Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65673 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049573 indlæg i 100422 emner

1 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1240
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1238

Følg bodybuilding.dk på

Kortisol – et restitutionshormon?


Diskussion af artiklerne i arkivet

Tilbage til Artikel-diskussion





Læs artiklen her:

artikler/bodybuilding/kortisol-et-restitutionshormon.html

Stil spørgsmål eller kom med dine kommentar til artiklen i denne tråd.
Brugeravatar
Administrator
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 3061
Tilmeldt: 3. mar 2005, 00:09
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Der er da også kommet en ny artikel idag, om kortisol (Wall of MASSIVE text) :lol:
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 3310
Tilmeldt: 29. jul 2009, 09:56
 
Træner her: AK Atlas
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 33.00
- Dødløft: 7.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



The Dane skrev:Der er da også kommet en ny artikel idag, om kortisol (Wall of MASSIVE text) :lol:


Hvis du ikke er så interesseret i en nærmere præsentation af hvad forskellige studier sagt, kan du hoppe direkte til konklusionen - men så får du til gengæld kun min tolkning af teksterne :)
Brugeravatar
 
Reputation point: 75
 
Indlæg: 4376
Tilmeldt: 27. aug 2007, 14:28
Geografisk sted: 2200
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 62.50
- Squat: 85.00
- Dødløft: 110.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Den bliver lige sat en smule pænere op i dag.

I den forbindelse så synes jeg, at det er rimeligt, at de artikler der offentliggøres har været udsat for korrekturlæsning. Det gør en ellers god artikel irriterende at læse.
Brugeravatar

 
Reputation point: 10
 
Indlæg: 2447
Tilmeldt: 5. jul 2006, 21:16
Geografisk sted: København
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



JensL skrev:
Den bliver lige sat en smule pænere op i dag.

I den forbindelse så synes jeg, at det er rimeligt, at de artikler der offentliggøres har været udsat for korrekturlæsning. Det gør en ellers god artikel irriterende at læse.


Jeg tror at alle artikler som skrives her til bb.dk bliver udsat for korrekturlæsning - eller har jeg misforstået noget?
Brugeravatar
 
Reputation point: 75
 
Indlæg: 4376
Tilmeldt: 27. aug 2007, 14:28
Geografisk sted: 2200
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 62.50
- Squat: 85.00
- Dødløft: 110.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Synes ikke rigtigt at der bliver konkluderet noget, og jeg dermed ikke kan bruge det til noget praktisk. Konklusionen virker mere som et diskussionsafsnit!?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 299
Tilmeldt: 26. mar 2007, 13:06
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Ferus skrev:Synes ikke rigtigt at der bliver konkluderet noget, og jeg dermed ikke kan bruge det til noget praktisk. Konklusionen virker mere som et diskussionsafsnit!?


Jeg tror du skal læse starten (problemformuleringen om man vil) og konklusionen igen. Der konkluderes en hel del.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009
 
Reputation point: 170
 
Indlæg: 2652
Tilmeldt: 30. dec 2007, 01:49
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Linealba skrev:
JensL skrev:
Den bliver lige sat en smule pænere op i dag.

I den forbindelse så synes jeg, at det er rimeligt, at de artikler der offentliggøres har været udsat for korrekturlæsning. Det gør en ellers god artikel irriterende at læse.


Jeg tror at alle artikler som skrives her til bb.dk bliver udsat for korrekturlæsning - eller har jeg misforstået noget?


Du har misforstået noget - det er jeg ret sikker på ikke sker. Nu læser jeg jo Dasnk så jeg vil gerne påtage mig opgaven mod betaling :mrgreen:
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2008 Månedens skribent: Februar 2009 Månedens skribent: September 2009
Admin
 
Reputation point: 75
 
Indlæg: 10579
Tilmeldt: 3. maj 2007, 01:14
Geografisk sted: Copenhagen
 
Træner her: The Gym
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Rigtigt spændende læsning Linnea! Fedt du gad skrive den :)

Og god, klar skildring mellem dine egne holdnigner og så det undersøgelserne direkte viser.
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator
 
Reputation point: 257
 
Indlæg: 17387
Tilmeldt: 15. jun 2006, 18:10
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 275.00
- Squat: 215.00
- Dødløft: 240.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (3)
Kostplan: Vis kostplan



essensen skrev:
Linealba skrev:
JensL skrev:
Den bliver lige sat en smule pænere op i dag.

I den forbindelse så synes jeg, at det er rimeligt, at de artikler der offentliggøres har været udsat for korrekturlæsning. Det gør en ellers god artikel irriterende at læse.


Jeg tror at alle artikler som skrives her til bb.dk bliver udsat for korrekturlæsning - eller har jeg misforstået noget?


Du har misforstået noget - det er jeg ret sikker på ikke sker. Nu læser jeg jo Dasnk så jeg vil gerne påtage mig opgaven mod betaling :mrgreen:


Nå, så kan det være at det var en undtagelse at der blev sat korrekturlæsning på denne gang, siden jer er svensker :D
Brugeravatar
 
Reputation point: 75
 
Indlæg: 4376
Tilmeldt: 27. aug 2007, 14:28
Geografisk sted: 2200
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 62.50
- Squat: 85.00
- Dødløft: 110.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Friche skrev:Rigtigt spændende læsning Linnea! Fedt du gad skrive den :)

Og god, klar skildring mellem dine egne holdnigner og så det undersøgelserne direkte viser.


Takker :)

Som en lille sjov sidenote, for evt interesserede, kan jeg nævne noget ret uventet som man så i studiet lavet af Kvorning et al. Det studie hvor de havde blokkeret for testosteronproduktionen, sådan at forsøgspersonerne fik en niveau som svarede til en kastreret mands niveau. I de to grupper fandt man ud af at der var en signifikant forskel på både øgning i muskelmasse, men også i styrke og til sidst så man også at forsøgspersonerne øgede sin fedtmasse i den periode, hvorimod dem med normalt test beholdt den de havde, eller tabt en smule fedt.

Men, der var én enkelt (eller to?...husker ikke helt nu her på stående fod...) af forsøgspersonerne, som trods blokkeret testproduktion, fremviste næsten præcis samme resultater som kontrolgruppen. Forfatterne gik ikke meget mere op i det, siden det ikke var hvad de skulle fordybe sig i med netop det studie, men troede at der eventuelt kan eksistere en individuel betydning af hvorvidt testosteron, eller andre anabole hormoner, er det som spiller størst rolle for muskeltilvækst.

Det er måske lidt nørdet at fascineres af det, men jeg er jo nørd :wink:
Brugeravatar
 
Reputation point: 75
 
Indlæg: 4376
Tilmeldt: 27. aug 2007, 14:28
Geografisk sted: 2200
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 62.50
- Squat: 85.00
- Dødløft: 110.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Fantastisk artikkel - virkelig god læsning og godt niveau. Flere af den slags - tak :)
Brugeravatar

 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 1755
Tilmeldt: 8. mar 2007, 18:42
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Ferus skrev:Synes ikke rigtigt at der bliver konkluderet noget, og jeg dermed ikke kan bruge det til noget praktisk. Konklusionen virker mere som et diskussionsafsnit!?


Der bliver rigtigt nok ikke lagt op et færdig program med sæt og reps som skulle være en optimal udformning m.h.p. endokrint respons. Meget fordi min konklusion bl.a. er at program skal udformes forskellige, afhængig af individet, siden der sker en tilvænning.

En måde som jeg personlig begyndt at bruge det på, er hvordan jeg håndterer min recovery. Jeg tror nu at det ikke er hensigtsmæssigt at have så travlt med at banke kortisol i bund efter afsluttet styrketræning. Jeg tror at dette er nødvendigt for at give byggesten og "rense op" i vævet. Siden der blandt de styrketrænende individer kom et kraftigt anabolt respons kort efter, tror jeg at det med at fylde på med en masse energi direkte post WO, gør at du får mere insulin og mindre GH samt en masse energi som på dette tidspunkt ikke fylder et nødvendigt formål. Energioptagelse i muskulaturen efter træning er uafhængig af insulin og byggesten får du fra kortisol/glukagons arbejde.

I stedet er det vigtigt at man før sin træning har spist godt. Flere studier har også vist at direkte post WO måltider er underordnet, når det du spist før træningen er i orden.

Jeg tror dog ikke at det samme gælder for langdistance cardio, da disse ikke fik et specielt anabolt svar efter afsluttet træning.
Brugeravatar
 
Reputation point: 75
 
Indlæg: 4376
Tilmeldt: 27. aug 2007, 14:28
Geografisk sted: 2200
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 62.50
- Squat: 85.00
- Dødløft: 110.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tror flere står med spørgsmålet, som måske kan være svær at udlede ud fra niveauet af artiklen.

Den måde som jeg opfatter at flest folk tænker på kortisol som, er om de bør træne mere eller mindre end 1 time af gangen for ikke at starte den proces med kortisol. Det er hvad jeg ofte har hørt direkte fra folk, og at de er bange for at kroppen nedbryder sig selv lige efter den time er gået.

Så hvis der kunne komme en kort besgrundelse for om man bør træne mere eller mindre end 1 time af gangen, og hvis mindre, hvorfor, -og hvor stor\lav skal intensiteten være hvis man træner 1½-2 timer eller mere. Her tænker jeg rent styrketræning og ikke i forbindelse med løb eller anden cardio træning som sådan.
Månedens skribent: August 2007
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 4594
Tilmeldt: 2. feb 2007, 23:41
 
Træner her: Bjørns Wrestling, Træningscentret
Sportshøjskolen
SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 142.50
- Squat: 200.00
- Dødløft: 265.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Tilbage til Artikel-diskussion




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster