Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65724 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049583 indlæg i 100422 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1488
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1486

Følg bodybuilding.dk på

Bulking - hvorfor dog!

Udskriv emne


Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding





Bulking - hvorfor dog!
af Søren Høyer Hansen

Jeg dyrker bodybuilding. Jeg gør det fordi jeg vil være lækker! Styrkeløftere løfter jern for at blive stærkere. To forskellige tilgange.
Bodybuildings omdrejningspunkt er i den grad udseendet, og selvom træningsmetoderne for et utrænet øje ser ens ud med styrkeløfteres, er det senest i konkurrencesammenhænge at forskellen bliver åbenlys. For sidstnævnte måles træningsindsatsen med en simpel ”hvem-kan-løfte-den-tungeste-vægt”, men for bodybuildere afgøres det af et dommerpanel som afgør vindere ud fra æstetiske principper.

Bulking/cutting hører (hovedsageligt) hjemme i bodybuildingens verden og følgende er selvsagt henvendt til de som dyrker bodybuilding, og jeg vil prøve stille et par spørgsmål som måske kan give afklaring på om du skal bulke eller ej. Det sker nemlig ikke sjældent at der på diverse fora dukker spørgsmål op som: ”jeg er 182 cm og vejer 90 kg - skal jeg bulke?” eventuelt med et vedhæftet billede af vedkomne. Som regel er svarene så forskellige som antallet af dem og som regel tænker jeg i mit stille indre: ”Nej, det skal du ikke!”

Professionelle bodybuildere skal fremvise optimal form en, måske to-tre gange om året. Målet er at vinde en pris, æren og muligheden for en levevej. For amatøren der stiller op til en konkurrence er sidsnævnte ikke (nødvendigvis) et incitament, men træningsformen og forløb op til en konkurrence er i høj grad tilsvarende en professionels. Primært vil det sige afskrælning af alt fedt fra kroppen ved hjælp af et kraftigt kalorieunderskud, altså cut. Da dette jo har en negativ effekt på muskelopbygningen bliver der efter konkurrencen skiftet til kraftigt kalorieoverskud, så der er mulighed for muskelvækst, altså bulk. Jeg skærer det lidt ud i pap fordi jeg vil en pointe med det.

Da jeg var yngre legede jeg ofte med tanken om at det kunne være sjovt at stille op i konkurrence, er sågar blevet opfordret, men det er kun blevet ved ideen. Jeg gætter på at det for langt de flestes vedkomne er ligesådan; det er kun tankespind - og man ved det godt!
99% (mit estimat ;o) af alle bodybuildere vil altså aldrig komme til at deltage i en konkurrence. Derfor giver det heller ikke mening at indrette sit liv og træningsforløb som om man skulle. For hvornår er det egentlig man skal fremvise optimal form?
Det er vel ikke de ganske ganske få dage om året som det er for professionelle? Næ, det er nok nærmere hele sommeren når man skal flashe på stranden, men det er vel også om vinteren når man skal en tur i svømmehallen; det er da senest når man har scoret en pige (eller dreng alt efter præference) og skal smide tøjet i soveværelset, og ikke mindst er det helt sikkert under den daglige konfrontation med spejlet!

Efter min mening er bulking/cutting et redskab som har sin plads i konkurrencesammenhænge hvor man virkelig søger ekstremerne og maksimal effekt.
Nu kan man jo altid diskutere om det var hønen eller ægget der kom først, men for mig at se er udgangspunktet cuttet! Forstået på den måde, at for at komme til det afgørende mål, konkurrenceformen; altså når det æstetiske så at sige er helt på plads, skal der cuttes. Bulket er så det nødvendige onde for at sikre en stor muskelvækst off-season. Jeg tror ikke der er nogen seriøs bodybuilder der bulker med god vilje – altså med visheden om hvor meget det kræver at cutte igen.

Så spørgsmålet om hvorvidt du skal bulke eller ej, er langt hen ad vejen et spørgsmål om hvilken kategori bodybuilder du mener du hører til: pro/amatør som stiller op til konkurrence eller ”for at være lækker”-bodybuilder!
Til de omtalte 99%'s vedkomne vil jeg altså sige, nej, du skal ikke bulke! Hvis du virkelig vil eksperimentere med det, så prøv lige om du overhovedet kan lave et seriøst cut (hvis du altså ikke i forvejen er en hakket makker), så kan du altid overveje om det er arbejdet værd.
Fra min synsvinkel begrænser det sig til ganske få tilfælde hvor ikke-konkurrencedeltagende bodybuildere kan bruge cut eller bulk til noget: Hvis man er begynder og har et udseende der nærmer sig ”anorektisk”, så vil jeg da foreslå noget der ligner et bulk og hvis man hører til i den fede ende, så begynd med et cut! Men derudover vil jeg opfordre alle til at undgå de voldsomme udsving denne metode medfører. Dels er det for lidt man derved vinder og dels er jeg sikker på at det er langt mere tilfredsstillende og ikke mindst motiverende for træningen at være i en form der tåler fremvisning året rundt. Det er efter min mening minimalt hvad man kan vinde ved at fare frem ved hjælp af cut/bulk – og det ikke mindst set ud fra den vinkel at det for langt de fleste sjældent lykkes at cutte så de kommer i nærheden af en decideret konkurrenceform.
Jeg taler selvfølgelig ikke imod at ligge i kalorieoverskud. Selvfølgelig er det en forudsætning for at sikre muskelvækst, men efter min mening er der langt fra at ligge i fornuftigt kalorieoverskud og til decideret bulk, og jeg ser ikke noget formål med at være bloatet, fed eller udefineret i størstedelen af året for den minimale gevinst der er ved det. Derudover skal der rigtig megen træning til for at forsvare bulking – langt mere end den gennemsnitlige hobbybodybuilder lægger for dagen.

Jeg ser al for mange i centrene, hvor det er svært at skelne om jeg foran mig har en slap dreng med genetisk ”heldig fedtdeponering”, en bodybuilder med al for høj fedtprocent, eller det i virkeligheden er en styrkeløfter. Så afslutningsvis vil jeg provokerende proklamere: Gør dig selv (og bodybuildingsporten) en tjeneste ved rent faktisk at se ud som om du er bodybuilder; søg det æstetiske udseende – hele året!
Loggen på min hjemmeside: morinist.dk
Brugeravatar
Månedens skribent: Marts 2008
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 697
Tilmeldt: 1. mar 2008, 21:48
Geografisk sted: Hygind, Vestfyn
 
Træner her: Fitness World Assens
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Hvis du aldrig bulker, så tager du aldrig på. Simple as that. Bulk er bare misforstået som værende "at æde sig fed". Det har intet med sagen at gøre. Så teksten burde måske nærmere have handlet om misforståelsen af begrebet "bulk", istedet for at understøtte mistolkningen :)
Ligesom at "cut" heller ikke betyder "lad være med at spis og bliv underernæret og tynd som en pind"
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar
 
Reputation point: 650
 
Indlæg: 25731
Tilmeldt: 12. maj 2007, 09:47
Geografisk sted: Hvidovre
 
Træner her: Workout & Fitness club
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan



Alberto Nunez har også skrevet en god artikel noget ala dette: http://www.simplyshredded.com/time-to-g ... nunez.html

Han kommer ind på, at det generelt er en opfattelse i blandt folk, at "bulk" er et tidspunkt, hvor man spiser godt igennem (get big or die trying) og det er en tid, hvor man ændrer sin fysik fuldstændig, hvilket han er stærkt uenig i, da der reelt kun er brug for et meget lille kalorieoverskud for optimal muskeltilvækst. Det handler altså om at forbedre sin fysik under den her periode, ikke smadre den ved at tage en masse kilo fedt på. Man kommer ikke til at tage 10 kilo ren muskel på ved at smide en masse kilo på rammen.

Han foretrækker, at man kalder det en tid til at forbedre sig i stedet for "bulking".

