Dit program ser rigtig fint ud, så det bliver nok svært at finde noget der er ligeså godt. Du har de gode basale compound øvelser med, og de er svære at udelade, især når du kører fuldbody og gerne vil skære ned på træningstiden.
Efter nogen tid vil de fleste begynde at synes at det er lidt kedeligt og ensformigt. Sådan er det for alle sportsgrene, ja, hvilken som helst foreteelse som man gentager tilstrækkelig mange gange.
Det bedste man kan gøre at indstille sig på det, og tage ensformigheden som en udfordring. Hvis der fx er ting du ”hader”, prøv at gøre dem til et mål at blive god til.
Jeg selv kunne en gang ikke udstå at lave benøvelser. Jeg valgte så at fokusere særligt på det og mentalt at indstille mig på at glæde mig til at skulle give benene ”en gang tæsk”. På den måde er bendagene (jeg kører splitprogram) blevet noget jeg virkelig ser frem til og blandt de bedste dage.
Mere konkret kunne du jo sætte tempoet lidt op, dvs holde lidt kortere pauser mellem sættene, så det ikke tager så lang tid.
Nu skriver du ikke noget om hvor tit du træner, men hvis du træner rimeligt ofte, kunne du evt. en gang i mellem udelade/nedtone en muskelgruppe og så lægge lidt større fokus på en anden. Hvis du fx er stærk i ryggen og svagere i brystet, kunne du nøjes med dødløft og så tage en brystøvelse mere eller bare flere sæt i de øvelser du kører i forvejen.
Maveøvelser er også lidt ”overvurderede”, fordi maven får rigelig træning under andre øvelser. Så dem kunne du også skære ned på, eller i stedet køre noget ”weighted crunch”, så det ikke føles som om det trækker ud i evigheder
Dette er bare et par forslag. Det er mange gange der kun skal ganske små ændringer til, før det igen bliver interessant.
Men ellers, gejsten op, koncentrér dig om træningen når du er i gang, tænk at hvert eneste træk eller skub du laver øger din muskelmasse og gør dig større og stærkere!
Vh
Søren