Kommentar til Besættelse nummer 4: Jane Fonda form i alt
/..../ Der er alt for mange, som er ekstremt optagede af bitte små detaljer i deres udførsel af de forskellige øvelser, og værst af alt, ekstremt bange for at anvende en smule cheat. Det hele skal absolut være med den bedste ”feel the burn” Jane Fonda form. Fair nok, hvis man er lavet af glas, og meget let får skader. Så er det måske en god ide at holde formen 100 % ren. Men det gør det nu engang lettere, at blive større og stærkere, hvis man går til jernet på en lidt mere aggressiv facon. Der sker absolut ikke noget ved at man engang imellem anvender lidt moment i sine curls, eller cheater en smule i ens rows. Sjovt nok er det aldrig fom-fanatikerne som er størst og stærkest.
Det kan diskuteres, formens mester betragter jeg som jeg værende Lee Priest, der opnåede ret imponerende resultater.
Taler vi
udelukkende squat, kørte Platz for mig at se ret god form på den øvelse - med mindre fokus på at flytte vægt. Flytte stresset til lårene. Majoriten der kører squat får ikke noget udbytte jeg personligt gad træne for. Handler nærmest om at øge sværhedsgraden (hvorfor jeg også er stor tilhænger af continuous tension squats). Jeff Cavaliere fra Athlean-X (som vel er Jagds modstykke?) sagde noget jeg er ret enig i. Det handler ikke om hvad du laver og hvor meget du løfter, men om
hvordan du laver øvelsen. Min egen erfaring siger at bare en smule cheat på pullups frarøver en ekstrem stor effekt. Selvsagt er der øvelser med ret dum belastnings-kurve og hårde sticking points - dem holder jeg mig notoris fra.
Bedre alternativ til cheat for at overkomme sticking points?
Tung
excentrisk træning curls (unilateralt). Til trods for det bliver rigtigt tungt kan der køres ekstremt kontrolleret med picture perfect form. Så er der
mikro-loading. Det gjorde jeg ved rehabilitering af triceps-sene i kabeløvelser, hvor jeg opdagede at når jeg hopper en klods, så var der en usund periode hvor senen tog uforholdsmæssig meget af skraldet. Anvender stadig i dag mikro-loading da jeg mener det er en v
igtig detalje for sundheden på sigt og idioti at undlade, for det er ikke svært at sætte pind i stakken med 1,25 skive.
'Vægtilpasning' m. tung vægt og få strikte reps (fx. dumbbell curls etc.) som man ikke er vant til. Disse tre teknikker gør cheat mindre relevant (hvis overhovedet).
I øvrigt taler vi ikke bare om folk der er lavet af glas der har gavn af strikt form, det er uigendrivelig faktum at de fleste ældre, langt lettere får skader, uanset deres gener.
Faktum er, at meget få bodybuildere kører med picture perfect form. Jeg tror ikke jeg kan nævne en eneste bodybuilding video, med en pro bodybuilder, som kører alle øvelser efter bogen.
Pro-bodybuilding har næppe relevans for hvad de fleste drug-free atleter kan tillade sig, så hvorfor overhovedet bringe dem ind i diskussionen? Desuden er opiater/smertestillende, skader og slid en del af det game. Der er en pris der skal betales for det. Som også begrænser fysisk livs-udfoldelse på andre områder (sport, atletiske præstationer).
Udover Lee Priest jeg mener kører ret strikt, så har jeg set udpluk af Kai Greene's træningsvideoer, hvor Kai kommer tæt på picture perfect form. Disse er blandt de bedste.
Et aspekt artiklen artiklen ikke rigtig adresserer er, hvorfor cheate hvis man er tilfreds med den størrelse man har opnået? Bodybuilding handler ikke altid om at være grænseoverskridende for at opnå marginale gevinster ;-)