Bruger login







Ugen der gik, uge 8, 2017.
Stærke brugere, battle og GOMAD!

Tilbudsguide, uge 9, 2018
Kaffe, mandler og kød!

Ugen der gik, uge 7, 2018
Styrke, Henry og light sodavand!

Tilbudsguide, uge 8, 2018
Kyllingefilet, pasta og riskiks!


Statistik

Vi har 54657 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er Dinesen0207

Vores medlemmer har i alt skrevet 2017981 indlæg i 85579 emner

2 nye indlæg i dag


Online
I alt: 237
Medlemmer: 10
Skjulte: 3
Gæster: 224

Følg bodybuilding.dk på

Handboll hinsidan

Udskriv emne


Opret en logbog og lad andre følge din træning

Tilbage til Logbog





Jeg vil tillade mig igen at svare meget anekdotisk, da jeg ikke er voldsomt godt inde i den træningsfaglige litteratur.

@pool tempo

Jeg har skam brugt pool tempo i min træning, hvilket dog mest har været på ferier. Jeg brugte 100-140 'skips', 15 sekunders pause, 10 sæt, 2 serier og 2 min pause mellem serier. Jeg mener at det var en protokol foreslået af CF.

Mit indtryk af pool tempo er at det kan være meget godt til en restitutionstræning, men at effekten på aerob kondition var begrænset.

@intensiv tempo

Jeg huskede forkert på procenterne og du har helt ret. Jeg brugte procenter da jeg lavede ekstensive tempo løb, men har ikke gjort det i roning. I roning har jeg ikke lavet en 30 sek allout test, men bare fokuseret på at 1) Nå den samme distance på alle intervaller og 2) have et RPE på 6-8 ud af 10.

Anekdotisk har ekstensive intervaller på en romaskine gjort mere for min evne til at spille håndbold end pool tempo.

@Maksimalt output

Man kan altid blive bedre og jeg skal være den første til at kritisere mig selv. Men målt på faktorer som 20 meter sprint, CMJ, Jump and Reach og agility, så har jeg præsteret meget godt sammenlignet med spillere på samme position. Jeg vil umiddelbart påstå at jeg har slået samtlige af mine holdkammerater på samme position, men der kan være svipsere.

Jeg scorer også en god andel af mine mål på kontra, hvilket igen er en indikator for at jeg ikke er langsom og specielt ikke min størrelse taget i betragtning.

Men ja, hvis man øger ens maksimale output, så kan man tillade sig at arbejde på et relativt lavere niveau af ens maksimale output i kampe/træning.
Nathan Jones skrev:At this point, we can only conclusively look at muscle growth on a large scale and say that picking things up and putting them down a lot makes muscles get bigger.
Brugeravatar
 
Reputation point: 295
 
Indlæg: 3005
Tilmeldt: 22. apr 2010, 14:42
 
Træner her: Team Danmark Aarhus
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 222.00
- Dødløft: 280.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Jeg kan godt lide denne log og dens diskussioner. Vi mangler bare lige at Niels også kommer på banen
The World will look up and shout; "Save Us" and I'll whisper..."NO..."
Brugeravatar
 
Reputation point: 690
 
Indlæg: 2157
Tilmeldt: 13. dec 2012, 10:13
Geografisk sted: Migrant
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 222.50
- Dødløft: 250.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



0MA skrev:Jeg vil tillade mig igen at svare meget anekdotisk, da jeg ikke er voldsomt godt inde i den træningsfaglige litteratur.

@pool tempo

Jeg har skam brugt pool tempo i min træning, hvilket dog mest har været på ferier. Jeg brugte 100-140 'skips', 15 sekunders pause, 10 sæt, 2 serier og 2 min pause mellem serier. Jeg mener at det var en protokol foreslået af CF.

Mit indtryk af pool tempo er at det kan være meget godt til en restitutionstræning, men at effekten på aerob kondition var begrænset.

@intensiv tempo

Jeg huskede forkert på procenterne og du har helt ret. Jeg brugte procenter da jeg lavede ekstensive tempo løb, men har ikke gjort det i roning. I roning har jeg ikke lavet en 30 sek allout test, men bare fokuseret på at 1) Nå den samme distance på alle intervaller og 2) have et RPE på 6-8 ud af 10.

Anekdotisk har ekstensive intervaller på en romaskine gjort mere for min evne til at spille håndbold end pool tempo.

@Maksimalt output

Man kan altid blive bedre og jeg skal være den første til at kritisere mig selv. Men målt på faktorer som 20 meter sprint, CMJ, Jump and Reach og agility, så har jeg præsteret meget godt sammenlignet med spillere på samme position. Jeg vil umiddelbart påstå at jeg har slået samtlige af mine holdkammerater på samme position, men der kan være svipsere.

Jeg scorer også en god andel af mine mål på kontra, hvilket igen er en indikator for at jeg ikke er langsom og specielt ikke min størrelse taget i betragtning.

Men ja, hvis man øger ens maksimale output, så kan man tillade sig at arbejde på et relativt lavere niveau af ens maksimale output i kampe/træning.


Mht pool tempo, og aerobt arbejde i al almindelighed, så er det generelt en god idé at monitorere puls for at sikre at intensiteten er høj nok. Med pace-baserede systemer kan det være svært at ramme den rette intensitet. Det er også vigtigt at skelne mellem pool tempo på henholdsvis dybt vand og lavt vand.

Godt at høre at du er hurtigere end dine holdkammerater. Generelt vil jeg dog sige at niveauet, hvad eksplosivitet, reaktivitet, elasticitet m.v, er lavt i håndbold. Også på eliteplan. Talentmassen er for lille, træningsvolumen for høj, træningskvaliteten for lav og kampprogrammet for tætpakket og langstrakt til at efterlade ressourcer nok til at forbedre fysikken. Men det ved du sikkert allerede.

Man kan med andre ord ikke altid sætte lighedstegn mellem elite atlet og elite niveau.

I denne sammenhæng tror jeg derfor at det kan være sundt at sammenligne sig selv med andre sportsudøvere fra andre sportsgrene. En slags reality check. Dette kunne fx være NFL eller NBA. NFL er fx en sportsgren hvor træningskulturen, bredt set, lider under mange af de samme sygdomme som håndbold men hvor niveauet alligevel er lysår foran håndbold: Spillet eksekveres ganske enkelt med en helt anden fart og eksplosivitet.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27. jan 2018, 20:50
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



rbrtmccll skrev:
Mht pool tempo, og aerobt arbejde i al almindelighed, så er det generelt en god idé at monitorere puls for at sikre at intensiteten er høj nok. Med pace-baserede systemer kan det være svært at ramme den rette intensitet. Det er også vigtigt at skelne mellem pool tempo på henholdsvis dybt vand og lavt vand.


Jeg mener at kunne huske, at Charlie ikke var begejstret for brugen af pulsure i forbindelse med tempo træning. Jeg har altid brugt tid som rettesnor i mine tempoløb og intensitet og RPE i andre former for tempo træning.

Nu har jeg lige tjekket min log igennem og jeg brugte faktisk pool tempo (da jeg var på ferie og derfor havde en adgang til en pool) i en uge cirka 3 uger før, at jeg lavede mit bedste test resultat i en YYIR2 test. Jeg havde dog forinden lavet anden træning som nok har haft en større effekt end pool tempo. Jeg vil gætte på at forbedringen kom som et resultat af den tekniske sprint træning, forbedring af styrke, færre håndboldpas og de aerobe intervaller vi lavede efter håndboldtræningen i denne periode.


Godt at høre at du er hurtigere end dine holdkammerater. Generelt vil jeg dog sige at niveauet, hvad eksplosivitet, reaktivitet, elasticitet m.v, er lavt i håndbold. Også på eliteplan. Talentmassen er for lille, træningsvolumen for høj, træningskvaliteten for lav og kampprogrammet for tætpakket og langstrakt til at efterlade ressourcer nok til at forbedre fysikken. Men det ved du sikkert allerede.

Man kan med andre ord ikke altid sætte lighedstegn mellem elite atlet og elite niveau.

I denne sammenhæng tror jeg derfor at det kan være sundt at sammenligne sig selv med andre sportsudøvere fra andre sportsgrene. En slags reality check. Dette kunne fx være NFL eller NBA. NFL er fx en sportsgren hvor træningskulturen, bredt set, lider under mange af de samme sygdomme som håndbold men hvor niveauet alligevel er lysår foran håndbold: Spillet eksekveres ganske enkelt med en helt anden fart og eksplosivitet.


Det atletiske niveau er højere i NFL. Det er penge og prestige også. De største talenter vil vælge NFL, hvis de har mulighederne for det.

Måden hvorpå amerikansk fodbold spilles på, giver dog også mulighed for at lave bevægelser på et højere niveau. Det er meget svært at sætte et spil i håndbold op på samme måde som du kan sætte et spil op i NFL




130218

Vi har lige haft 2 kampe på tre dage, da vi havde en udskudt kamp pga maveproblemer på holdet. Jeg fik behandling af nakken i går og valgte at lave lidt tempo træning i dag. Jeg prøvede at lave lidt ekstensiv tempo træning på vores assault bike og følelsen var meget lig den jeg har haft under mine ro-intervaller.

Assault bike
2x(10x20/40)
Effekt ca. 600-650 w under arbejdssæt
5 min mellem serier
Nathan Jones skrev:At this point, we can only conclusively look at muscle growth on a large scale and say that picking things up and putting them down a lot makes muscles get bigger.
Brugeravatar
 
Reputation point: 295
 
Indlæg: 3005
Tilmeldt: 22. apr 2010, 14:42
 
Træner her: Team Danmark Aarhus
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 222.00
- Dødløft: 280.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



0MA skrev:Jeg mener at kunne huske, at Charlie ikke var begejstret for brugen af pulsure i forbindelse med tempo træning. Jeg har altid brugt tid som rettesnor i mine tempoløb og intensitet og RPE i andre former for tempo træning.


Charlie anvendte af og til pulsure, men i og med at han var sprinttræner (primært med fokus på 100 og 200 meter) var udviklingen af det oxidative energistofskifte ikke af særlig interesse og derfor beskæftigede han sig ej heller synderligt med pulsure, laktatkurver eller deslige.

Det atletiske niveau er højere i NFL. Det er penge og prestige også. De største talenter vil vælge NFL, hvis de har mulighederne for det.

Måden hvorpå amerikansk fodbold spilles på, giver dog også mulighed for at lave bevægelser på et højere niveau. Det er meget svært at sætte et spil i håndbold op på samme måde som du kan sætte et spil op i NFL


Du kan eventuelt sammenligne med NBA for en bedre sammenligning med håndbold.

Mht til NFL så handler det ikke kun så meget om de maximale mulige outputs men også de outputs spillerne realiserer på fodboldbanen under en kamp. Ser du dansk amerikansk fodbold vil du fx opleve at spillerne på banen bevæger sig HÅBLØST langsomt sammenlignet med hvad de rent faktisk fysiologisk er i stand til. Game-speed kalder nogen det. Andre kalder det operationelt output eller fart/speed-reserve. Noget der er højt i både NFL og i NBA - men ikke helt så højt i håndbold (selv med den anderledes spillestil in mente)

Det kan godt være at talentmassen i USA er større (det er den), men det ændre ikke på at rigtig mange håndboldspillere herhjemme har plads til enormt meget mere udvikling såfremt der frigives tilstrækkelige ressourcer til det, og træningen selvfølgelig bliver sat ordentlig sammen.
Sidst rettet af rbrtmccll 14. feb 2018, 16:29, rettet i alt 1 gang.
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27. jan 2018, 20:50
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Lige en bemærkning: Problemet med at bruge tid som markør er at fartbaseret intensitet ikke altid er lig med stofskiftets intensitet (underlag, dagsform, temperatur og dermed densiteten af luften etc). Derfor kan et pulsur være en fin rettesnor selvom pulsmåling selvfølgelig også har sine faldgruber (i varmt vejr skal hjertet fx arbejde hårdere for at lede mere blod ud til huden for afkøling hvilket vil forskyde pulsmålingen).
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27. jan 2018, 20:50
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan


Foregående

Tilbage til Logbog




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster