Mit PR er faktisk 50 kg i bænkpres. Er det stadigvæk klogt at køre en cyklus og hvordan skal jeg så gøre? Hvor mange uger vil det tage mig at nå til 60 kg fx? Hvilket mål er realistisk?
Nu brugte jeg bare bænkpres som et eksempel. Hvad med andre øvelser, skal man også køre samme princip med dem? Jeg kører fx følgende program:
Fredag:
Squat: 5 sæt x 5 reps TUNG
Bænkpres: 5 sæt x 5 reps TUNG
Dødløft: 5 sæt x 5 reps TUNG
Dumbell side laterals: 3 sæt x 8-10
Barbell curls: 3 sæt x 8-10
Triceps pushdows: 3 sæt x 8-10
(Mave)
Søndag:
Squat: 5 sæt x 5 reps
DB Military presses: 3 sæt x 8-10
DB rows: 3 sæt x 8-10
Dips: 3 sæt x max reps
Dumbell rear laterals: 3 sæt x 8-10
Dumbell curls: 3 sæt x 8-10
Triceps ekstensions: 3 sæt x 8-10
(Mave)
Tirsdag:
Squat: 5 sæt x 5 reps
Incline bænkpres: 3 sæt x 8-10
Barbell shrugs: 3 sæt x 8-10
Pulldows: 3 sæt x 8-10
Dumbell side laterals: 3 sæt x 8-10
Barbell curls: 3 sæt x 8-10
Triceps pushdows: 3 sæt x 8-10
(Mave)
Skal jeg regne ud hvor meget jeg skal tage de næste fx 8-10 uger med hver enkelt øvelse?
Ibody skrev:Waterproof skrev:Hej alle sammen. Jeg er ny her på forummet
Man hører tit at for at få en effektiv træning skal man følge det "progressive overload princip", dvs. at man skal øge vægten hyppigt når man træner. Det giver jo sådan set god mening.
Nu faldt jeg over denne artikel:
http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybuilding/hemmelighedenbagtraeningscyklusser.phpHer står at "linær cyklus" fx passer godt til bodybuildere. Men der er nogle ting jeg ikke forstår hvordan skal udføres og derfor håber jeg at I kan hjælpe mig med at blive klogere.
1. Jeg kan forstå at man skal finde sin RP og så planlægge sin træning i fremtiden, så man i sidste ende ender op med en ny forbedret RP. Mit spm. er hvordan man finder sin RP helt præcist? Hvis vi fx har bænkpres er ens RP så den vægt man kan tage 5x5 uden hjælp fra andre? Eller er det den vægt man kan tage ved den første sæt man udfører (men hvor man i fx 5 sæt har brug for hjælp?)
2. Når man har fundet sin RP, lad os antager at min RP i bænkpres er 80 kg. Mit mål er at nå op på 90 kg som ny RP. Hvordan ved jeg hvor mange uger det kommer til at tage mig at nå til de 90 kg? I artiklen som jeg har henvist bruger de i eksemplet en tidshorisont på 8 uger. Men hvorfor lige 8? Dette punkt har jeg sværest ved at forstå og hvis nogen kan forklare det grundigt ville det være perfekt
3. Er der nogen der kan forklare mig hvordan 2. cyklus fungere? Dvs. når man er færdig med 1. cyklus, har holdt 10 dages pause og så frem? Sætter man så en endnu højere mål for PR og starter med små vægte igen?
Takker

PR = personlig rekord
du finder i 5x5 pr altså 5x5 personlig rekord. altså den vægt du netop kun lige kan løfte 5x5 set og gentagelser med.
lad os antage at det er 80kg som du selv foreslår
så tæller du tilbage ret simpelt
uge8 - 85kg
uge7 - 80kg
uge6 - 77,5kg
uge5 - 75kg
uge4 - 72,5kg
uge3 - 70kg
uge2 - 67,kg
uge1 - 65kg
denne vægt kører du med 5x5 i bænkpress hvis du føler i uge 8 efter du har taget 85kg at du kan mere så lægger du en uge 9 ind og øger med 2,5kg sådan bliver du ved indtil du ikke kan mere. altså så du i uge10 kommer til at køre 90kg
osv, osv, osv, efter dette kan du holde en uge fri og starte en ny cyklus.