Du skal nok prøve at regne lidt på, hvor mange kalorier (kalorier = Kcal) du indtager i løbet af en dag - brug kostplan funktionen her på siden, ja - det kræver at du vejer din mad.
For at tabe dig skal du være i kalorieunderskud, det er der ikke noget nyt i...
For at komme i underskud (ca. 500-1000 kalorier), skal du nok også lige have fastlagt dit ligevægtsindtag - der findes en god beregner på motion-online.dk
Du kan også overveje at læse den guide til vægttab, der ligger under "artikler" her på sitet.
Men det handler altså om at du få indblik i hvor meget energi du indtager i løbet af en dag, i forhold til hvad du forbrænder. Og så skal du i underskud.
Styrketræning vil også være med til at sætte skub i vægttabet, så se at komme ned i et center og løft noget jern.
Til din kostplan vil jeg blot sige følgende: Alt for mange kulhydrater fra brød. Drop også de der havre fras, hold dig til havregryn hvis det skal være. Mere protein og sundt fedt ligeså.
Hvis du er parat til at skifte livsstil, så har jeg følgende råd: Anskaf bogen "stenalderkost" og lev efter de principper 80-90 % af tiden, så ryger kiloene af helt naturligt - og det bedste er: Maden skal ikke vejes og der skal ikke tælles kalorier - det er i min verden bonus. Jeg lever selv på den måde, altså spiser stenalderkost 80-90 % af tiden, er aldrig sulten og tæller ikke kalorier - har smidt 5 kg på to måneder, og var faktisk slet ikke for tyk, ville bare gerne have en mere markeret krop - hvilket jeg har fået.
Jeg mener afgjort at det er den mest fornuftige og effektive vej frem.
Jeg har en lille blog om emnet, kig evt. her
http://www.spissomenhulemand.blogspot.com/ Det er blot det mest basale jeg har beskrevet og skal virke som en quick-guide, så man ikke skal læse en bog på et par hundrede sider for at komme igang...
Og drop så lige de riskager og knækbrød før sengetid, det kommer der ikke noget godt ud af...