Jeg ønsker at vide hvor vigtig, I finder opvarmning og udstrækning af musklerne efter træning?
- hvorfor bør man lave disse øvelser?
- hvorfor er de eventuelt ligegyldige?
Jeg glæder mig til a høre fra jer

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69534 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner
1 nye indlæg i dag

Pind skrev:Opvarmning bør ske før træning for at mindske riskoen for skade. I opvarmning er det en god idé at lave dynamisk udstrækning.
Efter endt træning er statisk udstrækning en fordel da det øger smidigheden og derved mindsker risikoen for skader.
Ud over det rent fysiologiske med mht. mindskning af skadepotentialet, så har opvarmning også en mental effekt, da det er med til at skabe fokus.

Pind skrev:Nogle mennesker kan gå igennem livet uden at varme ordentligt op uden problemer, andre kan ikke. Jeg ser ingen grund til at finde ud af hvilken en af kategorierne man er i.
Med andre ord: Varm op og gør det ordentligt. Laver du dynamisk udstrækning som en del af opvarmningen, så er der mindre grund til at lave statisk efter endt træning. Gør det dog når der er tid.
Uanset hvor hektisk ens hverdag måtte være, så er det ikke nogen undskyldning for ikke at varme op. Så skal man i stedet prioritere anderledes. Mange mennesker kunne evt. starte med bruge mindre tid ved computeren.

Nogle mennesker kan gå igennem livet uden at varme ordentligt op uden problemer, andre kan ikke.

Ole_S skrev:Pind skrev:Nogle mennesker kan gå igennem livet uden at varme ordentligt op uden problemer, andre kan ikke. Jeg ser ingen grund til at finde ud af hvilken en af kategorierne man er i.
Med andre ord: Varm op og gør det ordentligt. Laver du dynamisk udstrækning som en del af opvarmningen, så er der mindre grund til at lave statisk efter endt træning. Gør det dog når der er tid.
Uanset hvor hektisk ens hverdag måtte være, så er det ikke nogen undskyldning for ikke at varme op. Så skal man i stedet prioritere anderledes. Mange mennesker kunne evt. starte med bruge mindre tid ved computeren.
Nu spørger jeg sikkert dumt, men hvad er dynamisk udstrækning?

Alex789 skrev:Jeg laver personligt denne opvarming - http://www.youtube.com/watch?v=v95-paH_fVU
Kører den igennem 2 gange. Hvis jeg ikke træner bryst denne dag dropper jeg pushups og sætte noget ben ind i stedet - Fx leg swings eller hip brigdes
Kører desuden 3-4 opvarmnings sæt (vægttilvænning) på den øvelse jeg starter med. Fx til en 70 kg bænkpres
7x30kg 5x40 kg 3x50 kg 1x 60 kg - også træner jeg mine worksæts med 70kg
Opvarmingssæt bør aldrig være "hårde" eller få dig til at syre til - desuden skal vægten ikke være højere end nogle af dine worksæts

Ole_S skrev:Nu spørger jeg sikkert dumt, men hvad er dynamisk udstrækning?

Thomas Jagd skrev:Ole_S skrev:Pind skrev:Nogle mennesker kan gå igennem livet uden at varme ordentligt op uden problemer, andre kan ikke. Jeg ser ingen grund til at finde ud af hvilken en af kategorierne man er i.
Godt du spørger. Det er nemlig vigtigt at skelne imellem dynamisk udstrækning, og statisk udstrækning. For statisk udstrækning inden vægttræning sænker nemlig kraftudviklingspotentialet, og dermed hvor tungt du kan løfte. Dynamisk udstrækning er udstrækning via bevægelse. Statisk udstrækning er den klassisk udstrækning, hvor man holder strækket i samme position et vist tidsrum.

Pind skrev:Ole_S skrev:Nu spørger jeg sikkert dumt, men hvad er dynamisk udstrækning?
Nej det er ikke et dumt spørgsmål.
Alm. udstrækning, også kendt som statisk udstrækning, er hvor du holder musklen i yderpositionen i længere tid. Normalt en 15 - 20 sekunder.
Dynamisk udstrækning bevæger du musklen ind og ud af yderpositionen fra udstrukket og tilbage igen til afslappet.

Ole_S skrev:Thomas Jagd skrev:Ole_S skrev:Pind skrev:Nogle mennesker kan gå igennem livet uden at varme ordentligt op uden problemer, andre kan ikke. Jeg ser ingen grund til at finde ud af hvilken en af kategorierne man er i.
Godt du spørger. Det er nemlig vigtigt at skelne imellem dynamisk udstrækning, og statisk udstrækning. For statisk udstrækning inden vægttræning sænker nemlig kraftudviklingspotentialet, og dermed hvor tungt du kan løfte. Dynamisk udstrækning er udstrækning via bevægelse. Statisk udstrækning er den klassisk udstrækning, hvor man holder strækket i samme position et vist tidsrum.
Via bevægelse? Jeg skal altså varme op hvordan? Beklager mine dumme spørgsmål

bahar skrev:Jeg laver altid et opvarmningssæt før hver øvelse, men nu har jeg prøvet at lave lidt dynamisk udstrækning efter at have læst denne tråd, og synes det gik ret godt med træning, så det vil jeg ihvertfald fortsætte med.

Alex789 skrev:Ole_S skrev:Thomas Jagd skrev:Ole_S skrev:Pind skrev:Nogle mennesker kan gå igennem livet uden at varme ordentligt op uden problemer, andre kan ikke. Jeg ser ingen grund til at finde ud af hvilken en af kategorierne man er i.
Via bevægelse? Jeg skal altså varme op hvordan? Beklager mine dumme spørgsmål
Den videon jeg linkede indenholder også dynamisk udstrækning - arm sving og ben sving kan også kaldes dynamisk udstrækning.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 0 gæster