NBK skrev:Gormez skrev:Hvad har du af træningserfaring på nuværende tidspunkt?
Jeg har trænet for hypertrofi siden midt februar 2013, men indenfor den sidste måned har jeg så fokuseret på at blive stærk

Dvs. din træningserfaring er stort set lig nul, og det er ikke ment på nogen negativ måde, det betyder bare at du har muligheden for at gøre rigtigt mange ting rigtigt allerede her fra begyndelsen. Nu kan du selvfølgelig vælge at være ligeglad, men hvis du gerne vil være stærk og i den sammenhæng tænker jeg på dels de tre styrkeløft, men også mere generelt, så er der en række ting du bør være opmærksom på.
1. Vælg et færdigt, gennemprøvet og effektivt program - du har ikke erfaring og viden til at lave noget selv endnu.
2. Programmet bør tilgodese en række parametre, men de mest betydende vil være progressivt overload, medium til høj frekvens på de enkelte løft og volumen holdes lav til medium i begyndelsen og naturligvis en håndfuld velvalgte støtteøvelser for strukturel balance.
3. Lær den korrekte teknik fra begyndelsen og arbejd konstant og vedholdende på at tilpasse og effektivisere den.
4. Vær konsekvent med din udførsel, lad være med at veksle mellem at lave touch'n go, køre med pause eller andet gøgleri - jeg vil anbefale dig at forholde dig til konkurrencereglementet i styrkeløft, så er der ikke noget pis og du kan sammenligne dine løft med DK'rekorderne og se hvor du ligger ifht. de bedste i din klasse.
5. Jo længere tid du kan opretholde fremgang med "lille" træningsmængde des bedre, der kan altid komme flere træningspas, mere volumen og flere øvelsesvarianter på, men særligt i begyndelsen er det ikke nødvendigvis ens betydende med hurtigere og/eller bedre resultater at lave mere.
6. Vid hvorfor du gør som du gør, random er kontraproduktivt.
Ud fra ovenstående og egen erfaring vil jeg anbefale dig at anvende stronglifts 5x5 program eller en starting strength variant og malke det for alt den styrkefremgang du kan, og dernæst vælge et program med en lignende struktur og en række twists som bidrager til at opretholde udviklingen som f.eks the texas method, Greyscull LP eller en Bill Starr variant.
I Holstebro er den eneste kompetente styrkevejleder jeg kan komme i tanker om Thomas Bay, så træk på ham ifht. til korrektion og optimering af løfteteknik.