Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69534 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner

1 nye indlæg i dag

I alt: 1061
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1058

Følg bodybuilding.dk på

Teknik på max forsøg i dødløft

Udskriv emne

Træning for styrke og eksplosivitet

Tilbage til Styrketræning

Jeg har dette løft, jeg gerne vil have noget kritik på.

Jeg har læst en masse, og prøvet at gøre hvad jeg kunne for at få det optimale ud af det. Jeg er ikke blind, så kan selvfølgelig godt selv se nogle ting. De mest øjenfaldende ting er efter hvad jeg kan se:

- Ikke 100 % neutral lænd
- Runding i øvre ryg.

Synes selv jeg kommer ok ned i start positionen, men hvad kan jeg gøre for at undgå rundingen i øvre ryg?

Det påvirker mig egentlig ikke nu, da jeg overhovedet ikke har noget ubehag ved det under eller efter løftet. Men tænker lidt, at det kan have nogle konsekvenser for fremtidige bedrifter, hvis jeg fortsætter på samme måde og jeg selvfølgelig stadig har intentioner om at træne og løfte tunge vægte.

Skyd løs.

Brugeravatar

Reputation point: 85

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 165.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Du fikser rundingen i øvre ryg ved at skyde brystet frem.

EDIT: Læs evt. "Chest out, Back Flat and Chin Down" sektionen i denne artikel: http://robertsontrainingsystems.com/blog/deadlift/
Sidst rettet af Pind 23. jan 2012, 19:57, rettet i alt 2 gange.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

prøve at aktivere dine glutes mere og hold hovedet i en neutral position :)
There are people who say that they can and there are people who say that they cant

Both are usually right
Brugeravatar

Reputation point: 15

Start med at frys klippet 0:11 inde. Det er din startposition, allerede her går det galt, hvis du har intentioner om at ville løfte med en mere ret ryg, så er udgangspunktet en ordentlig start position - og her fejler du.

Røven højere op, skuldrene ind over stangen, ekstender i din columna.

Læs her:
http://stronglifts.com/how-to-deadlift- ... technique/
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: 9000

Jeg er enig med Einstein. Prøv derudover at holde trykket lige fordelt på hele foden - Du har en tendens til at falde lidt forover hvilket kan skyldes, at du ikke har skuldrene inde over stangen og får for meget tryk på den forreste del af foden.
Brugeravatar

Geografisk sted: København

Først og fremmest mange tak for alle svar!

Einstein skrev:Start med at frys klippet 0:11 inde. Det er din startposition, allerede her går det galt, hvis du har intentioner om at ville løfte med en mere ret ryg, så er udgangspunktet en ordentlig start position - og her fejler du.

Læs her:

Min røv starter for højt og mine skuldre er inde over stangen eller hvad? Kan jeg få dig til at sige, hvad det betyder at ekstendere i columna?
Brugeravatar

Styrkeliste

MadPanda skrev:Først og fremmest mange tak for alle svar!

Einstein skrev:Start med at frys klippet 0:11 inde. Det er din startposition, allerede her går det galt, hvis du har intentioner om at ville løfte med en mere ret ryg, så er udgangspunktet en ordentlig start position - og her fejler du.

Læs her:

Min røv starter for højt og mine skuldre er inde over stangen eller hvad? Kan jeg få dig til at sige, hvad det betyder at ekstendere i columna?

Det er bare nørdsprog. Ret ryggen ud, hav skuldrene i en lige linje over stangen og få røven højere op i udgangspositionen.
Brugeravatar

Forstår ikke hvordan i kan vurdere ud fra denne film om mine skuldre er lige over stangen - men ok.

Jeg har læst mig til, at man som fingerregel skal kunne læse hvad der står på ens t-shirt i startpositionen. Så hjælper det da ikke at jeg har røven længere oppe i startpostionen?
Brugeravatar

Styrkeliste

Den gule pil er hvor dine skuldre er nu, og den lilla er hvor de bør være.
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2012-01-23 kl. 20.22.26.png
Brugeravatar

Jeg synes ikke du skal længere op med røven. Jeg synes derimod det er forkert, at du starter med at skyde hoften op - derved ændres vinklen på din overkrop og du lægger større stress på ryggen, som nemmere vil runde. Fokuser på, at træde igennem gulvet, så knæene først er strukket når stangen har passeret dem. Altså mere legdrive. Som det bliver nævnt, så tænk også på at holde brystet op og ind med hagen. Flot løft med din kropsvægt btw =D>
Billede
Vane, Variation samt Vilje = Victory
Min logbog: project-swoleness-t56471.html

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 150.00

Anker > Tak for illustrationen. Kan godt se det nu og vil selvfølgelig arbejde med det.

BB4Life1984 skrev:Jeg synes ikke du skal længere op med røven. Jeg synes derimod det er forkert, at du starter med at skyde hoften op - derved ændres vinklen på din overkrop og du lægger større stress på ryggen, som nemmere vil runde. Fokuser på, at træde igennem gulvet, så knæene først er strukket når stangen har passeret dem. Altså mere legdrive. Som det bliver nævnt, så tænk også på at holde brystet op og ind med hagen. Flot løft med din kropsvægt btw =D>

Jeg kan også godt selv se det med hoften. Ved du om det er det samme som ass dip i squat? Altså samme tendens?

Skulle måske skyde nogle film med submaksimale vægte i stedet for et pr forsøg...?
Brugeravatar

Styrkeliste

MadPanda skrev:Anker > Tak for illustrationen. Kan godt se det nu og vil selvfølgelig arbejde med det.

BB4Life1984 skrev:Jeg synes ikke du skal længere op med røven. Jeg synes derimod det er forkert, at du starter med at skyde hoften op - derved ændres vinklen på din overkrop og du lægger større stress på ryggen, som nemmere vil runde. Fokuser på, at træde igennem gulvet, så knæene først er strukket når stangen har passeret dem. Altså mere legdrive. Som det bliver nævnt, så tænk også på at holde brystet op og ind med hagen. Flot løft med din kropsvægt btw =D>

Jeg kan også godt selv se det med hoften. Ved du om det er det samme som ass dip i squat? Altså samme tendens?

Skulle måske skyde nogle film med submaksimale vægte i stedet for et pr forsøg...?

Assdip i squat kommer så vidt jeg ved, af manglende svaj og opspænd i lænden. Du skal også fokusere på i DL, at stritte med røven så du får et godt spænd i lænden. Men at skyde hoften af som det første i DL kommer som regel når det bliver tungt. Så ja, det er en god idé at uploade en video med nogle lette kg, hvis du vil have vurderet din teknik. Så prøv at fokuser på at træde igennem med benene og de andre råd du har fået i tråden her :)
Billede
Vane, Variation samt Vilje = Victory
Min logbog: project-swoleness-t56471.html

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 150.00

Anker skrev:Den gule pil er hvor dine skuldre er nu, og den lilla er hvor de bør være.

Vi er ikke enige, kan jeg se.
Skulderbladene skal være over stangen, svarende til at skuldrene er foran stangen. Fordi...
Jeg har prøvet at illustrere det, og jeg ved at størrelsesforholdene er lidt fucked, men jeg håber det forklare min pointe.

Billede A er som jeg læser det, sådan du vil have start positionen skal være, og B er som jeg ønsker den skal være. Den røde streg illustrere den linje, stangen skal vandre, endda vil jeg mene at stangen skal bevæge sig mere bagud, altså så tæt på løfterens lår, som muligt.
Da man i tilfælde A groft sagt har en dorsalfleksion i talocruralleddet, og derved stangen under ens knæ, kan man gøre to ting for at få stangen forbi ens knæ: 1) løfte den forbi ens knæ, hvilket på ingen måde er hensigtsmæssig 2) føre knæene tilbage, løfte røven og få skuldrene foran stangen, også har vi faktisk udgangspunkt B.

Læs evt. her:
http://stronglifts.com/deadlift-hips-lo ... technique/
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2012-01-23 kl. 21.11.29.png
Skærmbillede 2012-01-23 kl. 21.11.29.png (11.98 KiB) Vist 796 gange
Brugeravatar

Einstein skrev:
Anker skrev:Den gule pil er hvor dine skuldre er nu, og den lilla er hvor de bør være.

Skulderbladene skal være over stangen, svarende til at skuldrene er foran stangen. Fordi...
Jeg har prøvet at illustrere det, og jeg ved at størrelsesforholdene er lidt fucked, men jeg håber det forklare min pointe.

Billede A er som jeg læser det, sådan du vil have start positionen skal være, og B er som jeg ønsker den skal være. Den røde streg illustrere den linje, stangen skal vandre, endda vil jeg mene at stangen skal bevæge sig mere bagud, altså så tæt på løfterens lår, som muligt.
Da man i tilfælde A groft sagt har en dorsalfleksion i talocruralleddet, og derved stangen under ens knæ, kan man gøre to ting for at få stangen forbi ens knæ: 1) løfte den forbi ens knæ, hvilket på ingen måde er hensigtsmæssig 2) føre knæene tilbage, løfte røven og få skuldrene foran stangen, også har vi faktisk udgangspunkt B.

Læs evt. her:

Hvis vi tager udgangspunkt i tegning nummer 2 som du mener er rigtig, så kan jeg ikke helt forstå hvad folk mener med, at man bør kunne læse hvad der står på ens t-shirt. Desuden stresser det da også meget mere ryggen, når overkroppen er så foroverbøjet ift. hvis torso var mere lodret som på tegning 1?

Personligt stræber jeg efter at dødløfte som på tegning 1. Men det kan godt være jeg ubevist dødløfter som på tegning 2. Det må en video med submaksimale vægte vise.
Brugeravatar

Styrkeliste

MadPanda skrev:
Einstein skrev:

Læs evt. her:

Hvis vi tager udgangspunkt i tegning nummer 2 som du mener er rigtig, så kan jeg ikke helt forstå hvad folk mener med, at man bør kunne læse hvad der står på ens t-shirt. Desuden stresser det da også meget mere ryggen, når overkroppen er så foroverbøjet ift. hvis torso var mere lodret som på tegning 1?

Personligt stræber jeg efter at dødløfte som på tegning 1. Men det kan godt være jeg ubevist dødløfter som på tegning 2. Det må en video med submaksimale vægte vise.

Det er meget muligt, at du ønsker en startposition som på tegning A, men stangen flytter sig ikke forbi dine knæer, før du har udgangspunkt B.

Et dødløft er ikke et squat, og det er umiddelbart det du vil gøre det til.
Brugeravatar

Du kan ikke dødløfte med en lodret ryg, faktum. Det giver en fucked up bane, som så
smukt vist på A, hvor du så bliver nødt til at squatte løftet igang indtil du har
den forbi knæene og når du så når dertil er dine skuldre pludselig allerede så langt
tilbage at du får svært ved rent faktisk at trække ordentligt med ryggen. Din glute
aktivering er helt sikkert os bedre i B.

B tillader dig at have hoften et sted der gør at du kan udføre løftet i een flydende
bevægelse. A vil for de flestes vedkommende dele løftet i to, groft sagt.

Hvis du er i tvivl så gå ned og sæt de 185 kg på igen og prøv at løfte dem
hvor du starter med lårene helt nede i vandret, ligesom hvis du skulle til godkendt
dybde i squat, så finder du nok ud af at det ikke er optimalt.
Deal with it..
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 270.00
- Dødløft: 270.00

Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Ingen kostplan

Hippo skrev:

Du kan ikke dødløfte med en lodret ryg, faktum. Det giver en fucked up bane, som så
smukt vist på A, hvor du så bliver nødt til at squatte løftet igang indtil du har
den forbi knæene og når du så når dertil er dine skuldre pludselig allerede så langt
tilbage at du får svært ved rent faktisk at trække ordentligt med ryggen. Din glute
aktivering er helt sikkert os bedre i B.

B tillader dig at have hoften et sted der gør at du kan udføre løftet i een flydende
bevægelse. A vil for de flestes vedkommende dele løftet i to, groft sagt.

Hvis du er i tvivl så gå ned og sæt de 185 kg på igen og prøv at løfte dem
hvor du starter med lårene helt nede i vandret, ligesom hvis du skulle til godkendt
dybde i squat, så finder du nok ud af at det ikke er optimalt.

Ok, det er jeg indforstået med nu..

Er der ikke flere som har noget at sige til min teknik? :D
Brugeravatar

Styrkeliste

Det ville klæde dig at afslutte løftet. Det gøres ved at spænde hårdt i glutes og føre hoften frem, i modsætning til at hyperextendere ryggen (du gør ingen af delene - du slutter løftet ved 98%).
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Kostplan: Ingen kostplan

Legend skrev:Det ville klæde dig at afslutte løftet. Det gøres ved at spænde hårdt i glutes og føre hoften frem, i modsætning til at hyperextendere ryggen (du gør ingen af delene - du slutter løftet ved 98%).

Noteret. Dog synes jeg selv jeg er begyndt at bruge glutes og mærker da også doms i dem i dag.

Men vil da prøve at aktivere dem så meget, så man faktisk kan se det.
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Styrketræning

Brugere online