Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1517
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1514

Følg bodybuilding.dk på

Trænings tilgang

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hey BB!

her kommer et lidt langt indlæg, men det har kørt rundt i mit hoved i lang tid..

Jeg har længe gået og tænkt lidt over min egen tilgang versus andres tilgang til træning..
Stiller tit mig selv disse spørgsmål:
Hvorfor træner jeg?
Hvilke mål har jeg?
Hvordan træner jeg?
Hænger min træning sammen med mine mål?

Og som svar på disse, kan jeg sige at jeg har mange grunde til at træne, men at den største grund er for at nå mine to basale mål;
At blive stor og stærk! Og indtil videre går det frem af.. Jeg bliver større og stærkere. Så der sku jo ikke være noget at tænke over når nu det går som det skal. Min tilgang til træning er lidt den at vil man gerne være god til en øvelse, hjælper det ikke at bruge tiden på alle mulige andre. Så hvis jeg syntes jeg gerne vil smide et par kg. på en rows varient.. jamen så er det den øvelse som får min opmærksomhed.. ligeledes kigger jeg mig selv i spejlet og kigger.. og syntes jeg en del halter, f.eks skulderen.. jamen så er det skulderen der får min opmærksomhed til træningen.. jeg har det meget med at følge min intiution og lyst og viden.. Så jeg følger ikke noget program og træner efter dagsformen.. dog vil jeg altid gerne løfte mere en sidste gang.. derfor er mit fokus som sådan ikke på noget program men på "hvad kan jeg nu? og hvordan bliver jeg bedre?"
denne lidt skæve tilgang afføder tit en masse spørgsmål til dem jeg kender så som "hvilket program følger du nu"..
tit og ofte fatter de hat og briller, da jeg ikke er god til at formulere mig, eftersom jeg har mere fokus på det jeg den dag har sat mig for. desuden er som regelt pisse ligeglad med hvad de andre har og sige, da jeg gang på gang har fået kritik og derfor mere lukker mig ind i mig selv og bare tænker på at få løftet noget jern.. så kan de stå med deres mange teorier og føle sig nok så belært.. min holdning er mere at kroppen ikke kan tælle aligevel, så om du tager 4 eller 9 reps, eller løfter 20 eller 22 kg, laver 2 eller 5 set kan være lige meget.. det som det for mig kommer an på er at forbedre det over tid.. se hvor man er nu, og så gøre det bedre.. det er handling det kræver.. og ikke en ide om hvad der virker.. og desuden er vi forskellige, og reagerer forskelligt på træning og har måske også forskellige mål.. derfor syntes jeg også det er bedre og være mere praktisk og tag og hiv i de fucking vægte, se hvad man dur til og så ellers give den noget gas..

hvad tænker i om dette?
Billede
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Hobro, nordjylland

Træner her: Hobro Helse Sport
Fitness World Kolding

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

TLDNR !

Reputation point: 10

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 180.00

Meget typisk tilgang til træningen, ihvertfald i forhold til normale begyndere (IKKE for at nedgøre :) )

Jeg synes det er en god idé du kigger på hvad du føler der sakker lidt bagefter, og derefter træner lidt mere målrettet på den muskel som "hovedpunktet" i dit program. Dog ville jeg stadig selv vælge et program og enten strukturere det lidt anderledes, eller måske bare finde et der passede perfekt til det jeg skulle bruge. Føler selv at jeg snart ved en hel del om træning, men vil dog hellere tage et program fra en troværdig og habil person som jeg ved har styr på det, og ikke desto mindre har fået god respons, også give det mit eget twist, end bare at tage nogle random træningsøvelser og skifte fra gang til gang.

Du skal jo også tænke på at det er en god idé at køre de samme øvelser x'x gange i træk, for at du kan følge din progression i disse øvelser :).

Tror selv godt kroppen kan "tælle", uden at virke som en totalt nar, men altså. Vi har jo længe fået bevist at ved f.eks. hypertrofi, er det den måde der giver bedst til din krop (Ihvertfald for den gennemsnitslige person da). Derfor tror jeg også godt lidt på at din krop kan mærke om du tager 3x5 bænk og 5x5. Vil ikke sige der er en kæmpe forskel 1 gang, men vil vove at påstå at din krop har fået mere ud af lige at tage den sidste gentagelse/sidste sæt, i hver træning.
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark

Styrkeliste
- Bænkpres: 122.50
- Dødløft: 185.00

Kostplan: Vis kostplan

Getbiggernow skrev:Meget typisk tilgang til træningen, ihvertfald i forhold til normale begyndere (IKKE for at nedgøre :) )

Jeg synes det er en god idé du kigger på hvad du føler der sakker lidt bagefter, og derefter træner lidt mere målrettet på den muskel som "hovedpunktet" i dit program. Dog ville jeg stadig selv vælge et program og enten strukturere det lidt anderledes, eller måske bare finde et der passede perfekt til det jeg skulle bruge. Føler selv at jeg snart ved en hel del om træning, men vil dog hellere tage et program fra en troværdig og habil person som jeg ved har styr på det, og ikke desto mindre har fået god respons, også give det mit eget twist, end bare at tage nogle random træningsøvelser og skifte fra gang til gang.

Du skal jo også tænke på at det er en god idé at køre de samme øvelser x'x gange i træk, for at du kan følge din progression i disse øvelser :).

Tror selv godt kroppen kan "tælle", uden at virke som en totalt nar, men altså. Vi har jo længe fået bevist at ved f.eks. hypertrofi, er det den måde der giver bedst til din krop (Ihvertfald for den gennemsnitslige person da). Derfor tror jeg også godt lidt på at din krop kan mærke om du tager 3x5 bænk og 5x5. Vil ikke sige der er en kæmpe forskel 1 gang, men vil vove at påstå at din krop har fået mere ud af lige at tage den sidste gentagelse/sidste sæt, i hver træning.

Tager skam også de samme øvelser hver gang.. (sådan næsten da).. jeg varierer blot set og reps og kg.. sådan at hvis jeg har lidt bøvl med en øvelse, så sætter jeg fokus på den, og så ser om der er tid og overskud til en øvelse mere.. og jeg har da også en struktur i min træning.. jeg deler det op i "skub, træk og ben".. så jeg en dag kan træne skulder, bryst triceps.. næste dage ryg og biceps, og så ben,, men syntes jeg på en skub da jeg vil have mere fokus på f.eks, bænk kan jeg godt knalde en 10 set af i den, og sige. jamen så er der kun tid til 2 andre øvelser. og så næste gang starte med skulder etc.. jeg sørger for at komme samtlige "muskelgrupper" igennem minst en gang om ugen. om det så den ene uge, er tre splittet eller et højere split jeg fyrer af igennem ugen, varrierer lidt af tid, lyst og "fokus denne uge".. men jeg laver altid den samme øvelse minst tre mdr, for at få "udnyttet" øvelsen som du selv var inde på..

**edit** og ja, kroppen kan da mærke forskel på på set og kg og reps osv.. men det jeg mener med ikke og tælle er at du sagtens kan vokse dig større og stærke uden at ramme et eller andet random tal som en eller anden trænings guru har spyttet ud i tidernes morgen.. jeg vil hellere få noget ud a min træning og sætte fokus på at løfte ordenligt og korrekt, tungt og holde intensiteten oppe og presse mig selv, i stedet for at sætte fokus på at idag skal jeg tage 7 reps.. kan jeg mærke jeg sagtens kan klare mere, jamen så tager jeg en eller to reps mere.. og bagefter går lidt kg op. jeg vil hellere mærke efter hvad jeg kan, og ikke kan.. og så forbedre det, da jeg trods alt kun er en "hobby løfter"
Billede
Brugeravatar

Geografisk sted: Hobro, nordjylland

Træner her: Hobro Helse Sport
Fitness World Kolding

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00

Tilbage til Off topic