Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69534 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner

1 nye indlæg i dag

I alt: 1348
Medlemmer: 4
Skjulte: 0
Gæster: 1344

Følg bodybuilding.dk på

Squat Teknik Tråd -> videoer og comments

Udskriv emne

Træning for styrke og eksplosivitet

Tilbage til Styrketræning

Mange tak for rådene - vil arbejde videre med den vejrtrækning der og evt. implementere noget OH squat :drink:

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hej Alle .
Jeg er ny oprettet, efter jeg har læst med på sidelinjen længe.
Håber at nogle af jer, vil tage jer tid til at komme med lidt kritik på min teknik.

http://youtu.be/xCVTv5udsUk

Jeg løfter pt. ret let 40-55 kg, fordi jeg i en længere periode har lavet halve squats. Nu øver jeg mig i at få åbnet op i min hofte, men samtidig at finde min stil, da jeg veksler lidt imellem nogle forskellige.
For mig at se er der følgende problemer:

- i videoen vandrer og hopper jeg lidt, for at rette på stangen. (skal holde bedre fokus)
- For svag i bunden (manglende eksplosivitet)
- tendens til at falde lidt fremad når jeg bliver presset.
- mine knæ vil gerne vandre lidt ind.
- mine hæle vil gerne løfte sig når jeg bliver presset.
- generelt opspænd.

hvad siger i ? :)

vh. Michelle

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

.
Sidst rettet af dioxy8800 18. nov 2019, 13:06, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 70

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 180.00

at filme direkte lateralt viser intet andet end vinkler og dybde.

Reputation point: 232

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 210.00
- Dødløft: 220.00

MichelleS skrev:

Drop dine Nike Free, så hellere squat uden sko, de er simpelthen for bløde. Så det kan få dine knæ til at kollapse indad.
Prøv at stå lidt smallere, det ligner alt vægten hviler på inderside af din fod. Prøv lad vægten hvile lidt mere på yderside af foden.
Ellers få noget mere ankelmobilitet og få strukket dine hoftebøjere ud.
Brugeravatar

Reputation point: 35

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 170.00

http://youtu.be/ubH7js6EzGM

Kom med noget kritik, har brugt mange timer efterhånden på og få noget der bare ligner teknik, og bare lidt kg på, så hjælp mig lige her til og komme videre,:-)
God aften!

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 150.00

Galleri: Vis galleri (5)

Sweepo skrev:http://youtu.be/ubH7js6EzGM

Kom med noget kritik, har brugt mange timer efterhånden på og få noget der bare ligner teknik, og bare lidt kg på, så hjælp mig lige her til og komme videre,:-)
God aften!

Vil anbefale dig at offentliggøre videoen, hvis du have kritik. (Den er privat) ;)

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 120.00

Bendtner52 skrev:
Sweepo skrev:http://youtu.be/ubH7js6EzGM

God aften!

Vil anbefale dig at offentliggøre videoen, hvis du have kritik. (Den er privat) ;)

Haha prøver igen ;-)

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 150.00

Galleri: Vis galleri (5)

Sweepo <--- Der er mange ting galt. Jeg vil anbefale dig at få instruktion. Det er på ingen måde sagt for at nedgøre dig, men du har brug for det. Find en kyndig instruktør, der kan tilrette din squat on site
Hvidovre Styrkeløft Forening - www.hvidovrestyrke.dk

mine løft er angivet uden udstyr :-)

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 230.50
- Dødløft: 250.00

MagtPrehn skrev:Sweepo <--- Der er mange ting galt. Jeg vil anbefale dig at få instruktion. Det er på ingen måde sagt for at nedgøre dig, men du har brug for det. Find en kyndig instruktør, der kan tilrette din squat on site

Desuden find nogle andre sko, som er mere stabile i bunden :)

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 120.00

Det ville naturligvis være et af de første råd en eventuel instruktør ville (burde) give :-)
Men jeg ville ikke gå i detaljer, da det bedste råd virkelig er at få én til at vejlede på stedet
Hvidovre Styrkeløft Forening - www.hvidovrestyrke.dk

mine løft er angivet uden udstyr :-)

Geografisk sted: København

Styrkeliste
- Bænkpres: 147.50
- Squat: 230.50
- Dødløft: 250.00

Jeg har leget lidt med noget low bar, da jeg går med en mistanke om, at det passer bedre til mine proportioner. Udover ømhed fra stangen føltes det også ret godt. Hvordan ser det umiddelbart ud:

Her er et billede af stangens placering:

http://imgur.com/WAl5RlG

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Dødløft: 200.00

Hey drenge og piger.

Tænker jeg lige bruger den her tråd da måske andre også kan bruge det.

Ifølge Mark Rippetoe, underviser han alle i low bare squat...

Så jeg sidder her og tænker, som motionist (mig) der løfter for at føle sig bedre tilpas og få en stærkere krop til at klare hverdagens udfordringer. Burde jeg lave squat med low eller high bar squat ? eller har det ingen betydning.
Jeg kan løfte tungere med lowbar, og bruger også lowbar, og faktisk lang tid siden jeg har kørt highbar. Dog sidder jeg og er i tvivl om jeg burde køre highbar?

Og hvad er den store forskel ? :)

Reputation point: 50

Min hæl vil ikke helt blive i jorden. Er det alarmerende eller er det OK at den *løfter" sig den smule den nu gør?

Logbog for gamle mænd - Persistence beats even talent!

Dtrip650 skrev:Jeg tænker ofte på, at prøve Jack3d eller kokain, tage det hver dag, så jeg kan gå amok og vise folk at jeg ikke giver en fuck... Men det virker bare forkert et eller andet sted.
Brugeravatar

Reputation point: 140

Nieb skrev:Hey drenge og piger.

Så jeg sidder her og tænker, som motionist (mig) der løfter for at føle sig bedre tilpas og få en stærkere krop til at klare hverdagens udfordringer. Burde jeg lave squat med low eller high bar squat ? eller har det ingen betydning.
Jeg kan løfte tungere med lowbar, og bruger også lowbar, og faktisk lang tid siden jeg har kørt highbar. Dog sidder jeg og er i tvivl om jeg burde køre highbar?

hmmm som motionsit tror jeg næsten det er ligemeget. Det går 100% an på dit mål med træningen

vægtløfter: highbar (bedre overførlighed til snatch og clean n jerk)
styrkeløfter: lowbar (løfte endnu flere kg, mere bagkæde dominant)
atlet: frontsquat (bedst for (næsten) alt andet sport)
I really much like sweet milk and they make my gunz go huge <3

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 132.00
- Dødløft: 156.00

ThomasMN skrev:Min hæl vil ikke helt blive i jorden. Er det alarmerende eller er det OK at den *løfter" sig den smule den nu gør?

Umiddelbart er det bare fordi vægten rykkes ud på forfoden i bunden.
Hvis du har fokus på at "løfte tæerne" i en periode (så vægten ligger på hælen) burde det mindskes.
Det er dog meget lidt :)
Hellere være anerkendt af få, end kendt af mange...
Brugeravatar

Reputation point: 105

Geografisk sted: Horsens, HSK

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 225.00

Dippe skrev:
Nieb skrev:Hey drenge og piger.

hmmm som motionsit tror jeg næsten det er ligemeget. Det går 100% an på dit mål med træningen

vægtløfter: highbar (bedre overførlighed til snatch og clean n jerk)
styrkeløfter: lowbar (løfte endnu flere kg, mere bagkæde dominant)
atlet: frontsquat (bedst for (næsten) alt andet sport)

Jeg skal ikke dyrke hverken styrkeløft eller vægtløftning..
Og meget af min træning er atlet baseret.. Altså ved løb.. Træner for at bruge min krop og have mere energi til mine børn :)
Kan være jeg skal begynde frontsquat.. Synes også min teknik er bedre til det :)

Reputation point: 50

Hej

Jeg håber, at I vil give mig lidt konstruktiv kritik af min squat-teknik. Jeg har i et par måneder døjet med ømme knæer, men ved ikke om det skyldes forkert squat-teknik eller fordi jeg har brugt for mange "ben-maskiner" på samme dag....

http://youtu.be/IkKIn208w_8

Reputation point: 75

Kenny Nickelman=GUNS skrev:
ThomasMN skrev:Min hæl vil ikke helt blive i jorden. Er det alarmerende eller er det OK at den *løfter" sig den smule den nu gør?

Umiddelbart er det bare fordi vægten rykkes ud på forfoden i bunden.
Hvis du har fokus på at "løfte tæerne" i en periode (så vægten ligger på hælen) burde det mindskes.
Det er dog meget lidt :)

Hov havde helt glemt jeg havde lagt noget op her.

Super tak for indspark, det vil jeg prøve
Logbog for gamle mænd - Persistence beats even talent!

Dtrip650 skrev:Jeg tænker ofte på, at prøve Jack3d eller kokain, tage det hver dag, så jeg kan gå amok og vise folk at jeg ikke giver en fuck... Men det virker bare forkert et eller andet sted.
Brugeravatar

Reputation point: 140

Hope skrev:Hej

Jeg håber, at I vil give mig lidt konstruktiv kritik af min squat-teknik. Jeg har i et par måneder døjet med ømme knæer, men ved ikke om det skyldes forkert squat-teknik eller fordi jeg har brugt for mange "ben-maskiner" på samme dag....

http://youtu.be/IkKIn208w_8

1. Du når ikke at ramme parallel, men jeg kan også se, at du har lange lårben, så det kan genetisk være svært for dig at ramme parallel, hvis du samtidig ikke er vildt smidig. Et problem med lange lårben kan være, at stangen kommer for langt bagud i forhold til balancepunktet på midten af foden. En løsning er at sætte sig MINDRE tilbage med bagdelen. Det kan opnås ved at sætte dig lige ned og få knæene mere frem og UD til siderne (a la olympisk back squat) eller stå bedrere med fødderne og så sænke dig lige ned (det kræver dog en rigtig god smidighed i hoftebøjerne - hvis du ikke har den, forkorter du nok bare din range of motion.

Løsningsforslag: Prøv at sæt dig mindre tilbage og få knæene mere ud til siden.

2. Den thorakale (øvre del af ryggen) mobilitet/styrke er en svaghed. Du skal have et bedre opspænd. Du skal trække stangen mere ned i ryggen og du skal have et højere bryst og bedre spænd i lats. Hvis du prøver at se videoen, så er du lidt flekset (krum) i din øvre ryg. Du skal være i extension og trække skuldrene NED og brystet OP. Du kan også se i videoen at du i bunden af løftet falder lidt forover med stangen, så balancepunktet ændrer sig. Det hænger muligvis også sammen med dine lange lårben, der gør, at du måske er lidt for langt tilbage, og så ryger du bare frem til sidst i løftet for at kompensere, at du er kommet for langt tilbage. En anden ting er din position af armene. Træk dem mere ned af, så de ikke stritter så meget bagud, da formindsker risikoen for at du selv kommer til at skubbe stangen fremad og op i nakken.

Løsningsforslag: Træk stangen ned i ryggen, træk skuldrene ned og få dem i extension og brystet op. Hold armene mere lodret under stangen, så du ikke skubber den op i din nakke.

3. Dine knæ ser ud til at falde lidt indad på vej op (svært at se for vinklingen på videoen). Du skal tænke over at presse knæene mere UDAD, så de følger dine tærs retning. Et udmærket cue til det er at tænke på at du åbner lidt op i hoften, inden hver rep og tænker på at "gribe om gulvet" med dine fødder og tær. Du skal ikke direkte krumme foden (tæerne skal forblive forholdsvis neutrale), men tænke på at få din fodpude og hæl til at "gribe" og komme tæt på hinanden.

Løsningsforslag: Åben op i hoften, "grib" gulvet med dine fødder og skub knæene ud til siden, især på vej op.

Det her er en god strækkeøvelse at lave inden du squatter. Kom ned, find en god position, hvor du ikke runder i lænden og sid og stræk og find de "stive punkter". Forsøg at pres dine knæ så meget ud som muligt, så du åbner op i hoften: Billede
Brugeravatar

Reputation point: 455

.
Sidst rettet af Hope 17. jul 2014, 12:18, rettet i alt 1 gang.

Tunsinde tak for dine kommentar og for løsningsforslagene! Jeg kan se, at der er en hel del at arbejde med, før jeg skal mere op i vægt.... Jeg er dog lidt i tvivl om jeg helt forstår, det du siger...

1. Du når ikke at ramme parallel, men jeg kan også se, at du har lange lårben, så det kan genetisk være svært for dig at ramme parallel, hvis du samtidig ikke er vildt smidig. Et problem med lange lårben kan være, at stangen kommer for langt bagud i forhold til balancepunktet på midten af foden. En løsning er at sætte sig MINDRE tilbage med bagdelen. Det kan opnås ved at sætte dig lige ned og få knæene mere frem og UD til siderne (a la olympisk back squat) eller stå bedrere med fødderne og så sænke dig lige ned (det kræver dog en rigtig god smidighed i hoftebøjerne - hvis du ikke har den, forkorter du nok bare din range of motion.

Løsningsforslag: Prøv at sæt dig mindre tilbage og få knæene mere ud til siden.

Det med at ramme parallel -det er det med at knæerne ikke må komme udover tæerne, ikk?
Når jeg skal sætte mig mindre ned, er det så i en vinkel på mindre end 90 grader?
Løsningsforslag: Træk stangen ned i ryggen, træk skuldrene ned og få dem i extension og brystet op. Hold armene mere lodret under stangen, så du ikke skubber den op i din nakke.

Jeg forstår ikke helt det med "skuldrene.... i extension"?

Jeg er virkelig taknemmelig for din hjælp :)

Når man siger "at ramme parallel" i forbindelse med at squatte, menes der at hoften skal være parallel med toppen af knæet eller under:
Billede
Det er en måde at måle "dybden" af et squat på, og det anbefales kraftigt, at alle squatter til mindst parallel, så det skal du forsøge på. Men som jeg skrev i mit første svar, ser det ud til at du har lange lårben og så kan det være svært at gøre det MED GOD teknik, dvs. uden at runde i lænden etc.

Når jeg skriver, du skal "åbne op" i hoften og få knæene udover, mener jeg dette:
Billede
Det gør det nemmere for dig at ramme en god dybde på løftet, men skåner også dine knæ, da hoften og bagkæden tager mere over.

Når jeg skriver, at dine skuldre skal være i extension, så mener jeg, at du ikke må falde forover, du skal trække dem ned/tilbage. Her er et godt eksempel:
Billede
Du har en tendens til at gøre som på a.

Håber, at det hjælper dig på vej. Udfra din video kan det muligvis se ud som om, du generelt lider af dårlig holdning/styrke/mobilitet i øvre del af ryggen. Hvis det er tilfældet, kan det måske være behjælepeligt at lave nogle særlige øvelser, der træner dette, men prøv nu lige at se, hvad der sker, hvis du bare er bevidst om det først, når du squatter.
Brugeravatar

Tak for dine uddybende forklaringer og billederne. Nu er jeg klar over hvad jeg skal arbejde hen i mod.

Det er rigtig, at jeg har lidt problemer med min holdning i ryggen - er generelt slem til at falde lidt forover. Det er også en af grundene til, at jeg startede med styrketræningen, for at se, om det ikke kan hjælpe mig med en mere ret ryg....

Hvis nogen af jer ikke er fleksible nok til at komme under parallel, så prøv at lytte til gutten her.

Han snakker mest om "third world squat", som er den måde mange fra den trejde verden benytter sig af til det daglige. Men han kommer også ind på hvordan man kan gøre sig mere fleksibel i benene og giver et par tips på et par øvelser.

Selv er jeg begyndt at træne det her hver dag og kan mærke at jeg er kommet længere ned end jeg var før. Stadig langt fra "third world squat", men er på god vej!

Håber nogen kan bruge det til deres squat.

ksau skrev:Jeg har leget lidt med noget low bar, da jeg går med en mistanke om, at det passer bedre til mine proportioner. Udover ømhed fra stangen føltes det også ret godt. Hvordan ser det umiddelbart ud:

Her er et billede af stangens placering:

http://imgur.com/WAl5RlG

Det er sgu ikke særligt lowbar det dér :lol: Men det ser ud til at passe dig udemærket, relativt fornuftig bevægelse lige op og ned - det kan du godt arbejde videre fra :)
Brugeravatar

Reputation point: 180

Træner her: Videbæk Styrkesport
SPH GYM

Gormez skrev:Det er sgu ikke særligt lowbar det dér :lol: Men det ser ud til at passe dig udemærket, relativt fornuftig bevægelse lige op og ned - det kan du godt arbejde videre fra :)

Hehe, jeg plejer at have den til at ligge helt oppe i nakken, men jeg kan godt se at du har ret :D Mit største problem er, at jeg ikke kan få stangen til at ligge ordenligt og det gør derfor ondt. Er det et spørgsmål om tilvænning, eller skal jeg arbejde på placeringen? :)

Styrkeliste

Det gør ondt, hvis du ligger den ovenpå nakken, hvor den ikke skal ligge. Ellers er det et spørgsmål om tilvænning og størrelsen af din trapz ;)
Brugeravatar

BigHungry skrev:Det gør ondt, hvis du ligger den ovenpå nakken, hvor den ikke skal ligge. Ellers er det et spørgsmål om tilvænning og størrelsen af din trapz ;)

Det gør ikke ondt når jeg lægger den på traps :) Det er når jeg forsøger mig med en lidt lavere placering af stangen :)

Styrkeliste

ksau skrev:
Gormez skrev:Det er sgu ikke særligt lowbar det dér :lol: Men det ser ud til at passe dig udemærket, relativt fornuftig bevægelse lige op og ned - det kan du godt arbejde videre fra :)

Hehe, jeg plejer at have den til at ligge helt oppe i nakken, men jeg kan godt se at du har ret :D Mit største problem er, at jeg ikke kan få stangen til at ligge ordenligt og det gør derfor ondt. Er det et spørgsmål om tilvænning, eller skal jeg arbejde på placeringen? :)

Det er en indspist opfattelse at der kun findes to grundlæggende stilarter når det kommer til squat, som hver især er afhængig af stangens placering. Det er lige så mange måder at squatte flot og effektivt på som der er folk der squatter, hvis det føles godt og solidt at placere stangen så du gør nu, så bliv ved med det :)

Vedrørende ubehaget så er det mine erfaring at det er lige dele tilvænning og justering. Hvis du prøver at placere den et sted hvor den ganske enkelt ikke kan ligge så kan du prøve herfra og ind i næste årtusinde uden at det nogensinde kommer til at ændre sig - ellers er det blot et spørgsmål om at spænde rigtigt op og vænne muskulaturen til presset.
Brugeravatar

Reputation point: 180

Træner her: Videbæk Styrkesport
SPH GYM

ForegåendeNæste

Tilbage til Styrketræning

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster