Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65711 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049578 indlæg i 100422 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1466
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1464

Følg bodybuilding.dk på

Styrketræning eller kredsløbstræning først?


Diskussion af artiklerne i arkivet

Tilbage til Artikel-diskussion





Læs artiklen her:

artikler/styrketraening/styrketraening/styrketrning-eller-kredslbstrning-frst.html

Stil spørgsmål eller kom med dine kommentar til artiklen i denne tråd.
Brugeravatar
Administrator
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 3061
Tilmeldt: 3. mar 2005, 00:09
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Personligt laver jeg kun cardio når jeg cutter, og der laver jeg den efter styrketræningen. Grunden til det har intet at gøre med hvad der måske er mest eller mindst effektivt, men er udelukkende grundet i at styrketræningen interesserer mig, og det er den jeg "vil" hvorimod cardioen ikke interesserer mig. Styrketræningen tager jeg først for at have max energi til den, og cardioen får så det der er tilbage når styrketræningen er ovre. Tog jeg cardioen først ville jeg være træt og uoplagt når jeg skulle til det jeg egentlig kom for, og motivationen og glæden ved træningen ville falde betragteligt.

God ide til en artikel btw. Og konklusionen på den, som vel mere eller mindre er at det er hip som hap hvad man gør, måske med en mikroskopisk fordel til at tage cardioen først, gør at jeg fortsætter som jeg plejer. Vigtigheden af den mentale faktor, og dermed motivationen, vejer tungest for mig.
Og så er der ikke noget galt med at tænke i HIT baner og give den max gas, hvis det er det der rocker ens boat og giver en motivation og lyst til at træne.
Brugeravatar

 
Reputation point: 1265
 
Indlæg: 7363
Tilmeldt: 18. sep 2008, 19:14
Geografisk sted: Holstebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan



Jamen er konklusionen ikke cardio efter styrke/BB er bedst, hvis ønsket er muskelmasse?

Personligt træner jeg først og indtager min postdrik, hvorefter jeg løber 15-20min.
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 413
Tilmeldt: 21. dec 2009, 16:46
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Ingen kostplan



Rigtig god læsning. Godt endelig at få det på plads :)

pullupman: Han konkluderer jo netop at der ikke er nogen nævneværdig forskel, og hvis der måske (stort måske) er en forskel, så er det bedst at kredsløbstræne først og styrketræne efter.
Brugeravatar
 
Reputation point: 15
 
Indlæg: 1234
Tilmeldt: 4. jan 2008, 21:11
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: Power Gym
Aalborg Styrkeløfter Klub
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Mussetrussen skrev:Personligt laver jeg kun cardio når jeg cutter, og der laver jeg den efter styrketræningen. Grunden til det har intet at gøre med hvad der måske er mest eller mindst effektivt, men er udelukkende grundet i at styrketræningen interesserer mig, og det er den jeg "vil" hvorimod cardioen ikke interesserer mig. Styrketræningen tager jeg først for at have max energi til den, og cardioen får så det der er tilbage når styrketræningen er ovre. Tog jeg cardioen først ville jeg være træt og uoplagt når jeg skulle til det jeg egentlig kom for, og motivationen og glæden ved træningen ville falde betragteligt.

God ide til en artikel btw. Og konklusionen på den, som vel mere eller mindre er at det er hip som hap hvad man gør, måske med en mikroskopisk fordel til at tage cardioen først, gør at jeg fortsætter som jeg plejer. Vigtigheden af den mentale faktor, og dermed motivationen, vejer tungest for mig.
Og så er der ikke noget galt med at tænke i HIT baner og give den max gas, hvis det er det der rocker ens boat og giver en motivation og lyst til at træne.

jeg synes din pointe med hvad der er vigtigt for en selv er både vigtig og overset. Det er nemligt skidevigtigt at gøre som man selv synes er sjovt. Men jeg kender fanme mange eksempler på folk, der forsøger at begrunde deres valg af metode med alle mulige ting som ikke har noget med virkeligheden at gøre, hvor de bare burde have sagt "sådan gør jeg, fordi det synes jeg er sjovest. slut".

Iøvrigt har jeg lige set at der er blevet lavet et nyt studie, der er publiceret her i januar i journal of strength and conditioning research, der viser det samme, nemlig ingen forskel... Jeg har dig ikke kigget på om der er tendenser i den ene eller anden retning i det...
Månedens skribent: November 2007
Redaktør
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 3202
Tilmeldt: 10. okt 2006, 13:22
Geografisk sted: Nørrebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Nu skal jeg ikk gøre mig klog på noget af det, men læste for noget tid siden en artikel af Dr. Clay Hyght omkring cardio.

http://figureathlete.tmuscle.com/free_online_article/most_recent/the_truth_about_cardio

Just as you should always wipe before pulling your pants up, you should always train with weights before doing cardio.
:lol:

Han skriver desværre ikk nogen studier til og bakke op omkring det han siger, men synes alligevel han har en okay pointe..
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: 18. maj 2007, 14:18
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



kig her: http://www.strongerman.com/
han har squattet 1000 pund fra bund.
og kan swinge 1000 gange i træk med 24 kg kettlebell( måske 2000 idag)
http://www.dragondoor.com/articler/mode3/551/
der er ifølge ham ingen grund til at konditions/styrketræning ikke kan være i samme workout.og han ved hvad han taler om. det er empiri ikke gisninger
kh kim
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 0
Tilmeldt: 3. feb 2010, 10:23
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tha K skrev:Nu skal jeg ikk gøre mig klog på noget af det, men læste for noget tid siden en artikel af Dr. Clay Hyght omkring cardio.

http://figureathlete.tmuscle.com/free_online_article/most_recent/the_truth_about_cardio

Just as you should always wipe before pulling your pants up, you should always train with weights before doing cardio.
:lol:

Han skriver desværre ikk nogen studier til og bakke op omkring det han siger, men synes alligevel han har en okay pointe..

forskellen på ham og så mig er at jeg lige præcis har forholdt mig til de studier der er lavet.

Jeg kan udemærket forstå hans rationale, men når studierne fortæller at dette rationale ikke holder, er man så nødt til at revurdere sit rationale...

Kimjansson skrev:kig her: http://www.strongerman.com/
han har squattet 1000 pund fra bund.
og kan swinge 1000 gange i træk med 24 kg kettlebell( måske 2000 idag)
http://www.dragondoor.com/articler/mode3/551/
der er ifølge ham ingen grund til at konditions/styrketræning ikke kan være i samme workout.og han ved hvad han taler om. det er empiri ikke gisninger
kh kim

Nu handler artiklen sådan set ikke om det bedst kan betale sig at træne cardio sammen med sin styrketræning eller ej, men om rækkefølgen af dem, når de endelig skal være sammen.

Jeg er klar over at det kan godt kan være at det måske kan forholde sig anderledes hvis man taler om en situation med stort energiunderskud og det gør måske også en forskel om der er tale om steady state cardio eller cardio med højere intensitet. Det ændrer bare ikke på at de studier der er lavet indtil videre siger at det ingen forskel gør, og måske endda at der er en fordel ved at tage styrketræning til sidst.

Derudover så er jeg fløjtende ligeglad med om manden så kan squatte fire kampvogne, en supertanker og et halvt sort hul, det gør ham sådan set ikke mere kompetent til at besvare dette spørgsmål. Det er meget veldokumenteret at normal udholdenhedstræning i et eller andet omfang kompromitterer udbyttet af styrketræning. Den gode stærkmand

Og nu ved jeg ikke om du er kalr over det men studier som dem jeg har kigget igennem, da jeg skrev artiklen er jo også empiri. Det er bare empiri, som man har anstrengt sig for at holde objektivt og analyseret på en passende måde... Så når du tillæger den kære stærkmands mening så stor værdi ,så vil jeg bede dig om at tage stilling til følgende spørgsmål
1) Tror du han har prøvet de forskellige muligheder af (styrke alene, styrke/cardio på forskellige dage, styrke cardio på samme dage i forskellige rækkefølger) hver især i mindst 3 måneder mens alle andre parametre er fastholdt?
2) Tror du han har blændet resultaterne af sådanne eksperimenter med sig selv for sin egen mening (så han trænede lige subjektivt hårdt, selvom han måske ikke kan lide de forskellige udgaver lige meget)
3) Tror du han er repræsentativ for den almindelige trænende i denne sammenhæng? Er han f.eks. juiced up? Tror du han er mere repræsentativ end de forholdsvis mange forsøgspersoner der var inddraget i de brugte forsøg?

Når det så er sagt, så er der i det specifikke tilfælde ikke tale om almindelig cardio, men om noget der har karakter af styrkeudholdenheds/anaerob træning, faktisk ikke ulig studiet jeg brugte med roerne. Det gør at i det specifikke tilfælde med swings, som er hans baggrund, ikke er sammenligneligt med de som vi andre normalt forstår ved cardio og derfor endnu mindre relevant i denne konkrete diskussion. Mere generelt er dog selvfølgelig interessant og sikkert noget som er værd at tage op selvstændigt. Men at du meget skråsikkert stiller det op som de vise sten fordi der er en stærkmand der har gjort noget der ikke rigtigt har så meget med denne diskussion at gøre. Man kan simpelthen ikke udtale sig så generelt som du forsøger at gøre det til på denne baggrund...
Månedens skribent: November 2007
Redaktør
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 3202
Tilmeldt: 10. okt 2006, 13:22
Geografisk sted: Nørrebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Lækker artikel. Jeg er faktisk glad for at træne cardio før jeg træner styrke. Når man står og keder sig på løbebåndet, bliver man tændt får pulsen op! -Også er man klar til rykke jern! :)

"Flere studier dokumenterer at man har bedre resultater ved at dele sideløbende styrke- og udholdenhedstræning op, så man f.eks. træner dem skiftevis fra dag til dag, i stedet for at træne dem i de samme træningspas. Hvis det kan lade sig gøre, er det altså smartest at adskille de to træningsformer, hvis muligt, når man ser udelukkende på resultaterne af styrketræningen."

-Nu spørger jeg, som jeg har forstand til. Hvis man deler konditionstræning og styrketræning op til forskellige dage vil man så ikke enten:
1)Ende i flere træningsdage som medfører mindre tid til restituering. -Og dermed måske have en øget risiko for overbelastningskader?

2) Hvis man sørger for stadig at have de samme antal restitueringsdage, vil man ende med at skære ned på hyppigheden at styrketræningen hvis man også begynder at træne cardio?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 14. jun 2007, 18:26
Geografisk sted: Aarhus/Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 72.50
- Squat: 105.00
- Dødløft: 140.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



balder skrev:Lækker artikel. Jeg er faktisk glad for at træne cardio før jeg træner styrke. Når man står og keder sig på løbebåndet, bliver man tændt får pulsen op! -Også er man klar til rykke jern! :)

"Flere studier dokumenterer at man har bedre resultater ved at dele sideløbende styrke- og udholdenhedstræning op, så man f.eks. træner dem skiftevis fra dag til dag, i stedet for at træne dem i de samme træningspas. Hvis det kan lade sig gøre, er det altså smartest at adskille de to træningsformer, hvis muligt, når man ser udelukkende på resultaterne af styrketræningen."

-Nu spørger jeg, som jeg har forstand til. Hvis man deler konditionstræning og styrketræning op til forskellige dage vil man så ikke enten:
1)Ende i flere træningsdage som medfører mindre tid til restituering. -Og dermed måske have en øget risiko for overbelastningskader?

2) Hvis man sørger for stadig at have de samme antal restitueringsdage, vil man ende med at skære ned på hyppigheden at styrketræningen hvis man også begynder at træne cardio?

ideen om at restitution kun er noget der foregår på hele hviledage er et falsum. Det burde besvare begge dine spørgsmål. Det handler mere om samlet træningsbyrde og stressniveau...
Månedens skribent: November 2007
Redaktør
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 3202
Tilmeldt: 10. okt 2006, 13:22
Geografisk sted: Nørrebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Ud fra min vurdering er det mest hensigtsmæssigt at styrketræner først og derefter tage 25 minutter på løbebåndet.
Det er mest af praktiske årsager, da jeg typisk er helt død efter en omgang cardio .. og så sveder jeg som et svin.
Deraf rækkefølgen :)
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 1. sep 2009, 17:05
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



incognito skrev:
balder skrev:Lækker artikel. Jeg er faktisk glad for at træne cardio før jeg træner styrke. Når man står og keder sig på løbebåndet, bliver man tændt får pulsen op! -Også er man klar til rykke jern! :)

"Flere studier dokumenterer at man har bedre resultater ved at dele sideløbende styrke- og udholdenhedstræning op, så man f.eks. træner dem skiftevis fra dag til dag, i stedet for at træne dem i de samme træningspas. Hvis det kan lade sig gøre, er det altså smartest at adskille de to træningsformer, hvis muligt, når man ser udelukkende på resultaterne af styrketræningen."

-Nu spørger jeg, som jeg har forstand til. Hvis man deler konditionstræning og styrketræning op til forskellige dage vil man så ikke enten:
1)Ende i flere træningsdage som medfører mindre tid til restituering. -Og dermed måske have en øget risiko for overbelastningskader?

2) Hvis man sørger for stadig at have de samme antal restitueringsdage, vil man ende med at skære ned på hyppigheden at styrketræningen hvis man også begynder at træne cardio?

ideen om at restitution kun er noget der foregår på hele hviledage er et falsum. Det burde besvare begge dine spørgsmål. Det handler mere om samlet træningsbyrde og stressniveau...


Okay det lyder virkelig godt. Nu har jeg en stor interesse i overtræning, fordi jeg har en grim tendens til nemt at ende i overtræning. Altså hvis man løber hver dag så ender man i en overbelastningsskade. Og hvis man træner ben hver dag ender man i en overbelastningsskade.. Men hvis jeg skiftes til at træne ben og løbe hver dag så sker der ikke noget?
Nu har jeg på stående fod ingen eksempler, men jeg føler ofte herinde fra forummet undervurderer andre sportsgrene i forhold til restitution. Som om at man ikke rigtigt behøver at restituere efter fx en omgang fodbold eller en løbetræning, eller behøver at tage det i betragtning i sin træning.
Men hvor hårdt er stressniveauet og træningsbyrden i en fodboldkamp i forhold til en dag i centeret med squat og dødløft?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 14. jun 2007, 18:26
Geografisk sted: Aarhus/Aalborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 72.50
- Squat: 105.00
- Dødløft: 140.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



nu er der jo stor forskel på overtræning og overbelastning. Overtræning er et stress syndrom der kan antage mange former, men typisk noget med påvirket humør, appetit, søvnmønster og svækket performance.

Overbelastning skyldes en blanding af for stor (både intensitet og volumen) belastning og forkert applikeret belastning, hvor sidstnævnte er den altdominerende faktor. Det er meget svært at få en overbelastningsskade, hvis man er sund og ordentligt forberedt.

Hvis du meget let får overbelastningsskader handler det ikke om overtræning, men fordi du er dårlig forberedt (dårlig holdning, ukompenseret platfod, kalveknæ, manglende stabilitet over diverse led, osv.), samt måske en grad af genetisk disposition.
Månedens skribent: November 2007
Redaktør
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 3202
Tilmeldt: 10. okt 2006, 13:22
Geografisk sted: Nørrebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Først og fremmest - God læsning!

Jeg har med stor interesse læst alle indlæg til artiklen også, men syntes stadig jeg mangler at få skåret et par ting ud i pap.
Jeg har over længere tid forsøgt på noget "fat-burning", der ikke skulle gå ud over min styrketræning. Det bevirker jeg har fået en fornuftigt dagskost - jeg går efter 40% carbs, 40% protein og 20% sundt fedt samtidig med jeg kører 80-20% regel, således jeg stadig i ny og næ kan tage en pizza eller en drikke med gutterne ((;

Anyway, jeg er ikke tyk af bygning (81kg, 181 høj), og musklerne kan ses langt de fleste steder på kroppen, yay! Dog har jeg stadig en høj fedt%, jeg nu gerne vil have sænket, det er altså mit næste goal! Derfor ser jeg den eneste vej til at nedbringe dette, som værende gennem cardio. Så artiklen falder på et perfekt sted..

Jeg er nu sikker på at jeg vil løbe 25 min hvor jeg presser mig selv relativt 3 gange om ugen, om det bliver før eller efter træning lader jeg den enkelte dag bestemme! MEN, hvis jeg nu tager udgangspunkt i følgende:

incognito skrev:
balder skrev:Lækker artikel. Jeg er faktisk glad for at træne cardio før jeg træner styrke. Når man står og keder sig på løbebåndet, bliver man tændt får pulsen op! -Også er man klar til rykke jern! :)

"Flere studier dokumenterer at man har bedre resultater ved at dele sideløbende styrke- og udholdenhedstræning op, så man f.eks. træner dem skiftevis fra dag til dag, i stedet for at træne dem i de samme træningspas. Hvis det kan lade sig gøre, er det altså smartest at adskille de to træningsformer, hvis muligt, når man ser udelukkende på resultaterne af styrketræningen."

-Nu spørger jeg, som jeg har forstand til. Hvis man deler konditionstræning og styrketræning op til forskellige dage vil man så ikke enten:
1)Ende i flere træningsdage som medfører mindre tid til restituering. -Og dermed måske have en øget risiko for overbelastningskader?

2) Hvis man sørger for stadig at have de samme antal restitueringsdage, vil man ende med at skære ned på hyppigheden at styrketræningen hvis man også begynder at træne cardio?

ideen om at restitution kun er noget der foregår på hele hviledage er et falsum. Det burde besvare begge dine spørgsmål. Det handler mere om samlet træningsbyrde og stressniveau...


Jeg træner styrketræning 3 x om ugen, med et 2 split program og jeg har enten, mht. ben, tung squat (110kg) den ene dag eller front squat og tung dødløft (130kg) den anden dag - vil det så gi' mening at løbe 3 gange om ugen, således jeg løber en tur de dage jeg ikke er i centeret, eller er det fail mht. til træningsbyrden?!
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10. feb 2010, 10:40
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 97.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 137.00
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Man må jo sige det er ret stærke studier der er lavet.

Jeg har dog undret mig over, at det ikke er en fordel at dyrke cardio efter styrketræning, specielt hvis det er hypertrofi-mindet styrketræning med stor sekretion af HGH og testosteron. Da begge disse hormoner promoverer en øget fedtmetabolisme og elevationen er MARKANT i tiden lige efter styrketræning, burde man da have en større oxidering af fedt, som derfor burde gavne, hvis altså formålet med ens træning generelt og især ens cardio er vægttab eller lavere fedtprocent. Altså det er kun i den situation at træningen er lagt an på kosmetiske resultater, dvs. hverken forbedring af styrke eller kondition.

Nu er det jo bare gætværk udfra den teori jeg kender, men er der nogen der kan svare på, hvorfor det tilsyneladende ikke holder?
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 22. jun 2009, 18:47
Geografisk sted: Odense
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



--And-- skrev:Først og fremmest - God læsning!

Jeg har med stor interesse læst alle indlæg til artiklen også, men syntes stadig jeg mangler at få skåret et par ting ud i pap.
Jeg har over længere tid forsøgt på noget "fat-burning", der ikke skulle gå ud over min styrketræning. Det bevirker jeg har fået en fornuftigt dagskost - jeg går efter 40% carbs, 40% protein og 20% sundt fedt samtidig med jeg kører 80-20% regel, således jeg stadig i ny og næ kan tage en pizza eller en drikke med gutterne ((;

Anyway, jeg er ikke tyk af bygning (81kg, 181 høj), og musklerne kan ses langt de fleste steder på kroppen, yay! Dog har jeg stadig en høj fedt%, jeg nu gerne vil have sænket, det er altså mit næste goal! Derfor ser jeg den eneste vej til at nedbringe dette, som værende gennem cardio. Så artiklen falder på et perfekt sted..

Jeg er nu sikker på at jeg vil løbe 25 min hvor jeg presser mig selv relativt 3 gange om ugen, om det bliver før eller efter træning lader jeg den enkelte dag bestemme! MEN, hvis jeg nu tager udgangspunkt i følgende:

incognito skrev:
balder skrev:Lækker artikel. Jeg er faktisk glad for at træne cardio før jeg træner styrke. Når man står og keder sig på løbebåndet, bliver man tændt får pulsen op! -Også er man klar til rykke jern! :)

"Flere studier dokumenterer at man har bedre resultater ved at dele sideløbende styrke- og udholdenhedstræning op, så man f.eks. træner dem skiftevis fra dag til dag, i stedet for at træne dem i de samme træningspas. Hvis det kan lade sig gøre, er det altså smartest at adskille de to træningsformer, hvis muligt, når man ser udelukkende på resultaterne af styrketræningen."

-Nu spørger jeg, som jeg har forstand til. Hvis man deler konditionstræning og styrketræning op til forskellige dage vil man så ikke enten:
1)Ende i flere træningsdage som medfører mindre tid til restituering. -Og dermed måske have en øget risiko for overbelastningskader?

2) Hvis man sørger for stadig at have de samme antal restitueringsdage, vil man ende med at skære ned på hyppigheden at styrketræningen hvis man også begynder at træne cardio?

ideen om at restitution kun er noget der foregår på hele hviledage er et falsum. Det burde besvare begge dine spørgsmål. Det handler mere om samlet træningsbyrde og stressniveau...


Jeg træner styrketræning 3 x om ugen, med et 2 split program og jeg har enten, mht. ben, tung squat (110kg) den ene dag eller front squat og tung dødløft (130kg) den anden dag - vil det så gi' mening at løbe 3 gange om ugen, således jeg løber en tur de dage jeg ikke er i centeret, eller er det fail mht. til træningsbyrden?!

Den eksisterende litteratur siger ensstemnigt at du skal løbe skiftevis med styrketræningen. Jeg mener der er lavet studier på lige præcis dette setup (3 gang styrke + 3 gange cardio enten på samme dag eller skiftevis)
Månedens skribent: November 2007
Redaktør
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 3202
Tilmeldt: 10. okt 2006, 13:22
Geografisk sted: Nørrebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



NicklasPC skrev:Man må jo sige det er ret stærke studier der er lavet.

Jeg har dog undret mig over, at det ikke er en fordel at dyrke cardio efter styrketræning, specielt hvis det er hypertrofi-mindet styrketræning med stor sekretion af HGH og testosteron. Da begge disse hormoner promoverer en øget fedtmetabolisme og elevationen er MARKANT i tiden lige efter styrketræning, burde man da have en større oxidering af fedt, som derfor burde gavne, hvis altså formålet med ens træning generelt og især ens cardio er vægttab eller lavere fedtprocent. Altså det er kun i den situation at træningen er lagt an på kosmetiske resultater, dvs. hverken forbedring af styrke eller kondition.

Nu er det jo bare gætværk udfra den teori jeg kender, men er der nogen der kan svare på, hvorfor det tilsyneladende ikke holder?

Altså jeg er jo inde på nogle af tingene i artiklen, men grundlæggende må man jo forvente at fodelene hhv. ulemper ved hver af metoderne opvejer hinanden.
Der faktisk lavet studier der dokumenterer den påstand du fremfører, nemlig at man har større fedtfornbrænding under cardio efter styrketræning, men det ser jo ud til at ikke rigtigt gør en forskel. Dette er iøvrigt i overensstemmelse med effekten af faste cardio, nemlig det her med at det at det efter alt at dømme gør ingen eller meget ringe forskel om man brænder særligt meget fedt på dette eller hint tidspunkt, , iforhold til en nettoenergibalance. I den konkrete situation med cardio efter vægttræning, er der dokumenteret højere fedtforbrædning, men til gengæld er det også meget sandsynligt at det påvirker proteinstofskiftet og responset til vægttræning negativt at have nedsat blodsukker så lang tid, hvor man burde "tanke op" istedet.

nu kan jeg ikke lige huske hvordan cardio testen i det første studie er lagt op, men hvis det er en løbetest kan jeg også forsikre dig at tab af fedtmasse vil føre til forbnedret performance
Månedens skribent: November 2007
Redaktør
 
Reputation point: 55
 
Indlæg: 3202
Tilmeldt: 10. okt 2006, 13:22
Geografisk sted: Nørrebro
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Er fuldstændig enig med artiklen.

Som mange amerikanske undersøgelser har vist, så spiller rækkefælgen dog ikke den store forskel!

Ønsker man at "tune" maskineriet, så find heller nogle andre knapper, som fx spisevaner, progression i træningen og søvn.

Venlig hilsen
PolitiGuiden.dk
---------------------------------------------------------------
Læs mere om [url=.dk]Politiet optagelsesprøve[/url] *link slettet*

 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 7. dec 2010, 11:01
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Artikel-diskussion




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 18 gæster



cron