Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1012
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1010

Følg bodybuilding.dk på

træningscyklus og overbelastning

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg vil hører om der er nogle venlige kompetente sjæle som kan anbefale eller fortælle lidt om hvor lang en træningscyklus optimal bør være. Jeg har trænet i snart fire måneder på min nuværende cyklus, jeg har haft hovedpine den sidste uges tid, men ved ikke om jeg kan realatere dette til at jeg er ved at blive overbelastet?.
Tror mine tidligere træningscyklusser nok har ligget på omkring de 3 til 3.5 måneder i længede. Har en fornemmelse at dette måske ikke er helt optimalt, da jeg har oplevet at jeg efter en uges hvile virkelig synes træning igen er tungt. Ved godt det er en ide med dekon at man skal miste styrken, men har før prøvet at en go cyklus er efterfulgt af en dårlig cyklus. Har oplevet at træne den nye cyklus kort og starte forefra da den simpelthen er for tung med de lettere vægte.

Måske er en uge bare ikke nok dekon, men føler at 10 eller 14 dage bare bliver for meget. For at få en ide om hvordan mine tidligere cyklusser som regel har set ud kan jeg beskrive hvordan min bænkpres igennem cyklussen typisk har set ud.
Har i et par forgående cyklusser startet op med 2 eller 3 sæt i bænkpress med 80 kilo a 6 rep, herefter putter jeg 2 kilo på per gang, indtil jeg har nået de 114-115 kilo ,og her ikke kan presse mig mere...
kan hurtig regne ud at jeg starter på 70%af mit max i 6rep. Er dette en fin start eller?, jeg kan ikke starte på 80% af min max i 6 rep, da det vil blive en start på 90 kilo og for tungt at starte ud med..

Er der nogle der kan fortælle mig om en sådan cyklus kræver mere hvile eller måske deleoade i 2-3 uger?. Føler selv mine cyklusser er ret hårde, og jeg starter vel på 70-80% af mit max i et givet antal gentagelser i alle mine øvelser. Dvs at ikke kun bænkpress er tungt til sidst men samtlige øvelser mere eller mindre...

Der flere ting jeg grubler over. Er cyklusserne for lange, er de bygget for hårdt op, får jeg for lidt hvile inden opstart af cyklus. Men mest af alt er jeg meget i tvivl om jeg egentlig bør stoppe en cyklus inden jeg failer på en given vægt??. Tænker på om det er for volsomt at køre cyklussen til man ikke kan tage mere på i en given øvelse. Det er ikke sådan at jeg på noget tidspunkt står stille i cyklussen, der skal mere på hver gang ellers stopper jeg cyklus...

Det var lidt generalle spørgsmål.
Nu til min nuværende cyklus som kører intet mindre end forrygende..Er gået fra et max i bænkpress på 114-115 kilo a 6 rep. fra mine to forgående cyklusser til idag at bænke 124 a 8 rep. . ikke nok med jeg er steget 10 kilo det er også med to mere gentagelser. Føler faktisk jeg har lidt mere i mig men tænker hele tiden på om det er for dumt at crache på en given vægt nu fordi jeg vil rende ind i en overreaching eller nærmere en overtræning måske.

Håber på svar.
Mvh.
Leverkatten
Brugeravatar

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 168.00
- Squat: 175.00
- Dødløft: 254.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Kammarat, du burde lige lærer at koncentrer det du skriver, til det helt essentielle, ellers er der mange der mister modet til at læse det.

Efter min mening, er 3-3,5 mdr. cyklus AAAaaalt for længe. Mine plejer at ligge melle 6-8 uger. :)
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 210.00

Kostplan: Vis kostplan

Hvor lang en cyklus bør være afhænger af mange ting - hvor tungt du starter, hvor tungt du ender, om der er indlagte deloads undervejs, hvor stor stigningerne er, etc.. Det er jo også muligt at køre nogle bølger, så det er:

uge 1: 75, uge 2: 85, uge 3: 95, Uge 4: 80, uge 5: 90, uge 6:100...

på den måde er uge 4 en mindre deload, og du vil ikke konstant skulle stige i workload/intensitet...

Jeg tror måske at 12-16 uger er lang tid, hvis du konstant stiger i intensitet/volumen/workload, tror dog ikke du er overtrænet, men det kan være at dit system har svært ved at komme sig helt pga. den konstante stress, du udsætter det for :)
Always getting better.
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2009

Geografisk sted: Herlev

Træner her: Fitness World City
Fitness World Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 140.00

Logbog: Vis logbog

Hej igen, ja ved godt det måske var et lidt rodet indlæg, med mange spørgsmål.

Jeg kan bedst lide at køre en ren progressin cyklus og ikke i bølger, da jeg jo så skal regulere mit kalorieforbrug efter nedgangsbølgerne da der jo her ikke bliver stillet større krav til kroppen end ugerne før...
Mine cyklusser er vel ret hårde. de starter på 80% i et givent antal gentagelser og slutter når jeg ikke kan stige mere. Som regel altid til det gamle max og i mange øvelser mere..
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 168.00
- Squat: 175.00
- Dødløft: 254.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 34 gæster