"Those who “bulk” usually end up as another 200 pounder who needs to be at 165lbs to see any sign of abs, and will probably end up losing much of what was gained when trying to diet it all off. Call it a time to improve; a time to bring up glaring weaknesses in your physique, so that next time you strip off the fat you’ll look that much better."
Brugeravatar
 
Reputation point: 65
 
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 14. okt 2011, 12:10
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 180.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 267.50
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Dingo skrev:Hvis du aldrig bulker, så tager du aldrig på. Simple as that. Bulk er bare misforstået som værende "at æde sig fed". Det har intet med sagen at gøre. Så teksten burde måske nærmere have handlet om misforståelsen af begrebet "bulk", istedet for at understøtte mistolkningen :)
Ligesom at "cut" heller ikke betyder "lad være med at spis og bliv underernæret og tynd som en pind"

+1
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør
 
Reputation point: 168
 
Indlæg: 5555
Tilmeldt: 18. jun 2006, 09:39
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Dingo skrev:Ligesom at "cut" heller ikke betyder "lad være med at spis og bliv underernæret og tynd som en pind"

:verysad:
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar
 
Reputation point: 502
 
Indlæg: 6135
Tilmeldt: 30. sep 2007, 23:04
Geografisk sted: Svendborg
 
Træner her: Performance Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Thomas Jagd skrev:
Dingo skrev:Hvis du aldrig bulker, så tager du aldrig på. Simple as that. Bulk er bare misforstået som værende "at æde sig fed". Det har intet med sagen at gøre. Så teksten burde måske nærmere have handlet om misforståelsen af begrebet "bulk", istedet for at understøtte mistolkningen :)
Ligesom at "cut" heller ikke betyder "lad være med at spis og bliv underernæret og tynd som en pind"

+1

My logic is undenieable! Beklager, så I, Robot i går. [-(

Nej, så var min pointe alligevel ikke tydelig nok. "efter min mening er der langt fra at ligge i fornuftigt kalorieoverskud og til decideret bulk", var pointen.
Sidst rettet af Sir1 29. dec 2011, 23:49, rettet i alt 1 gang.
Loggen på min hjemmeside: morinist.dk
Brugeravatar
Månedens skribent: Marts 2008
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 697
Tilmeldt: 1. mar 2008, 21:48
Geografisk sted: Hygind, Vestfyn
 
Træner her: Fitness World Assens
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg vil gerne opponere mod opfattelsen af bulking som værende andet end at tage på i overflod. Ordet bruges som bekendt ofte i handelsterminologi hvor det betyder store mængder. I bodybuildingsammenhænge indebærer det at bulke, at man øger sin vægt i en sådan hast, at man også tager fedt på. Snakker vi om at øge sin vægt langsomt og uden nævneværdig fedtdeponering, er fx leangaining vist mere rammende.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator
 
Reputation point: 710
 
Indlæg: 15068
Tilmeldt: 26. maj 2005, 23:14
Geografisk sted: Østerbro
 
Træner her: The Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Indenfor biologien benyttes bulk også i forbindelse med at kategorisere dyr i fx substrat feeders (fx larver, fluid feeders (fx myg), suspension feeders (fx de der hvaler med filtermund) og så altså bulk feeders som slanger der æder hjorte, ja de fleste dyr samt os mennesker. Jeg vil også mene, at bulk indebærer en væsentlig øgning af fedtmassen..
Brugeravatar

 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 2447
Tilmeldt: 5. jul 2006, 21:16
Geografisk sted: København
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg troede, at en 'bulking-periode' var en periode, hvor man ligger i kalorieoverskud, uanset størrelsen på overskuddet..............
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 276
Tilmeldt: 11. jan 2007, 18:17
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Det er vel ligesom diskussionen om hvad der er pullups og hvad der er chinups (selvom den efterhånden burde være slået fast). :)

The Juice skrev:Snakker vi om at øge sin vægt langsomt og uden nævneværdig fedtdeponering, er fx leangaining vist mere rammende.

