Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 901
Medlemmer: 1
Skjulte: 0
Gæster: 900

Følg bodybuilding.dk på

Vil dette program være overkill?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg overvejer at begynde på Reg Parks 5x5 for at opnå så maksimal styrke som muligt. Jeg er dog i tvivl om det ville være fuldstændig overkill at træne de 3 store, tungt, 3 gange om ugen? Men på den anden side - så finder det samme sted i almindelige fullbody programmer.

http://www.t-nation.com/free_online_art ... x5_program

http://www.muscleandstrength.com/workou ... rkout.html

Det øverste program er det jeg hentyder til, og det nederste er med A-B-A workouts.

Ville det være overkill at begynde på 5x5 programmet, som inkluderer squat, bænkpres, og dødløft, tungt, 3 gange om ugen?
Sidst rettet af Cu94 30. jul 2014, 14:41, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Cu94 skrev:Jeg er på udkig efter det bedste program til at gaine styrke (til en nybegynder). Jeg synes det er lidt svært at finde rundt i, da der findes adskillige programmer, og de varierer fra 3-split til fullbody.

Jeg finder selv Reg Parks 5x5 meget tiltalende, men jeg er i tvivl om mit CNS ville kunne klare de 3 store, tungt, 3 gange om ugen?

Her er linket til programmet: http://www.t-nation.com/article/bodybui ... x5_program

Jeg har også kigget på en masse split programmer (bl.a. SAP12U, B2B, osv.), men vil man kunne gaine samme styrke på B2B f.eks., som ved dette fullbody? :)

Mvh

Du bør finde en med god erfaring at træne lidt sammen med i starten, folk hjælper nødvendigvis ikke andre folk ude i centeret, Jeg har set mange lave øvelserne helt forkert, og ikke sagt noget, for mange bliver sure når man prøver at hjælpe eller tilråde dem hvordan Bænkpress dødløft osv udføres.
Så find en erfaren at træne med, og lær alle øvelserne rigtigt, især inden for styrke, De bruger ikke samme teknikker som bodybuildere, og belaster sig en del anderledes, det betyder god teknik er rigtigt meget, uanset hvor stærk man er, så kan forkert udførelse koste en rigtigt dyrt i form af skader.

mvh
Gør som de andre, og du må nøjes med hvad de andre får.
Undskyldningen med dårlige gener er nok den mest brugte for dovenskab, og manglende viden.
Fuck Asier!
Brugeravatar

Reputation point: 140

Styrkeliste
- Bænkpres: 230.00
- Dødløft: 400.00

Kostplan: Vis kostplan

Alle 5x5 programmer er super fine at starte med..
Stronglifts 5x5 og starting strenght er ret populære herinde..
Ellers er der Bill starr 5x5, Greyskull LP 5x5, osv.

5x5 er godt fordi det både er lidt hypografi og samtidig meget fokus på styrke..

Stronglifts har en app og mange laver det af den grund det er nemt at track og log dine træninger.

Reputation point: 50

Logbog: Vis logbog

Stronglift 5x5 kan klart anbefales. Mehdi, som står bag udbredelsen af programmet (han er ikke ophavsmanden) har en hel hjemmeside dedikeret til det, hvor du kan læse alt om øvelserne og hvordan de skal udføres. Inklusiv videoer.

Det er et full-body program der dækker alle de store muskelgrupper og trænes 3 gange i ugen, hvilket er nemt at tilpasse de fleste's hverdag. Husk dog én dags hvile imellem.

Som Nieb skriver er der også en gratis app til Android/iOS, som er ganske god at have når du vil holde styr på kg på de diverse øvelser.

Reputation point: 10

Jeg har trænet tidligere, og har derfor en vis styrke at indhente, og ville satse på et program, som inkluderede lineær progression. SL 5X5 har jeg også hørt godt om, men må indrømme jeg finder programmet meget ensformigt og kedeligt.

Jeg er dog i tvivl om en 'nybegynder', som mig, ville kunne holde til de 3 store, tungt, 3 gange om ugen? Eller hvad?

Nu ser jeg B2B rigtig tit bliver anbefalet nybegyndere, men hvis jeg kun har maksimal styrke som mål, bør jeg så vælge B2B (eller programmer som SAP12U, 2-splits, 3-splits osv.), eller ville et 5X5 som Reg Parks være at foretrække?

Mvh

Start på 5x5 SL. Det er ikke problematisk, at du er begynder, tværtimod. Programmet bliver hårdere med tiden, ikke i starten, da du løfter relativt let. Faktisk anbefales det at du starter med stangen.

Jeg vil ikke mene, at B2B er et optimalt begynderprogram, slet ikke til styrke. Det tager for lang tid, der er en stor udtrætning i og med du kører 4x8 og eksempelvis har squat, dødløft, row 1, row 2 og pullups i træk på dag 2, og så er der en del unødvendige assisterende øvelser, hvis man primært træner for styrke - i hvert fald i starten som nybegynder. Start hellere på SL og kør det i et godt stykke tid og find ud af, hvad dine weak points er og tilpas derefter selv hjælpeøvelser.

Jeg kan ikke forstå, hvorfor du synes at SL5x5 ser kedeligt ud, hvis du er interesseret i styrke? Hele programmet er bygget op omkring de tre klassiske basisøvelser med BB Row som hjælpeøvelse. Begynd på det og spis godt. Det bliver sjovt, når man pludselig ser, hvor stærk man kan blive ret hurtigt. :)
Brugeravatar

Reputation point: 455

Takker for svarene. :)

Jeg er dog stadig rimelig overbevist om at træne ovenstående, linkede, program. Den eneste tvivl jeg har er, om programmet er for hårdt ved CNS, med 3 tunge dage med alle de 3 store?

Dødløft kan godt trække tænder ud med høj frekvens og volume. Jeg kører personligt øvelsen to gange om ugen 5x5, hvor kun ét sæt per gang er et working sæt (det sidste sæt). Resten af sættene (de første) er procenter af maks intensitet mit 5RM max. Så hvis jeg løfter 180 kg i mit working sæt/5RM, så starter jeg på 60 kg (1 skive) og så 90 kg (50 %) og op ad i de første sæt.

Jeg har tidligere prøvet lidt forskelligt. 4x8, 5x5 etc. Det her virker bedst for mig i forhold til styrkefremgang i øvelsen. Men prøv dig frem.
Brugeravatar

Reputation point: 455

Jeg har lige ændret i overskriften lidt, måske nogle havde erfaringer med ovenstående. :)

Anyone?

Cu94 skrev:Anyone?

Du har så vidt jeg kan se allerede fået rigelig med gode svar. 5x5 er rigtig klogt for begyndere og langt fra "overkill". Der vil tå mange måneder før det kan være tilfældet.
Brugeravatar

Reputation point: 259

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 155.00

Borumpas skrev:
Cu94 skrev:Anyone?

Du har så vidt jeg kan se allerede fået rigelig med gode svar. 5x5 er rigtig klogt for begyndere og langt fra "overkill". Der vil tå mange måneder før det kan være tilfældet.

Det er to forskellige spørgsmål, hvor det andet er rettet.

Men hvad hvis man tog udgangspunkt i en som dødløft reppede +150, ville det så være overkill, at køre 3 gange ugentligt?

Der er ikke angivet procenter, så det er nok meningen, som med de fleste 5x5 at intensiteten er lav, ergo, egoet skal ikke med i centret. Men jo, 5x5 virker for mange, der er også nogle som mig selv der har det bedre med lav volumen, og høj intensitet
Kun DU kan finde ud af hvad der virker for DIG
Brugeravatar

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster