Nis skrev:Hey alle sammen, har lige gennemlæst en del gamle svar på disse spørgsmål. Er bare i tvivl om de er opdaterede med nutidens 'forskning'.
1 Er der forskel på hvornår man indtager forskellige kcal'er i løbet af dagen? - især protein. - eks. hvis man nu indtog største delen af ens proteiner om morgenen, og man trænede om aftenen?
2 Hvad er smart at spise før man skal iseng ? Protein, kulhydrater eller fedt ??
- og ligeledes op til træningen ?
3 Er man godt dækket ind hvis man indtager 2.5 Protein* ens BW om dagen, eller skal man højere op? - in case, så vis gerne studiere frem.
4 Skal ens protein indtag variere på trænings og de dage hvor man dyrker cardio eller holder hviledag?
5 Under diæt er det så holdbart at veje sig når man står op, hvis man f.eks. nogle dage stod op kl. 11.00 andre dage kl. 08.00 eller ville det store udslag ?
på forhånd tak

Protein syntesen er forhøjet 48-72 timer efter træningen, og der er et "window of oppurtinity".
http://www.bodybuilding.dk/artikler/kostogkosttilskud/indtagkosttilskud.php
Så det ville være bedst at holde sit protein indtag ligeligt over hele dagen(også natten), og yderligere tage en ordentlig proteinshake med kulhydrater, og kreatin efter træning
Hvordan Kulhydrat fordelingen skal være, så mener jeg efter at have utallige sider om kost, at man skal spise langsomme kulhydrater hele dagen, og lidt ekstra før man går i seng. Det er for at bevare et så højt blodsukker(insulin niveau) som muligt, for at gøre sin muskelvækst så stor som muligt.
Og at tage ekstra langsomme kulhydrater lige inden sengetid, er for at kroppen ikke gå i en katabolsk fase(muskel nedbrydende periode), i de siste timer hvor man sover. Jeg vågner f.eks. næsten altid op ½ mæt
2. Inden sengetid, så skal man helt klart have nogle langsomme proteiner, og kulhydrater. Proteiner i kød bliver nedbrydes i løbet af 3-4 timer. Og kassein i mælken, nedbrydes over 8 timer
3. Hvor meget protein hver dag, der findes desværre ikke et præcist tal, men jo mere aktiv du er, jo flere proteiner skal du have. Jeg vil sætte minium 2gram protein per kg BW, og så skal man altså ikke længere ned end det.
4. Protein indtaget skal foregå mens der er en betydelig proteinsyntese igang. Så hvis du løfter vægte om mandagen, og cykler om tirsdagen. Så skal du indtage som sagt minium 2gram protein pr kg BW, begge dage. Husk at man vokser når man hviler sig.
5. Jeg vejer mig selv om morgenen når jeg står op, men jeg er næsten altid dehydreret om morgene, så jeg tror ikke det er helt præcist det jeg gør jo. Jeg går bare udfra hvad man vejer fra uge til uge, da ens kropsvægt let kan svinge med 3kg.