Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69648 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

essensen skrev:Jeg ville personligt droppe abrikoserne/sveskerne før sengetid - det er en masse unødvendig fruktose før total inaktivitet.
Skummetmælk og nødder er en god kombo da skummetmælk indeholder kassein-protein og mandler/hasselnødder indeholder sundt fedt der sænker optaget af proteinet yderligere.
Mit råd; cut carbs (abrikos) ud før sengetid, men behold det andet.

Bjerg skrev:essensen skrev:Jeg ville personligt droppe abrikoserne/sveskerne før sengetid - det er en masse unødvendig fruktose før total inaktivitet.
Skummetmælk og nødder er en god kombo da skummetmælk indeholder kassein-protein og mandler/hasselnødder indeholder sundt fedt der sænker optaget af proteinet yderligere.
Mit råd; cut carbs (abrikos) ud før sengetid, men behold det andet.
skummemælk inderholder så vidt jeg ved da os en masse disakkerider ?, altså hurtige carbs. men vis vi snakket 200ml så er det ik ret mange carbs

Bjerg skrev:ja okay kan godt se det var os lidt hurtigt i skrivningen, men skummemælks kulhydrat (laktose) er jo os en sukkerart. glukose er så vidt jeg ved det der optages hurtigst, mens maltodextrin optages langsommere

Spiderman skrev:Hej Bjerg
Det er simpelthen ikke korrekt!
Glykemisk Indeks (GI) er et mål for optagelseshastighed af kulhydrat-rige fødevare. Glykose anvendes som målestok = 100.
Glykose optages meget hurtigt ved stimulering/produktion af insulin fra bugspytkirtlen!
Glykose GI-værdi= 100
Maltodextrin = 105
Laktose= 56 (hvilket er lavt til moderat)
Skummetmælk= 32 (hvilket er meget lavt!)
Håber at det gav mening;-)
/Spiderman

Dingo skrev:Just for the record, så staves og udtales det med u, altså glukose. Det er en almindelig fejl er udtale det [glykose]. Det udtales som det staves , [glukose]
bare en side note

Pind skrev:Dingo skrev:Just for the record, så staves og udtales det med u, altså glukose. Det er en almindelig fejl er udtale det [glykose]. Det udtales som det staves , [glukose]
bare en side note
Det er så ikke helt korrekt. Begge stavelsesvarianter er brugbare. Glukose bruges dog oftest inden for kemien og biologien.
bliver det ikke blandet sammen med stavemåden af ting som glykogen ?

Dingo skrev:Pind skrev:Jeg har aldrig set det blive stavet på andre måderbliver det ikke blandet sammen med stavemåden af ting som glykogen ?

Smeden skrev:GI-værdien er lavet på en afmålt mængde (50g ofte) af en enkelt fødevare. GL-værdien er fremkommet ved at gange med mængden af kulhydrat i portionen.
Begge dele bliver nærmest helt værdiløse som absolut tal, når man blander det med andre fødevarer. To fødevarer på 50 svarer givetvis stadig til cirka 50, men hvad med en på 70, en på 90, og dobbelt op af en på 40? Man kan kun bruge det som rettesnor, og iøvrigt kan man roligt regne med at nogen ting sænker hastigheden rigtig meget, som f.eks. rent fedt.

Smeden skrev:Njaeh, det er da en udemærket rettesnor til f.eks. efter træning eller før sengetid, hvor man alligevel spiser nogen simple måltider.
Tilgengæld er der nogen klare ulemper, f.eks. hvad sker der hvis man æder et par skiver vandmelon til sin kylling og brune ris? Vandmelon har en høj GI, men indeholder for det første en masse flavanoider, og for det andet vil optagelsesraten være totalt ligegyldig når maven er fyldt med alt muligt andet.

Dingo skrev:Så vidt jeg er orienteret blev GI skalaen "opfundet" til hjælp for det stigende antal diabetes patienter, især type 2, så de lettere kunne styre deres blodsukker

zloprase skrev:Xiva:
Har du andre forslag hvad jeg ellers skal tage? Jeg ville da mene at knækbrød var et udmærket valg da det er rigt på carbs og ca 12g protein pr 100g og højt fiber tal

dennishjort skrev:hvilke kulhydrater må man spise, og ikke spise inden senge tid ?
skader det at spise hasselnødder/mandler inden sengetid?
Lige nu plejer jeg at spise
70g Svesker/abrikoser
10g hasselnødder
15g proteinpulver
150 ml skummetmælk
er det en ok sammensætning.???

Lasse7280 skrev:dennishjort skrev:hvilke kulhydrater må man spise, og ikke spise inden senge tid ?
skader det at spise hasselnødder/mandler inden sengetid?
Lige nu plejer jeg at spise
70g Svesker/abrikoser
10g hasselnødder
15g proteinpulver
150 ml skummetmælk
er det en ok sammensætning.???
Kommer lige med et input, er det ikke godt at spise langsomt optagelige kulhydrater før sengetid?

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 54 gæster