Leangains er jo mere et koncept og en tilgang der bygger på en anden form for at bulke. Det kommer selvfølgelig helt og holdent an på hvordan man definerer det at bulke. Man hører jo også termet "lean bulke", men jeg tror bare det ord er opfundet fordi folk efterhånden er blevet nødt til at udpensle hvad det er de gør, fordi hvis de bare skriver "Jeg bulker", så tror folk at de skal være fede.

Sætningen "Jeg bulker ikke, jeg ligger bare i et lille kalorieoverskud" giver ikke meget mening i min verden. Men det er jo åbenbart bare min definition :)
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar
 
Reputation point: 650
 
Indlæg: 25731
Tilmeldt: 12. maj 2007, 09:47
Geografisk sted: Hvidovre
 
Træner her: Workout & Fitness club
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)
Kostplan: Vis kostplan



JensL skrev:Indenfor biologien benyttes bulk også i forbindelse med at kategorisere dyr i fx substrat feeders (fx larver, fluid feeders (fx myg), suspension feeders (fx de der hvaler med filtermund) og så altså bulk feeders som slanger der æder hjorte, ja de fleste dyr samt os mennesker. Jeg vil også mene, at bulk indebærer en væsentlig øgning af fedtmassen..

Det var vel også den oprindelige og mest korrekte definition af termen. Men ordet har efterhånden fået en ny betydning. De fleste ved godt, at det ikke betaler sig at tage for meget fedtmasse på, da det koster for meget muskelmasse, når man skal cutte ned. Som jeg ser det, så er bulk blevet synonymt med at øge muskelmassen, og cut synonymt med at mindske fedtmassen.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør
 
Reputation point: 168
 
Indlæg: 5555
Tilmeldt: 18. jun 2006, 09:39
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Synes du har fat i noget af det helt rigtige.

Derudover vil jeg gerne fremhæve min egen mening omkring leangaining. Hvis dette gøres ordenligt, kan der opnås RIGTIG gode resultater. Synes tit 'de' folk der snakker om kæmpe bulk aldrig nogensinde opnår en 'fed' form, for de aner ikke hvad det kræver at cutte. Også hvis de endelig prøver ender det tit ligesom en ligeså ekstrem yderlighed som deres bulking var. Dette kunne f.eks være dirty bulk på 4-5000kcal også cut på 2000-2500kcal.
Houd's Multifunktionelle Logbog

90% af personlige trænere er tæt på ubrugelige. Overvej dit valg af evt. træner grundigt.
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 1774
Tilmeldt: 6. maj 2011, 11:06
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Dingo skrev:Leangains er jo mere et koncept og en tilgang der bygger på en anden form for at bulke. Det kommer selvfølgelig helt og holdent an på hvordan man definerer det at bulke. Man hører jo også termet "lean bulke", men jeg tror bare det ord er opfundet fordi folk efterhånden er blevet nødt til at udpensle hvad det er de gør, fordi hvis de bare skriver "Jeg bulker", så tror folk at de skal være fede.

Sætningen "Jeg bulker ikke, jeg ligger bare i et lille kalorieoverskud" giver ikke meget mening i min verden. Men det er jo åbenbart bare min definition :)


Spørger man Legend, kalder man selvfølgelig bare tingene hvad man vil. Sprogbrug er en meget flydende størrelse og ord skifter mening over tid. Jeg vil dog stadig holde på, at din definition afviger fra den oprindelige, og analogien til pullups/chinups er måske ikke helt skæv.

Hvordan definerer du så det at bulke? Er bulking i din verden = at tage på? For det hedder da vist at gaine. Og hvis bulking både skal dække over at tage vægt langsomt og hurtigt på, bliver det nemt en uhensigtsmæssig term at anvende, fordi det ikke er til at vide hvad der menes.

Leangains/leangaining er som sådan ikke et "koncept". Leangains.com er et koncept. Leangaining er et udtryk for at øge sin masse uden at øge sin fedtdeponering.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator
 
Reputation point: 710
 
Indlæg: 15068
Tilmeldt: 26. maj 2005, 23:14
Geografisk sted: Østerbro
 
Træner her: The Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Fitness & bodybuilding




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 100 gæster