Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69534 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner
1 nye indlæg i dag

Rasmus Thorup skrev:Læs artiklen her:
artikler/traeningsprogrammer/changes-in-muscle-morphology-and-neuromuscular-function-with-eccentric-strength-training.html
Stil spørgsmål eller kom med dine kommentar til artiklen i denne tråd.

"Notably, the inhibition in neuromuscular activation observed during ECC contraction appears to be reduced or fully removed in response to heavy-resistance strength training". - Dette siger vel ikke så meget om, hvordan den neurale aktivering i excentrisk træning er i forhold til koncentrisk træning? Er der ingen fordele ved at træne excentrisk, hvis man er fx styrkeløfter?
"coupled concentric-eccentric strength training" = ganske almindelig styrketræning?
Super fed artikkel. Ikke let læslig, men fed.
Man for straks lyst til at træne excentrisk.
Men hvordan excentrisk træning skal periodiseres og set/rep-range
er mig ikke tydelig. Jeg har dog hørt fra en velrespekteret
træner at man benytter sig af 5*5 @ 110-180 % Hvor den
excentriske fase er af 5 sekunders varighed. Men hvilken
fysiologisk begrundelse der er for dette ved jeg ikke.
Jeg tror trods mit planlagte program, at jeg vil forsøge mig med
excentrisk bænk næste gang, der skal bænkes!
Læste den lige igennem hurtigt, og det lyder jo næsten for sandt til at være godt..
Ekcentrisk træning producerede større hypertrofi, og mere vedvarende muskelmasse efter endt træning end normal træning gjorde.
Det jeg virkelig lagde mærke til var hans anbefaling på pause mellem 5 dage og 2 uger, hvilket betyder man sagtens kan nøjes med at træne hver 5. dag hvis det er over 1rm ekcentrisk træning?

incognito skrev:Hejsa, jeg er blevet bedt om at svare på Pers vegen, så jeg vil forsøge"Notably, the inhibition in neuromuscular activation observed during ECC contraction appears to be reduced or fully removed in response to heavy-resistance strength training". - Dette siger vel ikke så meget om, hvordan den neurale aktivering i excentrisk træning er i forhold til koncentrisk træning? Er der ingen fordele ved at træne excentrisk, hvis man er fx styrkeløfter?
dit spørgsmål er ikke særligt specifikt, da neural aktivering dækker over ret mange ting. Artiklen afdækker nogle af de aspekter der er- Hvis du vil have et mere konkret svar, må du stille et lidt mere konkret spørgsmål.
Eccentrisk træning vil primært hjælpe på aktiviteter, hvor der er en såkaldt stretch shortening cycle (SSC), altså en kraftfuld overgang fra eccentrisk til koncentrisk aktivitet. Da der slet ikke er sådan en overgang i dødløft og man har fjernet i bænkpres ved at bruge stop, er relevansen i disse to løft sikkert ikke særligt stor. Der burde dog være noget at komme efter i squat.

SebSkovlund skrev:incognito skrev:Hejsa, jeg er blevet bedt om at svare på Pers vegen, så jeg vil forsøge"Notably, the inhibition in neuromuscular activation observed during ECC contraction appears to be reduced or fully removed in response to heavy-resistance strength training". - Dette siger vel ikke så meget om, hvordan den neurale aktivering i excentrisk træning er i forhold til koncentrisk træning? Er der ingen fordele ved at træne excentrisk, hvis man er fx styrkeløfter?
dit spørgsmål er ikke særligt specifikt, da neural aktivering dækker over ret mange ting. Artiklen afdækker nogle af de aspekter der er- Hvis du vil have et mere konkret svar, må du stille et lidt mere konkret spørgsmål.
Eccentrisk træning vil primært hjælpe på aktiviteter, hvor der er en såkaldt stretch shortening cycle (SSC), altså en kraftfuld overgang fra eccentrisk til koncentrisk aktivitet. Da der slet ikke er sådan en overgang i dødløft og man har fjernet i bænkpres ved at bruge stop, er relevansen i disse to løft sikkert ikke særligt stor. Der burde dog være noget at komme efter i squat.
Hvor er det fedt med svar på spørgsmål fra en kyndig!
Jeg forstår på dit svar, at jeg har formuleret mig forkert. Jeg mente ikke nødvendigvis styrkeløfter som i øvelserne dødløft, squat OG bænkpres i konkurrencesammenhæng, men mere excentrisk træning i forbindelse med træning EFTER styrke.
Jeg mener, at programmet "stærkere i bænkpres på 7 uger" fx gør sig brug af negativer. Og da man som person, der primært træner efter styrke (primært) stræber efter de mest udtalte neurale tilpasninger, så vil jeg spørge, hvad argumentet skulle være for at benytte negativer (i hvert fald få) i styrkeøjemed (der vel at mærke indkluderer SSC)? Det forstod jeg ikke helt udfra artiklen, da det udfra artiklen ikke virker til, at de neurale tilpasninger er særlig udtalte ved excentrisk træning.
Håber at du forstår mit spørgsmål nu!

incognito skrev:SebSkovlund skrev:incognito skrev:Hejsa, jeg er blevet bedt om at svare på Pers vegen, så jeg vil forsøge"Notably, the inhibition in neuromuscular activation observed during ECC contraction appears to be reduced or fully removed in response to heavy-resistance strength training". - Dette siger vel ikke så meget om, hvordan den neurale aktivering i excentrisk træning er i forhold til koncentrisk træning? Er der ingen fordele ved at træne excentrisk, hvis man er fx styrkeløfter?
Jeg forstår på dit svar, at jeg har formuleret mig forkert. Jeg mente ikke nødvendigvis styrkeløfter som i øvelserne dødløft, squat OG bænkpres i konkurrencesammenhæng, men mere excentrisk træning i forbindelse med træning EFTER styrke.
Jeg mener, at programmet "stærkere i bænkpres på 7 uger" fx gør sig brug af negativer. Og da man som person, der primært træner efter styrke (primært) stræber efter de mest udtalte neurale tilpasninger, så vil jeg spørge, hvad argumentet skulle være for at benytte negativer (i hvert fald få) i styrkeøjemed (der vel at mærke indkluderer SSC)? Det forstod jeg ikke helt udfra artiklen, da det udfra artiklen ikke virker til, at de neurale tilpasninger er særlig udtalte ved excentrisk træning.
ARgumentet for at bruge eccentrisk træning til at bliver stærkere i styrketræning er sådan set det samme som for at bruge det i forhold til springtræning e. l., nemlig at det kan hjælpe en med at blive bedre.
Mere konkret, i forhold til styrke træning kan det hjælpe med at give en mere effektiv reversal phase i løftet, så man starter bedre, når den koncentriske fase indledes.
Derudover skal det også ses som en en variations eller periodiserings mulighed mere. Selvom man er interesseret i at forbedre sin 1RM, træner man jo det meste af tiden, ved sin 5-15RM alligevel, selvom det er mindre specifik end at træne ved 1RM- Hvorfor? Fordi planlagt variation giver bedre resultater. Supermaksimal eccentrisk træning er bare endnu et værktøj, der udover at give mulighed for at arbejde med kunstigt høje procenter som en del af ens periodisering, også har nogle specifikke fysiologiske effekter der kan påvirke styrken i bestemte sammenhænge.

Pump-Oholic skrev:Super fed artikkel. Ikke let læslig, men fed.
Man for straks lyst til at træne excentrisk.
Men hvordan excentrisk træning skal periodiseres og set/rep-range
er mig ikke tydelig. Jeg har dog hørt fra en velrespekteret
træner at man benytter sig af 5*5 @ 110-180 % Hvor den
excentriske fase er af 5 sekunders varighed. Men hvilken
fysiologisk begrundelse der er for dette ved jeg ikke.
Jeg tror trods mit planlagte program, at jeg vil forsøge mig med
excentrisk bænk næste gang, der skal bænkes!

SebSkovlund skrev:incognito skrev:SebSkovlund skrev:incognito skrev:Hejsa, jeg er blevet bedt om at svare på Pers vegen, så jeg vil forsøge"Notably, the inhibition in neuromuscular activation observed during ECC contraction appears to be reduced or fully removed in response to heavy-resistance strength training". - Dette siger vel ikke så meget om, hvordan den neurale aktivering i excentrisk træning er i forhold til koncentrisk træning? Er der ingen fordele ved at træne excentrisk, hvis man er fx styrkeløfter?
ARgumentet for at bruge eccentrisk træning til at bliver stærkere i styrketræning er sådan set det samme som for at bruge det i forhold til springtræning e. l., nemlig at det kan hjælpe en med at blive bedre.
Mere konkret, i forhold til styrke træning kan det hjælpe med at give en mere effektiv reversal phase i løftet, så man starter bedre, når den koncentriske fase indledes.
Derudover skal det også ses som en en variations eller periodiserings mulighed mere. Selvom man er interesseret i at forbedre sin 1RM, træner man jo det meste af tiden, ved sin 5-15RM alligevel, selvom det er mindre specifik end at træne ved 1RM- Hvorfor? Fordi planlagt variation giver bedre resultater. Supermaksimal eccentrisk træning er bare endnu et værktøj, der udover at give mulighed for at arbejde med kunstigt høje procenter som en del af ens periodisering, også har nogle specifikke fysiologiske effekter der kan påvirke styrken i bestemte sammenhænge.
Okay. Tak for svarene!
Et spørgsmål står jeg dog stadig tilbage med: Teoretisk set, kan man så tale om, at de neurale tilpasninger er mere udtalte ved isoleret excentrisk eller koncentrisk træning? Som jeg læser det, så antyder artiklen nemlig det modsatte, på trods af at dette også står "strength training involving maximal eccentric or coupled eccentric-concentric muscle contractions generally appears to induce greater overall strength gains than concentric training alone" i artiklen.

incognito skrev:SebSkovlund skrev:incognito skrev:SebSkovlund skrev:incognito skrev:Hejsa, jeg er blevet bedt om at svare på Pers vegen, så jeg vil forsøge"Notably, the inhibition in neuromuscular activation observed during ECC contraction appears to be reduced or fully removed in response to heavy-resistance strength training". - Dette siger vel ikke så meget om, hvordan den neurale aktivering i excentrisk træning er i forhold til koncentrisk træning? Er der ingen fordele ved at træne excentrisk, hvis man er fx styrkeløfter?
Så tror jeg sgu, at jeg forstod det. Tak for svarene igen !
Okay. Tak for svarene!
Et spørgsmål står jeg dog stadig tilbage med: Teoretisk set, kan man så tale om, at de neurale tilpasninger er mere udtalte ved isoleret excentrisk eller koncentrisk træning? Som jeg læser det, så antyder artiklen nemlig det modsatte, på trods af at dette også står "strength training involving maximal eccentric or coupled eccentric-concentric muscle contractions generally appears to induce greater overall strength gains than concentric training alone" i artiklen.
Igen, jeg tror ikke du helt har indset hvad neurale tilpasninger dækker over. Det er ikke et globalt fænomen som er "gode" eller "dårlige" generelt. Neural tilpasninger der gør dig god til håndbold gør dig heller ikke nødvendigvis god til fodbold
Helt konkret så er styrketræningstilpasninger forholdsvis hastigheds specifikke. Dét som Per beskriver i artiklen er at eccentrisk styrketræning medfører optimering af den neurale effektivitet ved negative hastigheder (eccentrisk træning). Den vigtigste prediktor for styrke (som i maxløft) er dog klart styrken i den koncentriske fase, hvilket forklarer hvorfor blandet (almindelig) træning i praksis giver større styrke (som i en større vægt flyttet) fremgang and eccentrisk isoleret.
Supermaksimal eccentrisk træning giver dog mulighed for at supplere specifikt med tilpasninger i den eccentriske fase og reversal fasen, og hvis man kommer bedre ud af reversal fasen, vil man kunne løfte en større vægt med den samme styrke i den koncentriske fase i et givet løft.
Man kan sige at eccentrisk træning giver nogle af den samme slags tilpasninger som plyometrisk træning. supermaximal træning er power udgaven af plyometrisk træning så at sige...

incognito skrev:jeg tror du komme til at rode rundt i dine quotes..

BodyHack skrev:Godt at se en lidt mere avanceret artikel sammenlignet med mange af de andre. Dem må der meget gerne komme flere af![]()
Specielt rehabiliterings delen lyder meget spænende. Er det muligt at sige hvordan sådan et program evt. skal opbygges, når hensigten er at rehabilitere en overbelastnings skade?
Ved praktisk talt alle overbelastnings skader, er rådet jo at holde senen ro og stille og roligt begynde med meget lette øvelser der ikke gør ondt.
Så hvordan skal man gribe den an, hvis man vil prøve at rehabilitere vha. excentrisk træning ?

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster