Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69534 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner

1 nye indlæg i dag

I alt: 1133
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1130

Følg bodybuilding.dk på

Kropsholdning

Udskriv emne

Spørgsmål til pleje af kroppen

Tilbage til Kropspleje

Som flere sikkert kender, bliver jeg, i takt med jeg træner mere og mere, opmærksom på fysiske og æstetiske mangler ved min krop.

Min holdning præges af lordosis (stort lændesvaj) og kyphosis (fremskudt nakke). Kropsholdningen er ikke et resultat af ubalanceret træning men af årelange dårlige siddevaner. Figuren til højre er selvfølgelig karikeret, men det giver Jer en idé om min holdning.
Billede

Min fedtprocent er forholdsvis lav, så det er ikke et spørgsmål om at cutte. Og det hjælper ikke kun at rette mig op. Så står jeg bare ret med en stadig dårlig holdning i lænden.

Kan styrketræning alene rette op på min kropsholdning, eller hvordan skal jeg gå til værks?

På forhånd tak.

EDIT: Hvad skete der med billedet? :?
Sidst rettet af PeterK 1. dec 2011, 22:10, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Aalborg

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Er du blevet undersøgt for en evt. Scheuermann?
Brugeravatar

Reputation point: 75

Træner her: The Gym

Det er jeg ikke. Men en hurtig søgning på Google siger mig, at det (formentlig) ikke er det.
Brugeravatar

Jeg tror at Chin Ups (Bredt overhåndsgreb) er den bedste kur om fremskudthed :) Det ser ud til at den har hjulpet min egen positur meget.

Reputation point: 5

Galleri: Vis galleri (1)

Kig lidt nærmere på nedensstående artikel-serie

http://www.t-nation.com/searchResults.j ... ion.com%2F
"Intet tab skal os ramme, som ved rettidig omhu kan afværges"

Geografisk sted: Børkop

Alex4049 skrev:Jeg tror at Chin Ups (Bredt overhåndsgreb) er den bedste kur om fremskudthed :) Det ser ud til at den har hjulpet min egen positur meget.

Chin ups vil ikke gøre nogen forskel.

Lændesvaj kan have mange årsager med hver sin løsningen.

Den fremskudte nakke kan formentlig løses med udtræk til trapz og daglige Chin tucks.
"Jeg ved godt Manse synes jeg er en tard."

Nders 2013

Reputation point: 55

Tak for Jeres input, drenge.

Krølle P, jeg vil lige læse artiklerne ved lejlighed.

Manse, jeg tror også, at nakkeholdningen kan forbedres ved bare at være opmærksom på det og forsøge at gøre det til en vane, at holde den mere ret.

Andre med tilsvarende erfaringer må stadig meget gerne give sig til kende.
Brugeravatar

Manse_O skrev:
Alex4049 skrev:Jeg tror at Chin Ups (Bredt overhåndsgreb) er den bedste kur om fremskudthed :) Det ser ud til at den har hjulpet min egen positur meget.

Chin ups vil ikke gøre nogen forskel.

Lændesvaj kan have mange årsager med hver sin løsningen.

Den fremskudte nakke kan formentlig løses med udtræk til trapz og daglige Chin tucks.

Manse: Jeg skrev hvad der har været med til at hjulpt mig, har du nogle argumenter for hvorfor at chinups ikke obs: Latissimus dorsi fokuseret og ikke Biceps, ikke skulle have virkning for fremskudt nakke?

Lændesvaj har jeg ikke kompetence for, men jeg har været meget foroverbøjet tidligere.

Jeg har som Alex4049 også haft forbedringer i forhold til foroverbøjethed, ved at lave både horisontale og vertikale træk. Her i blandt chin-ups/pull-ups.
Brugeravatar

Vitus & Alex: Så med andre ord er Jeres holdning blevet forbedret gennem generel træning? Og det er ikke, fordi I nu retter Jer mere op og ser stolte ud? :wink:
Brugeravatar

Du tror forkert. Rear lateral raises med og uden thumb up, samt elbow out rows er nogle af vejene frem.
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 185

Geografisk sted: Danmark

PeterK skrev:Vitus & Alex: Så med andre ord er Jeres holdning blevet forbedret gennem generel træning? Og det er ikke, fordi I nu retter Jer mere op og ser stolte ud? :wink:

Det er bestemt er rigtig god kombination for mig! :)

Når man kigger på øvelsen: http://www.exrx.net/WeightExercises/Lat ... ullup.html

Giver det da god mening af generelt hele ryggen bliver strukket ud og tvunget ind i en balanceposition hvor det gælder om ikke at bøje overkroppen fremad imens at man retter lænderyggen, fordi ellers kan den ikke udføres.

Desuden som Nders siger; de øvelser han foreslår targeted på rear delts og hvis man kigger på synergists så rammer øvelsen ryggen og rear delts og resten af ryggen ret omfattende, i sammenhæng med fremskudt nakke kunne jeg tænke mig at bla. involveringen af bla. Rhomboids kan have fordele for kropsholdningen.

Bare mine tanker.

PeterK skrev:Vitus & Alex: Så med andre ord er Jeres holdning blevet forbedret gennem generel træning? Og det er ikke, fordi I nu retter Jer mere op og ser stolte ud? :wink:

Før blev jeg altid meget træt i øvre ryg, og kunne derfor ikke holde en pæn position længe, uden at få smerter.
Nu kan min rygmuskulatur klare mosten, og jeg kan derfor være oprejst uden problmer. Men jo, det har førhen helt sikkert være en kombi, da det jo også var blevet en dårlig vane, at runde ryggen.
Brugeravatar

Jeg kan anbefale Mensendieck, hvis man som jeg vil nørde i kropsholdning og måden man bruger kroppen på til daglig. Jeg tror på at det er mindst lige så vigtigt at man sidder, står og går korrekt, som at man træner og spiser korrekt. Jeg gik til det i Højbjerg klinikken i Århus.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.00
- Squat: 80.00
- Dødløft: 105.00

Tilbage til Kropspleje

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster