Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1439
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1436

Følg bodybuilding.dk på

Protein indtag osv.

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hey alle sammen, har lige gennemlæst en del gamle svar på disse spørgsmål. Er bare i tvivl om de er opdaterede med nutidens 'forskning'.

* Er der forskel på hvornår man indtager forskellige kcal'er i løbet af dagen? - især protein. - eks. hvis man nu indtog største delen af ens proteiner om morgenen, og man trænede om aftenen?

* Hvad er smart at spise før man skal iseng ? Protein, kulhydrater eller fedt ??
- og ligeledes op til træningen ?

* Er man godt dækket ind hvis man indtager 2.5 Protein* ens BW om dagen, eller skal man højere op? - in case, så vis gerne studiere frem.

* Skal ens protein indtag variere på trænings og de dage hvor man dyrker cardio eller holder hviledag?

* Under diæt er det så holdbart at veje sig når man står op, hvis man f.eks. nogle dage stod op kl. 11.00 andre dage kl. 08.00 eller ville det store udslag ?

på forhånd tak :wink:

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Kan lige svare på et par stykker:

Inden sengetid ville lidt komplekse kulhydrater sammen med langsomt optageligt protein (kød, kassein) være en god ide.

Mht. mængden af protein er 2,5g pr kg kropsvægt nok ok, hellere for meget end for lidt IMO.

Indtaget af protein bør være nogenlunde ens uanset om du træner eller ej da proteinsyntesen som tommelfingerregel er forhøjet i cirka 48 timer.

Der er en tråd der handler om hvad folk spiser inden træning (pre-workout-meal), men igen komplekse kulhydrater en times tid inden træning som hovedregel.
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

Mht. mængden af protein er 2,5g pr kg kropsvægt nok ok, hellere for meget end for lidt IMO.

Jeg kan godt forstå at man hellere vil have lidt for meget, end lidt for lidt, men lyder anbefalingerne ikke på 1,8 for trænende? Og så er det vel også 1,8x kgfedtfri kropsvægt... Vil bare mene at 2,5x kg kropsvægt er for meget.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

Nis skrev:Hey alle sammen, har lige gennemlæst en del gamle svar på disse spørgsmål. Er bare i tvivl om de er opdaterede med nutidens 'forskning'.

1 Er der forskel på hvornår man indtager forskellige kcal'er i løbet af dagen? - især protein. - eks. hvis man nu indtog største delen af ens proteiner om morgenen, og man trænede om aftenen?

2 Hvad er smart at spise før man skal iseng ? Protein, kulhydrater eller fedt ??
- og ligeledes op til træningen ?

3 Er man godt dækket ind hvis man indtager 2.5 Protein* ens BW om dagen, eller skal man højere op? - in case, så vis gerne studiere frem.

4 Skal ens protein indtag variere på trænings og de dage hvor man dyrker cardio eller holder hviledag?

5 Under diæt er det så holdbart at veje sig når man står op, hvis man f.eks. nogle dage stod op kl. 11.00 andre dage kl. 08.00 eller ville det store udslag ?

på forhånd tak :wink:

Protein syntesen er forhøjet 48-72 timer efter træningen, og der er et "window of oppurtinity". http://www.bodybuilding.dk/artikler/kostogkosttilskud/indtagkosttilskud.php
Så det ville være bedst at holde sit protein indtag ligeligt over hele dagen(også natten), og yderligere tage en ordentlig proteinshake med kulhydrater, og kreatin efter træning :)
Hvordan Kulhydrat fordelingen skal være, så mener jeg efter at have utallige sider om kost, at man skal spise langsomme kulhydrater hele dagen, og lidt ekstra før man går i seng. Det er for at bevare et så højt blodsukker(insulin niveau) som muligt, for at gøre sin muskelvækst så stor som muligt.
Og at tage ekstra langsomme kulhydrater lige inden sengetid, er for at kroppen ikke gå i en katabolsk fase(muskel nedbrydende periode), i de siste timer hvor man sover. Jeg vågner f.eks. næsten altid op ½ mæt :)

2. Inden sengetid, så skal man helt klart have nogle langsomme proteiner, og kulhydrater. Proteiner i kød bliver nedbrydes i løbet af 3-4 timer. Og kassein i mælken, nedbrydes over 8 timer

3. Hvor meget protein hver dag, der findes desværre ikke et præcist tal, men jo mere aktiv du er, jo flere proteiner skal du have. Jeg vil sætte minium 2gram protein per kg BW, og så skal man altså ikke længere ned end det.

4. Protein indtaget skal foregå mens der er en betydelig proteinsyntese igang. Så hvis du løfter vægte om mandagen, og cykler om tirsdagen. Så skal du indtage som sagt minium 2gram protein pr kg BW, begge dage. Husk at man vokser når man hviler sig.

5. Jeg vejer mig selv om morgenen når jeg står op, men jeg er næsten altid dehydreret om morgene, så jeg tror ikke det er helt præcist det jeg gør jo. Jeg går bare udfra hvad man vejer fra uge til uge, da ens kropsvægt let kan svinge med 3kg.
Brugeravatar

Træner her: Performance Gym

Galleri: Vis galleri (13)

JensL skrev:

Jeg kan godt forstå at man hellere vil have lidt for meget, end lidt for lidt, men lyder anbefalingerne ikke på 1,8 for trænende? Og så er det vel også 1,8x kgfedtfri kropsvægt... Vil bare mene at 2,5x kg kropsvægt er for meget.

Det kan man så diskutere. Størstedelen af overskudet på protein, bliver jo alligevel omdannet til kulhydrat, så umiddelbart er jeg tilhænger af et højt protein indtag.
Brugeravatar

Reputation point: 5

JensL skrev:
Citat:

Det kan man så diskutere. Størstedelen af overskudet på protein, bliver jo alligevel omdannet til kulhydrat, så umiddelbart er jeg tilhænger af et højt protein indtag.

Det gør det ja, men hvorfor så ikke bare indtage det i form af kulhydrat i første omgang?
Min pointe var også mere, at man både sikre sig ved at regne med 2,0-2,5 g og ved at x det med kg kropsvægt og ikke kg fedtfrikropsvægt.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

JensL skrev:

1,8g er det de fleste studier peger på er "optimalt", men det afhænger selvfølgelig af hvilken diæt type man følger.
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Reputation point: 15

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

Thanks for svarerne, lige hvad jeg manglede.

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 54 gæster