Årets julegave ide
Anmeldelse af Bogen "Sejren" skrevet af Ole Okke
Af Jesper Boye/Bondi
Sejren handler i korte træk om Ole Okke's liv i BB- og fitnessverdenen herunder brugen af anabolske steroider, hans hårde træning, diæterne og ikke mindst hans kamp mod kræften. En super medrivende bog, som man har svært ved at slippe, når man først kommer i gang.
En velskrevet bog hvor man følger og får et indblik i et konkurrencemenneskes tanker og liv. Og lad mig sige det med det samme: Ole Okke er konkurrencemennesker til fingerspidserne, hvilket både har været en positiv, men også negative oplevelse for ham.
Vi følger Ole lige fra de unge år, hvor han vinder sin første titel som vejmester i Cykelringridning og op igennem hans flotte ungdomskarriere som fodboldspiller og en af dk's bedste ungdomstennisspillere. En skade sætter Ole i gang med vægttræning, hvilket i den grad forandrer hans liv på godt og ondt.
Ole bliver som mange andre unge mennesker suget ind i
træningsmiljøet som nærmest virker som narkotika for ham. Ja, man kan roligt sige at Ole bliver afhængig og endda så stærkt, at han skyr alle midler for at blive så stor og stærk som mulig (læs doping). Ole får dog hurtigt styr på hans misbrug af AS, men hurtigt viser sig en lige så alvorligt afhængighed. Han udvikler en total krops- og ego fikseret
personlighed, hvor han stille og roligt fik skubbet alle fra sig og det hele til sidst kun drejede sig om mad, træning og arbejde.
Pludselig i 2002 får Ole dog noget helt andet at tænke på, da han pludselig får beskeden om han var ramt af en aggressiv form for leukæmi og måtte dermed se døden i øjnene. Forinden har han også måtte se sin mor gå bort med selv samme sygdom. Ole liv bliver mildt sagt vendt op og ned fra den ene dag til den anden og bedst, som man tror det ikke kan blive værre, bliver det netop det. Men Ole VIL IKKE give op, så han går ind i sit livs kamp mod den værste og hårdeste "konkurrent" han endnu har mødt.
Udvalgte citater fra bogen:
Ole om hold idræt/præstationer:
"Jeg kunne mærke på mig selv, hvor megen negativ energi jeg spildte på
min holdkammerater"
Ole's møde med trænings verdenen:
"Deres fokus vat udelukkende på det næste sæt, de skulle køre. Forstil
dig at komme fra den "virkelige verden", hvor det hele bare kører sin
daglige gang, som man er vant til, og så snart du åbner døren til centeret,
begiver du dig nærmest ind i en parallelverden, hvor det hele drejer
sig om at løfte flest kilo og være den største"
Ole om doping:
"Jeg er sikker på, at selvom mange af de der i dag bruger doping som et
"kosttilskud" siger, at man ikke bliver afhængig, så er dette en lodret
løgn"
"Snakken handlede om 2 emner: Hvem der kunne løfte hvad, og hvad de
forskellige "tog" i øjeblikket"
"pludselig var jeg ikke længere lille spagheti-Ole, og jeg følte selv,
at andre så op til mig eller havde respekt for mig. Det var i realiteten
nok lille omvendt"
Ole om kampen mod kræften:
"dette her var en kamp, og jeg ville vinde den kamp uanset hvor hård
den måtte være. Konkurrencemennesket Ole Okke var klar til kamp"
Dette er også en fortælling om hvordan venner og kærester falder fra og reagere i sådanne situationer samt hvor stor betydning ens nærmeste familie har i kriser som dette.
Bogen er virkelig en øjenåbner for folk i sporten, hvor man som en af de første gange i DK bliver præsenteret for de problemer, der ligger og ulmer i vores elskede sport. Bogen er endvidere en virkelig god inspiration til andre, der kæmper mod sygdomme eller andre kampe i deres liv. Et must read for alle med gang i et motionscenter og folk, der møder modgang i livet.
I kan nok huske Lance Amstrongs bøger om hans kamp mod kræften. Ole Okke er vores Amstrong, og hvilken en! Læs bogen, det er stof til eftertanke - og den vil forandre dit liv i
en positiv retning
Jesper Boye/Bondi for Bodybuilding.dk