Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1653
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1650

Følg bodybuilding.dk på

Vejning af mad - dybfrost vs. ikke dybfrost

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hey derude..

Dette er måske et lidt pinligt spørgsmål fra min side.. :oops:

Men jeg kom til at tænke på dette da jeg lavede mad til flere:

Hvis jeg har 500 gram kylling dybfrost (hvor der bag på pakken står måske 100 kcal pr. 100 gram), og vi siger der er 500 kcal i de 500 gram dybfrost dvs. 100 kcal pr. 100 gram.

Når jeg så steger min kylling og der falder væske fra m.m., og vi så siger der er 400 gram kylling tilbage.

Så går spørgsmålet så, om der i min pakke kylling i alt er 500 eller 400 kcal?
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Odense

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hvor mange kalorier er der i vand?

Reputation point: 55

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 125.00

Kostplan: Vis kostplan

jeg er ikke sikker på jeg forstår, men hvis det IKKE er optøet og du steger det så tænker jeg umildbart at meget af vægten er den is der sidder på kyllingen, men hvis den er optøet, så er det jo bare lage/vand der forsvinder, så vil jeg mene der er 500 kcal i de 500g

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 82.50
- Dødløft: 117.50

Logbog: Vis logbog

mathiesjeppesen skrev:jeg er ikke sikker på jeg forstår, men hvis det IKKE er optøet og du steger det så tænker jeg umildbart at meget af vægten er den is der sidder på kyllingen, men hvis den er optøet, så er det jo bare lage/vand der forsvinder, så vil jeg mene der er 500 kcal i de 500g

Så der bliver altså på magisk vis tilført en masse vand når man smider kyllingen i fryseren? Kom nu lige lidt...
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

kcal indholdet vil være det samme da det er vand som fordamper, og det vil derfor ikke påvirke det samlede kcal indhold :)

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 230.00

jeg tænker bare hvis der ligger et tykt lag is på kylling er det vel ekstra vægt, som tilføjer vægt, men det var bare en teori

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 82.50
- Dødløft: 117.50

mathiesjeppesen skrev:jeg tænker bare hvis der ligger et tykt lag is på kylling er det vel ekstra vægt, som tilføjer vægt, men det var bare en teori

Det lyder til at din fryser er rimelig utæt...

Reputation point: 55

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 125.00

Det er kun den optøede rå vægt der tæller ift. kalorierne. Der er jo ikke noget næring i alt det is som kyllingen indeholder når den er frossen. Så når kyllingen er optøet, vej den, og dette tal er det du skal gå efter.
Mvh. Protein

Træner her: Byens Fit

Protein skrev:Det er kun den optøede rå vægt der tæller ift. kalorierne. Der er jo ikke noget næring i alt det is som kyllingen indeholder når den er frossen. Så når kyllingen er optøet, vej den, og dette tal er det du skal gå efter.

Det er jeg enig i. Men efter min kylling havde været en tur på panden i dag, så vejede den mindre pga. lage.

Problemet er bare at jeg har sagt at jeg har 500 gram kylling, og har lavet 250 gram hver dag til aftensmad. Men da der forsvinder væske/lage whatever, så siger vi at den er nede på f.eks. 450 gram, og derved får jeg mindre kalorier end jeg havde regnet med..
Brugeravatar

jhmichelsen skrev:Problemet er bare at jeg har sagt at jeg har 500 gram kylling, og har lavet 250 gram hver dag til aftensmad. Men da der forsvinder væske/lage whatever, så siger vi at den er nede på f.eks. 450 gram, og derved får jeg mindre kalorier end jeg havde regnet med..

Lagen er tilsat for at du får lov til at betale kyllinge pris for vand (og som konserverings middel).

Tjek kyllings energiindhold her
http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_search.asp
og accepter at når du køber kylling med lage for du lov til at betale for vand også.
Brugeravatar

Reputation point: 85

Udgaard skrev:
jhmichelsen skrev:Problemet er bare at jeg har sagt at jeg har 500 gram kylling, og har lavet 250 gram hver dag til aftensmad. Men da der forsvinder væske/lage whatever, så siger vi at den er nede på f.eks. 450 gram, og derved får jeg mindre kalorier end jeg havde regnet med..

Lagen er tilsat for at du får lov til at betale kyllinge pris for vand (og som konserverings middel).

Tjek kyllings energiindhold her
http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_search.asp
og accepter at når du køber kylling med lage for du lov til at betale for vand også.

Ja okay. Troede bare man kunne regne med vægten frossen når man lavede kostplan. Men det samme gælder jo for frosne-grøntsager så? og generelt alt frost vel?
Brugeravatar

jhmichelsen skrev:Men det samme gælder jo for frosne-grøntsager så? og generelt alt frost vel?

Tror ikke der er tilsat lage til dine grøntsager ;-)
Brugeravatar

Udgaard skrev:
jhmichelsen skrev:Men det samme gælder jo for frosne-grøntsager så? og generelt alt frost vel?

Nej, men der er jo væske i. Da jeg i går stegte 100 gram grønsager (vejet på frost), og så stegte det. Så var der f.eks. kun 75 gram tilbage dvs., mindre kalorier.

Det jeg bare vil frem til er vel bare at når jeg laver mad til flere dage, så steger og koger jeg alt maden og vejer det bagefter?
Brugeravatar

jhmichelsen skrev:Nej, men der er jo væske i. Da jeg i går stegte 100 gram grønsager (vejet på frost), og så stegte det. Så var der f.eks. kun 75 gram tilbage dvs., mindre kalorier.

Det jeg bare vil frem til er vel bare at når jeg laver mad til flere dage, så steger og koger jeg alt maden og vejer det bagefter?

Der er normalt væske i alt organisk væv. Det er normalt medregnet når energien pr. 100 gram er udregnet. En udtagelse er eks. tørrede bønner hvor du selv tilsætter vand bagefter, ved at ligge dem i blød. Her er det den tørre vægt du skal regne med. Problemet opstår så når producenten tilsætter lage for at kunne komme ekstra vand ind i dine fødevarer. Det gør de jo for at sælge vand til dig og få en højere kg pris. Har de så medregnet det i energien de opgiver? Pas.

Det var derfor jeg gav dig et link til en database over fødevare lavet af DTU Food. Der kan du slå op hvad energi et kyllinge bryst uden tilsat lage har af energi og bruge det som referance. Problemer er selvfølgelig så om alt det vand lagen bandt er forsvundet, når du har tøet din kylling op? Eller sagt på en anden måde. Vil du have godt styr på energien pr. 100 g så køb kylling der ikke er tilsat lage.
Brugeravatar

jhmichelsen skrev:
Udgaard skrev:

Nej, men der er jo væske i. Da jeg i går stegte 100 gram grønsager (vejet på frost), og så stegte det. Så var der f.eks. kun 75 gram tilbage dvs., mindre kalorier.

ofte har, f.eks. kylling, med lage mindre kalorier end den rene varer. så mon ikke der er regnet et form for et gennemsnits tal ud, så det kommer til at passe? med ved det ikke, så det er bare et gæt.
men mon ikke at vi kan konkludere at varen vejes når den er optøet, men ikke tilberedt?

Reputation point: 10

asgerasger skrev:
jhmichelsen skrev:
Udgaard skrev:

ofte har, f.eks. kylling, med lage mindre kalorier end den rene varer. så mon ikke der er regnet et form for et gennemsnits tal ud, så det kommer til at passe? med ved det ikke, så det er bare et gæt.
men mon ikke at vi kan konkludere at varen vejes når den er optøet, men ikke tilberedt?

Din fødes indhold skal altid ses på som utilberedt, dette går sig gældende om vi snakker om kød eller frosne varer :) . Jeg mindes også at huske, at dette er alm. lære på kemi C, til dem der nu engang har haft det
Brugeravatar

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 180.00
- Squat: 220.00
- Dødløft: 280.00

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 78 gæster