Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69670 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050011 indlæg i 100495 emner

1 nye indlæg i dag

I alt: 1415
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1412

Følg bodybuilding.dk på

Det oversete kosttilskud

Diskussion af artiklerne i arkivet

Tilbage til Artikel-diskussion

Du kan læse artiklen her:

artikler/kost-kosttilskud/det-oversete-kosttilskud.html

Stil spørgsmål eller kom med dine kommentar til artiklen i denne tråd.

Er der mon nogle her på boardet der har forsøgt sig med Natron?
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2008 Månedens skribent: Februar 2009 Månedens skribent: September 2009
Admin

Reputation point: 75

Geografisk sted: Copenhagen

Træner her: The Gym

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Undrer mig lidt over der i teorien står: "Når man træner hårdt, tæt på maximal intensitet, er anaerob forbrænding den primære energigenerator. Ved anaerob forbrænding forsures det intracellulære miljø grundet ophobning af mælkesyre og H+ ioner. Denne forsuring menes at spille en medvirkende faktor i udmattelse."
Når der i den her artikel (artikler/styrketraening/maelkesyre.php) står: "Den væsentlige grund til, at musklerne bliver trætte under fysisk aktivitet skyldes at kroppen forskyder den naturlige kaliumbalance i kroppen. Alle celler indeholder relativt store mængder kaliumsalte, men væsken uden for indeholder mest natrium og meget lidt kalium. Denne fordeling af de to ladede væsker er forudsætning for kroppen kan opfange og behandle de elektriske signaler, som hjernen udsender via nervebanerne for at igangsætte musklerne. Ved hårdt fysisk arbejde skifter kalium og natrium plads – det er den såkaldte natrium/kalium-pumpe – dette medfører at musklerne ikke længere kan opfatte signalerne fra hjernen, og ”paralyseres”. Det er altså kaliumfordelingen i stedet for laktatdannelsen, som spiller ind på muskeltræthed."

Ved godt at der står "medvirkende faktor" men som jeg forstår det der skrevet i artiklen omkring natron,er at mælkesyren er med til at forsage udmattelse. Hvor den anden artikel siger at det ikke er pga. mælkesyren og det i stedet gør at musklen kan arbejde hårde og længere.

Kan godt være at det er "flueknepperi" men hvad er rigtigt? :)

EDIT: Ellers en god og spændende artikel, får helt lyst til at eksperimenterer lidt :)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog

man har i lang tid troet, at mælkesyre påvirkede muskelfunktion negativt pga. studier på muskelfibre taget fra bl.a. mus og frøer, som man har udsat for mælkesyre og set en negativ effekt på kalciumsensitivitet, tværbrofunktion og metabolisme. eftersom udtagne muskelfibre ikke fungerer ret lang tid ved studietemperatur har det imidlertid foregået ved temperature langt under, hvad man kalder 'fysiologiske temperature' (hvor varme musklerne er, når de sidder på mennesket og bliver brugt). nyere studier ved højere temperature har vist, at mælkesyre ikke har nogen negativ effekt på muskelfunktion, andet end at lav pH muligvis aktiverer nogen nerver, som gør, at man føler mere smerte. tværtimod har det muligvis en positiv effekt idet lav pH delvist kan undertrykke den negative effekt af ekstracellulært kalium.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Odense

Træner her: OBBC

Kostplan: Ingen kostplan

ominator skrev:Undrer mig lidt over der i teorien står: "Når man træner hårdt, tæt på maximal intensitet, er anaerob forbrænding den primære energigenerator. Ved anaerob forbrænding forsures det intracellulære miljø grundet ophobning af mælkesyre og H+ ioner. Denne forsuring menes at spille en medvirkende faktor i udmattelse."
Når der i den her artikel (artikler/styrketraening/maelkesyre.php) står: "Den væsentlige grund til, at musklerne bliver trætte under fysisk aktivitet skyldes at kroppen forskyder den naturlige kaliumbalance i kroppen. Alle celler indeholder relativt store mængder kaliumsalte, men væsken uden for indeholder mest natrium og meget lidt kalium. Denne fordeling af de to ladede væsker er forudsætning for kroppen kan opfange og behandle de elektriske signaler, som hjernen udsender via nervebanerne for at igangsætte musklerne. Ved hårdt fysisk arbejde skifter kalium og natrium plads – det er den såkaldte natrium/kalium-pumpe – dette medfører at musklerne ikke længere kan opfatte signalerne fra hjernen, og ”paralyseres”. Det er altså kaliumfordelingen i stedet for laktatdannelsen, som spiller ind på muskeltræthed."

Ved godt at der står "medvirkende faktor" men som jeg forstår det der skrevet i artiklen omkring natron,er at mælkesyren er med til at forsage udmattelse. Hvor den anden artikel siger at det ikke er pga. mælkesyren og det i stedet gør at musklen kan arbejde hårde og længere.

Kan godt være at det er "flueknepperi" men hvad er rigtigt? :)

EDIT: Ellers en god og spændende artikel, får helt lyst til at eksperimenterer lidt :)

Udmattelse er en kompliceret sag, hvor mange faktorer spiller en rolle. Derfor er det meget bevidst at jeg har skrevet at forsuringen er en "medvirkende faktor", da forsuring langt fra er den eneste faktor for udmattelse. Udmattelse, og den forskning der er kommet inden for dette område i de seneste år kunne være en hel artikel for sig. Andre faktorer for udmattelse er f.eks. central træthed (CNS fatigue, alfa motorisk neuron inhibering og færre aktionspotentialer), udover den perifere muskeludmattelse, ligesom kreatinfosfat, ATP regeneration, Na+, K+, Ca++ og glykogenlagre også spiller en rolle.
Brugeravatar

Reputation point: 1285

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00

Galleri: Vis galleri (30)

Jeg vil forresten lige pointere at bagepulver og natron ikke er det samme. Det er natron vi taler om, og IKKE bagepulver.
Brugeravatar

Reputation point: 1285

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00

Galleri: Vis galleri (30)

Helt tilbage i 2007 eksperimenterede vi allerede med Natron. Bay var vidne til at jeg fik min dose inden træning i motions og trivsel - Viborg. Det blev en ynkelig forestilling, der efter en kort og smertefuld træning, endte med at jeg brugte lige dele tid med vægtene, og lå med hovedet i kummen på toilettet og brækkede hvidt skum, syre og mavegasser op.
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 200.00

Folmand skrev:Helt tilbage i 2007 eksperimenterede vi allerede med Natron. Bay var vidne til at jeg fik min dose inden træning i motions og trivsel - Viborg. Det blev en ynkelig forestilling, der efter en kort og smertefuld træning, endte med at jeg brugte lige dele tid med vægtene, og lå med hovedet i kummen på toilettet og brækkede hvidt skum, syre og mavegasser op.

Hvilken mængde indtog du?

Jeg har meget kort forsøgt mig 2 dage i streg med hvad der nok svarer til 2 g pr. servering uden at mærke noget som helst ubehag. Om det havde effekt kan jeg heller ikke svare på, endnu.
Brugeravatar

Reputation point: 25

Geografisk sted: Sdr. Felding

Træner her: Videbæk Styrkesport

Styrkeliste
- Bænkpres: 192.50
- Squat: 305.00
- Dødløft: 290.00

Tilbage til Artikel-diskussion