her: http://forsvaretsuddannelser.dk/Uddanne ... soldat.pdf
Styrketesten finder du her: http://forsvaret.dk/HO/KvindeligeOffice ... 20Test.pdf

Det er de stopprøver der bliver lavet sammen med march, o-løb og svømning.

stenb skrev:Ja og der er jeg så i tvivl om hvordan man bedst bliver stærkere i øvelser hvor det handler om udholdenhed, altså hvordan progresserer jeg på den måde, så jeg kan tage flere og flere gentagelser uden at putte ekstra vægt på? :D eller er det netop måden at gøre det på?

At lave samme type arbejde evt. planks med mere vægt på i samme tid er lig med progression. Det giver vel sig selv at hvis du skal kunne tage 10 krophævninger med 10kg, eller uden vægt for den sags skyld, så vil det være piece of cake at gøre hvis du kan lave det med 20 kg.

Tak for svaret, Pind, langt mere brugbart!

Har tænkt på at adde mere vægt hele tiden, men hvis jeg også gerne vil øge min kapacitet i max antal gentagelser i en øvelse, hvordan gøres så dette, vil du benytte samme fremgangsmåde med at adde mere vægt i de lavere gentagelser og på den måde udvide antal max gentagelser? :D

Kocemba skrev:Find ud af præcis hvad optagelsesprøverne går ud på og træn målrettet mod dem. Hvis du kender dem 100% så er der intet problem. Se på hvad som kræves og tag det skridt for skridt.

Ellers har The Thinker (powerdevelopment.inc) udformet en DVD med henblik på folk i militæret. Hvis du er seriøs omkring det, så få fat i den og kontakt ham evt.

Tak for svaret, vil kigge lidt på "The Thinker"

Næste

Tilbage til Styrketræning

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster