Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1079
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1076

Følg bodybuilding.dk på

ekstrem svimmelhed?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

De sidste uger, hvor jeg har været nede og træne, er jeg blevet vildt svimmel, nogle gange så meget, at jeg lige måtte ligge ned, eller tage hjem. Jeg spiser godt med mad og fornuftigt, samt drikker meget vand ( 2-4 liter om dagen ) men oftest når jeg begynder at komme op i de tungere sæts. Jeg begynder samtidig at svede, som et svin, kan det have noget at gøre med forkorte pause ( 30-60 sek ) eller bare at jeg presser mig selv?

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Håndværkeren skrev:De sidste uger, hvor jeg har været nede og træne, er jeg blevet vildt svimmel, nogle gange så meget, at jeg lige måtte ligge ned, eller tage hjem. Jeg spiser godt med mad og fornuftigt, samt drikker meget vand ( 2-4 liter om dagen ) men oftest når jeg begynder at komme op i de tungere sæts. Jeg begynder samtidig at svede, som et svin, kan det have noget at gøre med forkorte pause ( 30-60 sek ) eller bare at jeg presser mig selv?

Følger lige med her.
Jeg bliver svimmel når jeg rejser mig op - mistænker at varmen kan have en finger med i spillet.
It's Your Road & Your's Alone.
Others May Walk It With You, But No One Can Walk It For You.
Brugeravatar

Geografisk sted: Rødovre

Får du nok salt? Her i varmen er salt et ret vigtigt element for ikke at dehydrere.

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Har du styr på din vejrtrækning? Specielt når du nævner det med, at det i særdeleshed kommer ved tunge sæt, virker det meget sandsynligt at du muligvis ikke får nok ilt til hjernen, grundet forstyrret vejrtrækning.
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus

mnlaursen skrev:Har du styr på din vejrtrækning? Specielt når du nævner det med, at det i særdeleshed kommer ved tunge sæt, virker det meget sandsynligt at du muligvis ikke får nok ilt til hjernen, grundet forstyrret vejrtrækning.

Ganske usandsynligt, ja faktisk fuldstændig forkert.

Der er formentlig tale om en helt almindelig neurokardiogen synkope, som er et ganske uskadeligt fænomen så længe man ikke falder og slår sig.
Sidst rettet af Stenalt 13. jul 2013, 20:54, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 65

Stenalt skrev:
mnlaursen skrev:Har du styr på din vejrtrækning? Specielt når du nævner det med, at det i særdeleshed kommer ved tunge sæt, virker det meget sandsynligt at du muligvis ikke får nok ilt til hjernen, grundet forstyrret vejrtrækning.

Der er formentlig tale om en helt almindelig neurokadiogen synkope, som er et ganske uskadeligt fænomen så længe man ikke falder og slår sig.

<3

Geografisk sted: Downtown Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 200.00

Stenalt skrev:

Der er formentlig tale om en helt almindelig neurokardiogen synkope, som er et ganske uskadeligt fænomen så længe man ikke falder og slår sig.

Jeg ved desværre ikke hvad en neurokadiogen synkope, så forklar forklar. Det jeg mener, er at nogle mennesker, fx mig selv, har en tendens til at glemme at trække vejret i et sæt. Burde det at holde vejret i kombination med spænding af nakkemusklerne(tror jeg) ikke både forværre transporten af ilt og blod til hjernen?

Nu er mit kendskab ikke så dybdegående, som dit lyder til at være, så ret mig endelig hvis det er forkert.
Brugeravatar

mnlaursen skrev:
Jeg ved desværre ikke hvad en neurokadiogen synkope, så forklar forklar. Det jeg mener, er at nogle mennesker, fx mig selv, har en tendens til at glemme at trække vejret i et sæt. Burde det at holde vejret i kombination med spænding af nakkemusklerne(tror jeg) ikke både forværre transporten af ilt og blod til hjernen?

Nu er mit kendskab ikke så dybdegående, som dit lyder til at være, så ret mig endelig hvis det er forkert.

Meget kort. Nedsat venøst tilbageløb kombineret med en nerverefleks der medfører langsommere hjerterytme medfører kortvarigt blodtryksfald.
Spænding af nakkemuskulatur kan ikke stoppe blodtilførslen. Højt intratorakalt tryk kan herimod også sænke de venøse tilbageløb og medføre blodtryksfald. Jeg vil dog mene at det er de færreste raske der er i stand til at øge trykket så meget at de med denne mekanisme alene kan synkopere.
Men grundlæggende set er det et kortvarigt perfusionsproblem og ikke et systemisk oxygeneringsproblem, som jeg synes du antydede i dit første indlæg.

Stenalt skrev:
mnlaursen skrev:

Meget kort. Nedsat venøst tilbageløb kombineret med en nerverefleks der medfører langsommere hjerterytme medfører kortvarigt blodtryksfald.
Spænding af nakkemuskulatur kan ikke stoppe blodtilførslen. Højt intratorakalt tryk kan herimod også sænke de venøse tilbageløb og medføre blodtryksfald. Jeg vil dog mene at det er de færreste raske der er i stand til at øge trykket så meget at de med denne mekanisme alene kan synkopere.
Men grundlæggende set er det et kortvarigt perfusionsproblem og ikke et systemisk oxygeneringsproblem, som jeg synes du antydede i dit første indlæg.

Jamen der er fremgang - jeg behøvede kun at "google" to ord i dit seneste indlæg!

Det intratorakale tryk er det der altså sker, når man tager en dyb indånding før man påbegynde løftet, eller? :-)
Brugeravatar

mnlaursen skrev:Jamen der er fremgang - jeg behøvede kun at "google" to ord i dit seneste indlæg!

Det intratorakale tryk er det der altså sker, når man tager en dyb indånding før man påbegynde løftet, eller? :-)

Det intratorakale tryk er der hele tiden - det er bare et ord der henfører til trykket i brysthulen. Trykket kan så være højt, lavt eller midt i mellem. Trykket stiger når man laver vasalva som under løftet hvor du holder vejret, men trykket falder under indånding.

stenalt, kan du oversætte det :)

Stenalt skrev:
mnlaursen skrev:Jamen der er fremgang - jeg behøvede kun at "google" to ord i dit seneste indlæg!

Det intratorakale tryk er der hele tiden - det er bare et ord der henfører til trykket i brysthulen. Trykket kan så være højt, lavt eller midt i mellem. Trykket stiger når man laver vasalva som under løftet hvor du holder vejret, men trykket falder under indånding.

Forstår ikke hverandet ord af det du skriver ! :D
Så mange kloge ord på så lidt plads :dope:
It's Your Road & Your's Alone.
Others May Walk It With You, But No One Can Walk It For You.
Brugeravatar

Geografisk sted: Rødovre

Nu bumber jeg også lige engang.

Bliver også svimmel engang i mellem, især i dumbell øvelser som incline dumbell presses elller skulderpres med dumbells, men kun når jeg skal have håndvægtene på plads til at kunne køre et sæt, altså smider dem i position. Det er den samme svimmelhed som når man står for hurtigt op af sengen. Anyone? Stenalt?

Reputation point: 5

fedania skrev:Får du nok salt? Her i varmen er salt et ret vigtigt element for ikke at dehydrere.

Mere salt!
2:06
Numze
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: Holstebro

RippedInFourWeeks skrev:Nu bumber jeg også lige engang.

Bliver også svimmel engang i mellem, især i dumbell øvelser som incline dumbell presses elller skulderpres med dumbells, men kun når jeg skal have håndvægtene på plads til at kunne køre et sæt, altså smider dem i position. Det er den samme svimmelhed som når man står for hurtigt op af sengen. Anyone? Stenalt?

Det når man står alt for hurtigt op af sengen, sker også for mig næsten hver morgen, hvor jeg så lige er nødt til at læne mig op ad et skab eller lign. for at få svimmelheden til at forsvinde, har tit undret mig over hvad det skyldes. :-k

EDIT: Tror at det rette sted at læse om det er; https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... sbetinget/

Tilstanden er forbundet med flere symptomer, tilstande og sygdomme. Det kan f.eks. være svimmelhed efter at have rejst sig op, øget risiko for fald, hjerteinfarkt. Det kan også være et forvarsel om apopleksi

og under "Hvad kan årsagen være? - Almene årsager"

Langvarig stående stilling eller sengeleje
Hvis man har stået længe i ro uden at røre sig, eller man har ligget længe i sengen, kan man mærke, at det sortner for øjnene. Man kan også blive svimmel, når man rejser sig op

Efter tunge tag og løft
Blod vil da strømme til muskulaturen, og der bliver mindre blod til hjernen. Det kan af og til udløse svimmelhed

Træner her: Fitness World

Efter tunge tag og løft
Blod vil da strømme til muskulaturen, og der bliver mindre blod til hjernen. Det kan af og til udløse svimmelhed

@Stenalt :lol:

Reputation point: 5

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 175.00

Oplever det samme i mit Squat og dødløft et par sekunder efter det første løft, bliver jeg svimmel i et par sekunder også er alt ellers normalt. Samme følelse som, at rejse sig for hurtigt, også selvom jeg gør det langsomt. Det gælder også kun ved tunge løft, har tænkt lidt i blodtrykket, eller om det bare er noget jeg skal blive vant til?
Brugeravatar

Reputation point: 152

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 117.50
- Dødløft: 157.50

kan godt være det bare er mig, som er lidt fat svag. Men hvad skyldtes problemet?

altså jeg ville nok sige at det kunne skyldes ortostatisk blodtryksfald hvilket er forholdsvis normalt for personer i alle aldre det ses normalt vis du rejser dig for hurtigt eller laver en for hurtig bevægelse, men det kan også ske ved meget anstrengelse fysisk og vis du ikke har ordenlig vejr trækning når du træner. men jeg er ikke ekspert inde for dette område men det er min mening. :)

Kostplan: Ingen kostplan

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster