Bruger login







Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!


Statistik

Vi har 65715 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er peinoin

Vores medlemmer har i alt skrevet 2049579 indlæg i 100422 emner

0 nye indlæg i dag


Online
I alt: 1243
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1240

Følg bodybuilding.dk på

Div. madidéer fra en studerende :) *Upt. 8/4

Udskriv emne


Få inspiration og del dine opskrifter med andre

Tilbage til Madopskrifter





Hej bb.dk.

Efter at have boet selv i et halvt år og med et ønske om ordentlig mad hver dag bygger jeg stille og roligt erfaring op :)
Det er planen jeg i denne tråd vil poste lidt af hvert, både hverdags mad, "fest mad" og mad til mellem måltider!

Da jeg ikke har alt for mange penge at gøre med, forsøger jeg generelt altid at passe på omkostningerne. Hverdagsmåltiderne bærer præg af at det skal være forholdsvist nemt at tilberede og ikke være for tidskrævende, hvorimod "festmaden" gerne må tage lidt tid, da jeg godt kan li at gøre noget ud af tingene for andre :)

Skriver tingene ind efter hvornår jeg lige har tid til det, så opdaterer bare løbende :P

Steg med brun sovs, kartofler og stegte grøntsager

Typisk vil jeg her bruge en cuvette steg fordi den er billig og udmærket. Et par gange har jeg haft brugt en roastbeef steg med rigtig gode resultater også :) Retten er nem at tilpasse efter hvor mange gæster man har, ang. størrelsen af stegen kan man regne med ca. 200g pr næse.
Til at lave det bruger jeg et ildfast fad (er det ikke det, det hedder? Lol), 2 gryder, en pande og en sovsegryde.

Jeg plejer at kunne lave denne ret for 30 kr pr kuvert, DET ER JO INGENTING!!!!

Man kan med fordel skrælle/børste kartoflerne i forvejen, ellers skal man starte med det hvis man skal skrælle/børste mange. Tænd ovnen på 200g over/undervarme :)

Lægger stegen i det ildfaste fad og putter masser af dejlig salt på, og hælder min. en halv liter vand ned til stegen, for at fonden får noget at blive dejlig af :P Ind i ovnen med den dejlige steg!
- Jeg bruger stegetermometer, det er lidt forskelligt hvad temperatur stegen skal have, men jeg plejer at sigte efter 65 ved en cuvette. Termometeret skal naturligvis ind i midten af det tykkeste sted på stegen.

Kartoflerne smides i gryde og i kog :) Jeg kan bedst li dem børstet og med skræl på.

Grøntsagerne står man selv lidt for hvad man godt kunne tænke sig, jeg har god erfaring med: Brocolli, gulerod, champignon, squash og rød peber.
Her skal broccolien koges inden, det gør jeg efter jeg har sat kartoflerne i kog.

Herefter tilbereder jeg de sidste grøntsager som skæres i en passende størrelse, og samles og blandes i en skål.

Smider lidt smør og olie på panden, og varmer det op.
Når panden er varm smider jeg grøntsagerne på :)

Til sovsen har jeg god erfaring med at smelte 100g smør ved lav temperatur, mængden af fløde er mellem 1/4l og 1/2l alt efter hvor mange personer sovsen er til. Fløden mixer jeg sammen med 2-3 spsk mel, og hælder ned til det smeltede smør. Det er vigtigt at der bliver pisket rigtig grundigt så man undgår melklumperne. Dette bringes så i kog.

Stegen skulle gerne ha været færdig lidt tid på dette tidspunkt, den anbringes bare på et skærebræt under staniol og et viskestykke.

Når grundsovsen er kogt op, blandes fonden i (væsken fra kødet). Det piskes godt sammen og der blandes salt og peber i samt kulør, til du får det ønskede resultat.

Når kartoflerne er færdige er der mad :P

Det er nemt at lave eventuelle foretter og desserter til denne også, jeg synes det er en super let ret at lave, og fuck det smager godt :P

Billede

Billede

Skriver flere retter på når jeg lige får tid til at skrive dem ind :)



Basic tunsalat:
Lavede en min første tunsalat i denne uge, og det har været intet mindre end fantastisk :P Så til dem der ikke allerede laver tunsalater, kom igang :P
Det er meget muligt at der er nogle der er bedre end min :D Er som sagt newb i det:

2 dåser tun
1 DL mayo
1 kogt æg
citronsaft
rødt peber

Blandes i en skål og bang, der er dejlig mad til lang tid som tager ½ sekund at smide på rugbrød!
Hader at bruge tid på mellemmåltider eller frokost, så jeg er helt tosset med det :D



Havregrød:
5 minutters tilberedningstid for noget morgenmad jeg faktisk gider spise! Weee.

2 DL havregryn
4 DL mælk
lidt salt :P :P

og WIN \((^________^))/

Det kunne også være nic at lave ekstra hvis man har mulighed for at varme i en micro ovn på arbejde eller i skole!



Sjov pastasalat :D
Groft pasta
Bacon
Majs
Makrel

Haha, jeg fik lige lavet en skæg pastasalat med hvad jeg havde til rådighed men det smager sgu ok :D
Min makrel var godt nok makrel i tomat, men det er egentlig fint nok.

Kogte baconnen
Stegte pastaen
Øh #-o
Smed majs og makrel i tomat i og mixede hele pisset op :D

Denne spøjse sammensætning kan faktisk anbefales :)

Billede



Kyllingfilet i karry

~400 g kyllingfilet /kyllinge inderlår (el mindre)
1/4l madlavningsfløde
50g stegemargarine
1 hel squash
1-2 rødt peber (evt snack peber)
riiiiiis alt hvad du kan æde
karry krydderi
salt + peber
mælk
vand
hvedemel

- Sæt vand over til kogning af ris

- Skær kyllingefileterne i passende størrelse til at spise
- Smelt margarinen ved lav varme og blandt karry krydderi i, gerne meget :D
- Varm karrymargarinen i gryden op, og brun (eller GUL, LOL) kyllingestykkerne
- Skær squashen og det røde peber i passende størrelse. Jeg plejer at dele en squast i 3x2 på langs og skære ud i stykker.
- Bland madlavningsfløden i en mixer med ca 2 spsk mel.
- Når kyllingestykkerne er brunet, kom flødejævningen i og rør rundt.
- Jeg plejer så at komme mælk i her, gerne en 3 deciliter tror jeg, det er på øjemål... For mere væske vand.. Hvis du vil ha sovsen tyndere/tykkere laver du bare en jævning med vand og mel der tilpasser dette...
- Kom squash og rødt peber i og kog løs...
- Kom salt og peber i sovsen til det smager som du vil ha det!
- Lad det koge til kyllingen er færdig.

En af idéerne her er at en stor del af det er grøntsager, for kød er nemlig dyrt, så hvis man fylder mange grøntsager i, så får man mere mad pr g kød => Billigere føde!

Nogen putter æbler, champignon i, og jeg tror faktisk chilli ville være nice :)

Jeg troede self jeg havde rødt peber i køleskabet da jeg handlede ind til i dag, det havde jeg åbenbart ikke, så billederne er uden. Fail..

Billede



Helt vildt simpel omelet
6 æg
En squis vand
salt + peber

Kom de 6 æg i en skål, kom 1-2 dl vand i, smid salt + peber i, og pisk hele pisset sammen. "Kog" på pande, til den er dejlig og færdig. Jeg plejer at vende min undervejs. Det er aldrig lykkedes mig at lave en pæn en, men de smager fint der er masser af dejlig protein :D

Jeg har før puttet skinkestykker i, man kan helt sikkert være kreativ og proppe en masse andre ting i, måske også bacon! :D MASSER AF GRIS! Man burde også ku proppe grøntsager i.

Coming up:
Frikadeller
Lasagne
Hakkedrenge :P
Chilli con carne
Kålgryde, 2 varianter
"Mad"pandekager
mm

Hvis nogen har mad requests eller andet, så kan jeg også godt lave det og føre på xD haha[/img]
Vedhæftede filer
6387-06042009015.jpg
6387-06042009015.jpg (445.75 KiB) Vist 1254 gange
7405-06042009018.jpg
7405-06042009018.jpg (452.55 KiB) Vist 1254 gange
Sidst rettet af Selleri 8. apr 2009, 08:44, rettet i alt 10 gange.
Friends dont let friends LIFT LIGHT
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 2964
Tilmeldt: 3. dec 2006, 19:07
Geografisk sted: Århus
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 205.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (2)
Kostplan: Ingen kostplan



Alt for fedt, jeg er sikker på at mange vil kunne bruge denne tråd fremover, især alle de studerende der bor alene der ude.

Og så er det med billeder, mums jeg elsker at se på mad :D
It's A Bird, It's A Plane, no It's Cykelmyggen egon verdens sejeste superhelt
Brugeravatar
Månedens skribent: Marts 2009
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 3905
Tilmeldt: 8. mar 2009, 15:21
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Cykelmyggen Egon skrev:Alt for fedt, jeg er sikker på at mange vil kunne bruge denne tråd fremover, især alle de studerende der bor alene der ude.

Og så er det med billeder, mums jeg elsker at se på mad :D


Ja det håber jeg :)
I min tid har jeg altid søgt meget på nettet efter opskrifter til de ting jeg gerne har villet have at spise og det kan nogengange godt være et virvar at finde rundt i.
Og hvis man så endelig finder noget, så kan det se alt for underligt ud eller være alt for omstændigt til mit humør. Så vil se om ikke jeg kan samle mine foretrukne retter her :)
Friends dont let friends LIFT LIGHT
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 2964
Tilmeldt: 3. dec 2006, 19:07
Geografisk sted: Århus
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 205.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (2)
Kostplan: Ingen kostplan



Mums man, sikkert noget jeg ville kunne bruge når jeg engang flytter i kollegie værelse eller hus :D (vil helst hus)
- smuk smuk ret :D mums mums..
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 12. mar 2009, 19:08
Geografisk sted: Sønderborg
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 150.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Fantastisk tråd! =D>

Ens hjerne er aldrig så tom som når man skal finde på aftensmad til én! :-k

Jeg vil tillade mig evt. at tilføje nogle opskrifter en gang i mellem for at give inspiration til alle andre der er ligeså dårlige til mad som mig!

Jeg starter lige med en uhyggelig nem opskrift:

Pasta kødsovs 'ala easy'

pasta sovs fra Superbedst til 10 kr
pasta/spaghetti(random til omkring 6 kr)
oksefars 500g. (ca. 15-20 kr)

svits kødet ved høj varme i en gryde eller pande med høje kanter.
tilsæt pasta sovsen, få den op at koge og lad den derefter simre ved lav varme ( niveau 4-5 på keramisk komfur) Her skal den cirka stå i et kvarter.
Kog pastaen i omkring 8 min. før sovsen er klar så det er færdig på samme tid og VUPTI! Mad til to dage til én person... eller bare til to personer.

:clap:
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: 5. okt 2008, 21:13
Geografisk sted: Silkeborg
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



frederikv skrev:Fantastisk tråd! =D>

Ens hjerne er aldrig så tom som når man skal finde på aftensmad til én! :-k

Jeg vil tillade mig evt. at tilføje nogle opskrifter en gang i mellem for at give inspiration til alle andre der er ligeså dårlige til mad som mig!

Jeg starter lige med en uhyggelig nem opskrift:

Pasta kødsovs 'ala easy'

pasta sovs fra Superbedst til 10 kr
pasta/spaghetti(random til omkring 6 kr)
oksefars 500g. (ca. 15-20 kr)

svits kødet ved høj varme i en gryde eller pande med høje kanter.
tilsæt pasta sovsen, få den op at koge og lad den derefter simre ved lav varme ( niveau 4-5 på keramisk komfur) Her skal den cirka stå i et kvarter.
Kog pastaen i omkring 8 min. før sovsen er klar så det er færdig på samme tid og VUPTI! Mad til to dage til én person... eller bare til to personer.

:clap:


Super med input :)
Har du prøvet at smide grøntsager i også? Billig måde at lave mere kødsovs på og giver nice smag!
Kan anbefale champignon, squash, gulerod, rødt peber og chili :)

Må jeg smide det du har skrevet i #1 post med dit navn under? =)
Friends dont let friends LIFT LIGHT
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 2964
Tilmeldt: 3. dec 2006, 19:07
Geografisk sted: Århus
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 205.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (2)
Kostplan: Ingen kostplan



Billig chili con carne:

500 gram Oksekød, hakket ca. 10% fedt
500 gram Løg, pillet vægt
1 ds. Hakkede tomater
1 ds. Hvide bønner i tomatsauce, baked beans
1 ds. Kidney bønner
70 gram Tomatpure. koncentreret
1 tsk. Frisk chili hakket
Salt

Rist kødet på en tør slip-let-pande. pil løgene, hak dem fint og vend dem i kødet. Tilsæt tomater og kog det igennem. Lad det simre 5 min.

Tilsæt de to slags bønner, tomatpure og chilipulver. Kog retten igennem og smag til med salt

Retten er god at tilberede dagen i forvejen- smagen bliver kraftigere


Næringsindhold pr 100 gram
Energi 357 KJ (85 kcal)
Protein 7.4 gram
Fedt 2.8 gram
Kulhydrat 8.8 gram

Billede
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 25. nov 2008, 13:00
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: Power Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Den lyder lækker Starpen :) Den skal helt sikkert prøves!

Jeg har før haft lidt problemer med at holde min chili con carne nede i pris nemlig...

Jeg regner med at du æder det sammen med ris? :)
Friends dont let friends LIFT LIGHT
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 2964
Tilmeldt: 3. dec 2006, 19:07
Geografisk sted: Århus
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 205.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (2)
Kostplan: Ingen kostplan



Yes, sammen med basmati-ris (som er de eneste ris der duer!)...
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 25. nov 2008, 13:00
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: Power Gym
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 200.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Starpen skrev:Billig chili con carne:


Har du prøvet at tilsætte mørk chokolade (gerne oppe på de 85 %) i din chili. Det kan anbefales! Ligeledes kan balsimico eller rødvin :wink:
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator
 
Reputation point: 675
 
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 13. mar 2007, 21:51
Geografisk sted: Aalborg
 
Træner her: SPH GYM
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Nøj hvor ser det lækkert ud, især den der chili con carne, for mig til at savle! :ninja3:

Jeg må prøve den her i næste weekend, hvis jeg får tid :D
The closer you are to failure, the closer you are to victory, it all depends on how closely you walk the line
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2009
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 6916
Tilmeldt: 5. jan 2009, 18:52
 
Træner her: Frederikssund Motion Center ApS
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Xiva skrev:Nøj hvor ser det lækkert ud, især den der chili con carne, for mig til at savle! :ninja3:

Jeg må prøve den her i næste weekend, hvis jeg får tid :D


Hvis man har kassen til det, så kan det VARMT anbefales at substituere risen med nacho chips, de store runde, vælte dem i et fad og hælde mozerella ost udover og varme dem i ovnen i 5-10 min til osten er smeltet, og så bruge chipsene som ske ;)
Friends dont let friends LIFT LIGHT
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 2964
Tilmeldt: 3. dec 2006, 19:07
Geografisk sted: Århus
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 205.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (2)
Kostplan: Ingen kostplan



Selleri skrev:
Xiva skrev:Nøj hvor ser det lækkert ud, især den der chili con carne, for mig til at savle! :ninja3:

Jeg må prøve den her i næste weekend, hvis jeg får tid :D


Hvis man har kassen til det, så kan det VARMT anbefales at substituere risen med nacho chips, de store runde, vælte dem i et fad og hælde mozerella ost udover og varme dem i ovnen i 5-10 min til osten er smeltet, og så bruge chipsene som ske ;)


Vil jeg overvejer, men jeg er ikke den person som gider at bruge alt for meget tid i et køkken, så tvivler på at det vil komme til at ske :D
The closer you are to failure, the closer you are to victory, it all depends on how closely you walk the line
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2009
 
Reputation point: 5
 
Indlæg: 6916
Tilmeldt: 5. jan 2009, 18:52
 
Træner her: Frederikssund Motion Center ApS
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan



Xiva skrev:
Selleri skrev:
Xiva skrev:Nøj hvor ser det lækkert ud, især den der chili con carne, for mig til at savle! :ninja3:

Jeg må prøve den her i næste weekend, hvis jeg får tid :D


Hvis man har kassen til det, så kan det VARMT anbefales at substituere risen med nacho chips, de store runde, vælte dem i et fad og hælde mozerella ost udover og varme dem i ovnen i 5-10 min til osten er smeltet, og så bruge chipsene som ske ;)


Vil jeg overvejer, men jeg er ikke den person som gider at bruge alt for meget tid i et køkken, så tvivler på at det vil komme til at ske :D


Det er nemmere og hurtigere end at koge ris =) Du laver dem jo self inden con carnen er færdig, så det passer sammen :)
Friends dont let friends LIFT LIGHT
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 2964
Tilmeldt: 3. dec 2006, 19:07
Geografisk sted: Århus
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 205.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (2)
Kostplan: Ingen kostplan



Basic tunsalat:
Lavede en min første tunsalat i denne uge, og det har været intet mindre end fantastisk Viser tunge Så til dem der ikke allerede laver tunsalater, kom igang Viser tunge
Det er meget muligt at der er nogle der er bedre end min Stort smil Er som sagt newb i det:

2 dåser tun
1 DL mayo
1 kogt æg
citronsaft
rødt peber

Blandes i en skål og bang, der er dejlig mad til lang tid som tager ½ sekund at smide på rugbrød!
Hader at bruge tid på mellemmåltider eller frokost, så jeg er helt tosset med det Stort smil

Den ser lækker ud hvis jeg skal komme med en anbefaling kan du vælge at komme nogen ærter/majs i og bytte mayo med en bøtte hytteost smager efter min mening bedre og er også godt for kalorierne ;)
Failure is not the falling down, but the staying down
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21. apr 2009, 21:13
Geografisk sted: Odense
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Woot skrev:Basic tunsalat:
Lavede en min første tunsalat i denne uge, og det har været intet mindre end fantastisk Viser tunge Så til dem der ikke allerede laver tunsalater, kom igang Viser tunge
Det er meget muligt at der er nogle der er bedre end min Stort smil Er som sagt newb i det:

2 dåser tun
1 DL mayo
1 kogt æg
citronsaft
rødt peber

Blandes i en skål og bang, der er dejlig mad til lang tid som tager ½ sekund at smide på rugbrød!
Hader at bruge tid på mellemmåltider eller frokost, så jeg er helt tosset med det Stort smil

Den ser lækker ud hvis jeg skal komme med en anbefaling kan du vælge at komme nogen ærter/majs i og bytte mayo med en bøtte hytteost smager efter min mening bedre og er også godt for kalorierne ;)


Det lyder sgu spændende nok da :) Det må jeg helt sikkert prøve, jeg elsker i øvrigt hytteost. Jeg spiser det gerne som slik!
Friends dont let friends LIFT LIGHT
Brugeravatar
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 2964
Tilmeldt: 3. dec 2006, 19:07
Geografisk sted: Århus
 
Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 205.00
 
Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (2)
Kostplan: Ingen kostplan



Selleri skrev:
Woot skrev:Basic tunsalat:
Lavede en min første tunsalat i denne uge, og det har været intet mindre end fantastisk Viser tunge Så til dem der ikke allerede laver tunsalater, kom igang Viser tunge
Det er meget muligt at der er nogle der er bedre end min Stort smil Er som sagt newb i det:

2 dåser tun
1 DL mayo
1 kogt æg
citronsaft
rødt peber

Blandes i en skål og bang, der er dejlig mad til lang tid som tager ½ sekund at smide på rugbrød!
Hader at bruge tid på mellemmåltider eller frokost, så jeg er helt tosset med det Stort smil

Den ser lækker ud hvis jeg skal komme med en anbefaling kan du vælge at komme nogen ærter/majs i og bytte mayo med en bøtte hytteost smager efter min mening bedre og er også godt for kalorierne ;)


Det lyder sgu spændende nok da :) Det må jeg helt sikkert prøve, jeg elsker i øvrigt hytteost. Jeg spiser det gerne som slik!


Jamen har det lige på samme måde et måltid er ikke et måltid uden hytteost ;)
Failure is not the falling down, but the staying down
 
Reputation point: 0
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21. apr 2009, 21:13
Geografisk sted: Odense
 
Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan



Tilbage til Madopskrifter




Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 32 gæster