Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65715 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049579 indlæg i 100422 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1304
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1302

Følg bodybuilding.dk på

Ekstremt hurtigt udmattet lænd

Udskriv emne


Diskussion af egne skader eller forhold omkring skader

Tilbage til Skader





Hej BB,

Den sidste måneds tid har jeg døjet med et enormt problem: mind lænd bliver udmattet af så godt som ingenting.

Det hele startede for lidt over en måned siden, hvor jeg ville forsøge mig med pause squats med en "god dybde". Problemet var bare, at jeg endte med et enormt butt-wink, fordi jeg med de færre kilo kunne komme længere ned. Jeg lagde hverken selv mærke til det eller fik det påpeget.
Efter det første træningspas fik jeg en enorm følelse af udmattethed i lænden. Jeg kunne hverken køre DB OA rows, BOR eller lignende øvelser, hvor lænden fungerer som stabilisator.

Efter jeg identificerede problemet (jeg tror, det gjorde udfaldet), holdt jeg 5 dages total fri fra al fysisk aktivitet.

Jeg har skiftet fra back-squat til front-squat, fordi jeg derved kan nå en mere acceptabel dybde uden butt-wink.

Problemet er, at jeg stadig ikke kan køre nogen form for belastning af min lænd. Den føles simpelthen vildt udmattet fra start, som om jeg havde været i gang længe.
Efter to ugers mere eller mindre fri fra alt, der er specielt hårdt eller udmattende for lænden, ville jeg forsøge mig med RDL i dag. Under opvarmningen med 20 kg, føltes den "on fire", som havde jeg kørt tonsvis af back-extensions.
Bare for at tilføje, er jeg gået 40+ kg ned i BOR (det er nærmest helt droppet), fordi min lænd ikke kan holdes ret.
Jeg kan kun køre DB OA rows, hvis det foregår i et ekstraordinært langsomt tempo (4141 fx), for ellers kan jeg ikke holde ryggen ret.

Selv nu, da jeg sidder i min sofa, kan jeg knapt holde ryggen ret uden at føle en vis form for ubehag og stærk anstrengelse.

Det skal nævnes, at det ikke er en decideret smerte. Alting er bare enormt hårdt, og lænden er pludselig den begrænsende faktor ift. alting.

Jeg varmer altid temmelig grundigt op før ethvert træningspas.

Er der nogen, der har oplevet noget lignende eller har et bud på, hvad jeg kan gøre?

Hilsen Hamfrabrugsen
"Everybody wants to be a bodybuilder, but nobody wants to lift no heavy-ass weights."
- Ronnie Coleman, 8x Mr Olympia
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 148
Tilmeldt: 4. nov 2015, 09:03
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 160.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Prøv at Google/Youtube "Anterior Pelvic Tilt" og se om du måske kan relatere lidt til det.
 
Reputation point: 20
 
Indlæg: 429
Tilmeldt: 17. nov 2009, 21:19
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 130.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Det er guld værd at kende en god kiropraktor
Naturvidenskab er sjovt!

http://hufysik.blogspot.dk/
Brugeravatar

 
Reputation point: 235
 
Indlæg: 2629
Tilmeldt: 6. jan 2008, 16:31
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 137.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 195.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Derunderon, Et anteroverteret bækken er lidt af en hokus pokus diagnose. Der er ikke evidens for at sige, at det nødvendigvis er skidt. Og spørgsmålet er om man overhovedet kan teste for det, og om de tests er valide og reliable?

Blackmoore, Hvad skulle en kiropraktor kunne gøre?



hamfrabrugsen, hvad var det du identificerede som værende problemet?
Er der nogen symptomer i lænden, når du kommer hjem efter din træning?
Føler du dig stiv eller immobil i ryggen?
Er det blevet bedre/værre/det samme i den måneds tid, hvor det har stået på?
Brugeravatar

 
Reputation point: 60
 
Indlæg: 280
Tilmeldt: 3. aug 2015, 20:53
Geografisk sted: København K
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Derunderon skrev:Prøv at Google/Youtube "Anterior Pelvic Tilt" og se om du måske kan relatere lidt til det.


Uden at være fuldkommen sikker, tror jeg ikke, at dette er problemet.

Jeg mærker nemlig ingen decideret smerte. Det er altid en mere "kæft-hvor-er-det-hårdt"-følelse.
Samtidig føler jeg heller ikke umiddelbart nogen form for begrænsning i min hoftefleksion.
"Everybody wants to be a bodybuilder, but nobody wants to lift no heavy-ass weights."
- Ronnie Coleman, 8x Mr Olympia
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 148
Tilmeldt: 4. nov 2015, 09:03
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 160.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



FHecht skrev: hamfrabrugsen, hvad var det du identificerede som værende problemet?
Er der nogen symptomer i lænden, når du kommer hjem efter din træning?
Føler du dig stiv eller immobil i ryggen?
Er det blevet bedre/værre/det samme i den måneds tid, hvor det har stået på?


Altså, jeg er rimelig sikker på, at butt-wink gjorde udfaldet. Måske mig, der formulerede det ringe.

Når jeg er færdig med min træning - såfremt lænden har været "ekstra" aktiveret - føles det mest naturligt at have en krum ryg frem for neutral. En ret ryg føles ekstra anstrengende at opretholde - i modsætning til inden problemet opstod.

Når jeg sidder på en stol, kan jeg ikke svaje ryggen i samme grad som tidligere. Så jeg vil mene, at jeg er blevet betydeligt mere stiv :-k

Det er godt det samme :)
"Everybody wants to be a bodybuilder, but nobody wants to lift no heavy-ass weights."
- Ronnie Coleman, 8x Mr Olympia
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 148
Tilmeldt: 4. nov 2015, 09:03
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 160.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Jeg har nøjagtig den samme problem, jeg kan dårlig nok gå 100 meter uden at skulle lige læne op ad en væg eller sidde på en bænk, fordi lænden bliver SÅ fucking spændt. Og ligesom dig, gør det ikke decideret ondt, det er bare som om jeg har haft en voldsom dødløft session, at man lige skal på et eller andet måde få lortet til at slappe af. Det samme gælder hverdags ting såsom at vaske op f.eks, det syrer helt til :D

Så i stedet for en masse gætværk og artikler, får du mit eget erfaring som har i den grad hjulpet, så kan du selv vurdere om det noget du kan bruge :)

mit problem er 2 ting, som jeg er ved at arbejde med som er stille og rolig ved at aftage - Det ene er APT som nævnt foroven (Så der arbejdes på at styrke abs, glutes og hamstrings, og strække quads, hoftebøjer (psoas) ud, så det hele kan gå i balance) og så selvfølgelig generel kropsholdnings vaner og undgå at sidde for meget, mere end nødvendigt hvertfald.

Det andet er at ved for hurtig vægtøgning, så det øget væske for mit vedkommende sætter sig på lænden og derved føles konstant spændt, selv når jeg kører bil/sidder og slapper af - dette er dog et mindre problem, da der højest går et par dage via kostjustering så er det problem løst. Så tit er det at jeg tager 5 kg på og når jeg så kan mærke at nu begynder det at være ret anspændt, så taber jeg 1-2 kg f.eks for at få det meste væske væk - sådan groft sagt, da det sjældent er den store forskel i justering, højest halv liter mælk, lidt mindre pålæg eller sådan noget lignende :)

Som sagt, det er eget erfaring, så det skal ikke være den reelle konklusion, for hvem ved det sagtens kan være noget helt tredje :)


Håber du får fundet ud af en løsning :thumpup:
Brugeravatar
 
Reputation point: 30
 
Indlæg: 676
Tilmeldt: 1. apr 2009, 18:36
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 230.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Kan genkendende den frustrerende udmattelse, der for mit vedkommende varede et halvt år. Løsningen var for mig udstrækning af en meget stram psoas (to gange om dagen) der korrigerede mit bækken tilt. Supplerede senere med +30 meget langsomme og vandrette back extensions udn at rulle ryggen). Jeg er ikke stødt på problemet siden, og kan i dag sidde så mange timer jeg vil.

Et godt råd er også at undgå at sidde i blød sofa!
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Franz Biberkopf skrev:Kan genkendende den frustrerende udmattelse, der for mit vedkommende varede et halvt år. Løsningen var for mig udstrækning af en meget stram psoas (to gange om dagen) der korrigerede mit bækken tilt. Supplerede senere med +30 meget langsomme og vandrette back extensions udn at rulle ryggen). Jeg er ikke stødt på problemet siden, og kan i dag sidde så mange timer jeg vil.

Et godt råd er også at undgå at sidde i blød sofa!


Blød sofa er døden for ryg og nakke.
Brugeravatar
 
Reputation point: 200
 
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 22. nov 2013, 09:59
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tusind tak for rådene alle sammen! Jeg vil gøre mig et forsøg og evt. tage til lægen med det :)

Lige et spørgsmål: Jeg går i skole fra 8-16 hver dag. Vores stoles ryglæn kan vippes tilbage, så - udover at se dorsk ud - jeg plejer at nærmest ligge 45 grader ned på dem. Er dette eventuelt skidt for ryggen, og burde jeg hellere opretholde en ret positur?
"Everybody wants to be a bodybuilder, but nobody wants to lift no heavy-ass weights."
- Ronnie Coleman, 8x Mr Olympia
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 148
Tilmeldt: 4. nov 2015, 09:03
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 160.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



hamfrabrugsen skrev:Tusind tak for rådene alle sammen! Jeg vil gøre mig et forsøg og evt. tage til lægen med det :)

Lige et spørgsmål: Jeg går i skole fra 8-16 hver dag. Vores stoles ryglæn kan vippes tilbage, så - udover at se dorsk ud - jeg plejer at nærmest ligge 45 grader ned på dem. Er dette eventuelt skidt for ryggen, og burde jeg hellere opretholde en ret positur?


Der er vist efterhånden generel enighed om, at det bedste er at skifte stilling ofte. Derudover er det vist underordnet hvordan man sidder (så længe man ikke har ondt selvfølgelig). Har lige haft et par ergoterapeuter på arbejde, og de sagde ikke noget til min måde at sidde på - jeg sidder også på alle tænkelige måder, lige fra opret til nærmest liggende. Til gengæld skulle jeg have en ekstra lampe. Ser man det :)
Brugeravatar
 
Reputation point: 200
 
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 22. nov 2013, 09:59
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Der findes ikke nogen korrekt siddestilling. Det bedste du kan gøre er at ændre din stilling så ofte som muligt.

Hov! Bosse101 ramte plet med sit indlæg!
Brugeravatar

 
Reputation point: 60
 
Indlæg: 280
Tilmeldt: 3. aug 2015, 20:53
Geografisk sted: København K
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Hvis man er låst et sted i ryggen, så er det min erfaring at alt andet arbejder forkert for at kompensere for det. Derfor kan det gøre underværker at få ryggen tjekket hos en kiropraktor.
Naturvidenskab er sjovt!

http://hufysik.blogspot.dk/
Brugeravatar

 
Reputation point: 235
 
Indlæg: 2629
Tilmeldt: 6. jan 2008, 16:31
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 137.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 195.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Blackmoore skrev:Hvis man er låst et sted i ryggen, så er det min erfaring at alt andet arbejder forkert for at kompensere for det. Derfor kan det gøre underværker at få ryggen tjekket hos en kiropraktor.


Har samme erfaring.
Brugeravatar
 
Reputation point: 85
 
Indlæg: 846
Tilmeldt: 25. sep 2014, 14:22
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



FHecht skrev:Der findes ikke nogen korrekt siddestilling. Det bedste du kan gøre er at ændre din stilling så ofte som muligt.

Hov! Bosse101 ramte plet med sit indlæg!

Repped :D
Brugeravatar
Chef-moderator
 
Reputation point: 470
 
Indlæg: 22464
Tilmeldt: 2. nov 2009, 15:49
Geografisk sted: Århus
 
Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)
Kostplan: Vis kostplan



En del af min perifære omgangskreds har lavet bevidst valg om ikke at have stole (eller kun få) i deres hjem, fordi de mener der er forkerte måder at sidde på (stol). Jeg må medgive dem at Fuld Lotus bestemt ikke er dårlig at kunne, fordi sidestillingen er mere stabil, når bækken kan yde støtte til rygsøjle. Jeg er tilbøjelig til at sige at den del af mine bekendte, er dem jeg kender som er sundest og med klart færreste rygproblemer. Der hvor jeg går til undervisning nu, er der desuden en kvinde med rygproblemer, der sidder i stillingen på en stol (man behøver ikke sidde på gulv).
 
Reputation point: 115
 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. feb 2016, 14:47
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Bosse101 skrev:
hamfrabrugsen skrev:Tusind tak for rådene alle sammen! Jeg vil gøre mig et forsøg og evt. tage til lægen med det :)

Lige et spørgsmål: Jeg går i skole fra 8-16 hver dag. Vores stoles ryglæn kan vippes tilbage, så - udover at se dorsk ud - jeg plejer at nærmest ligge 45 grader ned på dem. Er dette eventuelt skidt for ryggen, og burde jeg hellere opretholde en ret positur?


Der er vist efterhånden generel enighed om, at det bedste er at skifte stilling ofte. Derudover er det vist underordnet hvordan man sidder (så længe man ikke har ondt selvfølgelig). Har lige haft et par ergoterapeuter på arbejde, og de sagde ikke noget til min måde at sidde på - jeg sidder også på alle tænkelige måder, lige fra opret til nærmest liggende. Til gengæld skulle jeg have en ekstra lampe. Ser man det :)


I don't get it... Hvad har lamper med denne tråd at gøre :lol: Er det sådan en rigtig designer lampe du snakker om? http://www.lampeexperten.dk/
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 4. maj 2016, 09:46
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



For lige at komme med noget feed-back: jeg har gjort mig i noget "lunges-udstræk"(?) af iliopsoas samt noget a la glute kickbacks med ekstenderede quads i doggy-style #-o #-o . Jeg har gjort det forinden hver bentræning.
Det har i hvert fald gjort underværker. Så snart jeg bliver godt varm, føles det ret normalt. Jeg har ikke forsøgt mig med konventionel DL endnu, men SLDL og RDL er gået fint. Dog bliver jeg lidt spændt i lænden, når jeg bliver kold, men det er slet ikke på samme skala som før [-o<

Så rigtig mange tak - hver og en! Jeg er enormt glad for, at I gad hjælpe mig. Det har gjort en enorm forskel både i forbindelse med træningen, men også bare mit humør generelt :D :D
TAK!
"Everybody wants to be a bodybuilder, but nobody wants to lift no heavy-ass weights."
- Ronnie Coleman, 8x Mr Olympia
 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 148
Tilmeldt: 4. nov 2015, 09:03
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 160.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Dette stræk har gjort mig glad:

Brugeravatar
 
Reputation point: 235
 
Indlæg: 1897
Tilmeldt: 11. apr 2009, 15:50
Geografisk sted: Vesterbro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 9.00
- Squat: 18.00
- Dødløft: 27.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



hamfrabrugsen skrev:For lige at komme med noget feed-back: jeg har gjort mig i noget "lunges-udstræk"(?) af iliopsoas samt noget a la glute kickbacks med ekstenderede quads i doggy-style #-o #-o . Jeg har gjort det forinden hver bentræning.
Det har i hvert fald gjort underværker. Så snart jeg bliver godt varm, føles det ret normalt. Jeg har ikke forsøgt mig med konventionel DL endnu, men SLDL og RDL er gået fint. Dog bliver jeg lidt spændt i lænden, når jeg bliver kold, men det er slet ikke på samme skala som før [-o<

Så rigtig mange tak - hver og en! Jeg er enormt glad for, at I gad hjælpe mig. Det har gjort en enorm forskel både i forbindelse med træningen, men også bare mit humør generelt :D :D
TAK!



Fedt at høre !! =D> :king:
Brugeravatar
 
Reputation point: 30
 
Indlæg: 676
Tilmeldt: 1. apr 2009, 18:36
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 230.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17. apr 2016, 16:32
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan





Det er godt nok den åndsvageste artikel med ubrugelige råd, som jeg har læst i nyere tid..
Brugeravatar

 
Reputation point: 60
 
Indlæg: 280
Tilmeldt: 3. aug 2015, 20:53
Geografisk sted: København K
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



FHecht skrev:


Det er godt nok den åndsvageste artikel med ubrugelige råd, som jeg har læst i nyere tid..


hvorfor? det virkede for mig

come at me brah
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17. apr 2016, 16:32
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Når man læser artiklen lyder det mest af alt som om, at forfatterne bare har skrevet nogle hurtige punkter ned uden at have tænkt det igennem eller valgt at undersøge det.

For det første er hyperlordose ikke lig med ondt i ryggen. Nogen er født med det, og det er der heller ikke noget galt med.
Graden af hvor meget man sidder korrelerer ikke med rygsmerter
Deres råd om squat giver ikke mening i mit hoved.
Udstrækning af hoftebøjerne har ikke vist sig at være en effektiv metode til at lindre rygsmerter. Dertil ikke sagt at nogen ikke vil få en positiv effekt.
At tabe sig giver mening, hvis man er overvægtig.. det giver vel sig selv..
Brugeravatar

 
Reputation point: 60
 
Indlæg: 280
Tilmeldt: 3. aug 2015, 20:53
Geografisk sted: København K
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Skader




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 20 gæster