Kæmperen skrev:Micha Østergaard skrev:Super godt at se, at du er begyndt at lægge dyk ind i programmet:-) Svømmer du flyben eller bryst under vandet? Hvis du siger bryst, så prøv at begynd at tage halvdelen i flyben.
Jeg plejer at bruge brystben, men har prøvet at eksperimentere lidt med flyben. Men det tager underligt meget på kræfterne/kan mærke jeg har mindre luft. Så det er vel bare om at komme igang med at træne.
Micha Østergaard skrev:Jeg synes, at du i hvert andet træningspas skal svømme sprint og maks.
Et eksempel kunne være: 4x50 ccrawl p. 30 FULD MAKS!
I hvert program kan du sagtens lægge sprints ind. Fx. 4x100 (eller hvad du nu føler for) hvor du på hver 50 m på et eller andet tidspunkt SKAL svømme 15m maks. Forstår du hvad jeg mener?
Bliver lidt forvirret. Du siger både sprint hver gang og hver anden gang.
Jeg forstår det på den måde, at hvert andet pas, skal jeg have deciderede sprint serier. Og I hvert pas skal jeg have serier med temposkift, hvor jeg er oppe og peake på max?
Micha Østergaard skrev:Af alternative ideer har jeg tænkt på at du kunne lave noget afsæt fra bunden af bassinet. Altså sådan hvor du dykker ned, og sætter hurtigt og kraftfuldt af nogle gange i streg. Måske 4x5 power afsæt.
Er vi ude i, at jeg nede på det dybe, dykker ned på bunden og indtager en squatlignende positur og så fyrer den af op i gennem vandet?
Hehe, kan godt forstå du bliver forvirret. Jeg tager den lige fra enden:-)
- Flyben er hårdere til at starte med fordi det er sværere, men KLART det mest effektive, når man får det lært. KLART hurtigst. Prøv evt. at kombinere et bryst armtag med flybenene når du bliver træt.. Altså du starter med at svømme flyben, og når du føler du går lidt i stå, så hiv igennem med armene. Og så starter du på flyben igen.
- Jeg mente, at hver dag burde du svømme nogle korte sprinter. Altså 15m eller 20 m nogle gange i programmet. Fx. 4x100 hvor du på hver 50m SKAL svømme 15m sprint på et tidspunkt. Get it? Og hver anden eller trejde gang du svømmetræner burde du lave en decideret sprint serie hvor du virkelig presser den til dine arme og ben er ved at falde af, og du føler du skal kaste op:-) Jeg ved ikke hvor meget du kan holde til her, for du er jo ikke vandt til at træne din syretolerance i vandet. men fx. 6x50 p.30 eller 45 burde ku slå dig ud:-) Det gør det i hvert fald ved mig.
- Ja, mener at du skal vælge den ende hvor det passer dig - tror det er ligegyldigt om du vælger den dybe eller lave ende (bare du kan stå oprejst under vandet), og så gør du som du sagde --> dykker ned på bunden og sætter af fra squat position.
Skriv endelig igen. Håber du kan bruge det.