Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1564
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1562

Følg bodybuilding.dk på

Kosten fra A til Å

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej. Jeg er tæmmelig ny i dette forum, dvs. jeg har lige oprettet en bruger.

Jeg har før i tiden smugtrænet en gang imellem, men ikke det vilde. I den sidste tid, 1-2 måned, har jeg kørt lidt armbøjninger, biceps, mave og det bænk man nu kan klare hjemme og alene, uden et stativ. Men nu tror jeg tiden er inde til at starte i center.

Jeg vil se om jeg kan få skrevet en log op, og så detaljeret som muligt med tiden. Men først må jeg se, om træningen fanger mig :)

Lidt om mig:
18 år, ca. 185, og sølle 65 kg. :oops:
Dvs. fx mine mavemuskler er meget tydelige. Ikke fordi de er kæmpe store, men trækkene er der i de 2 øverste lag. Desuden er der i det hele taget tydelige muskeltræk på min krop, som jeg håber at kunne drage fordel af :D
Går på gymnasiet, den hårde linje - matematik.
som sagt har jeg trænet hjemme et stykke tid, der er også sket små forandringer, men nu skal der virkelig ske ting og sager (forhåbenligt:)). Desuden er der en del druk i weekenderne, hvor stor en negativ indflydelse har det?

Mit stofskifte er enten meget lavt, eller meget højt. Jeg ved ikke hvilken, men kun at ligemeget hvad jeg spiser, så tager jeg ikke på. Jeg har læst kostplanen, og får efterhånden det indtryk af at jeg måske spiser for lidt?? Det forstår jeg bare ikke, for jeg synes ellers jeg spiser normalt.
På en alm. dag er det 3 måltider:
Morgenmad - havregryn.
Middag, sandwich, eller 4 stykker rugbrød.
Aften - kartofler, kød, massere sundt.(mine forældre går meget op i maden)

På dagen er der nogengange diverse, dvs tager det der lige er ved hånden hvis sulten tager til, det kan fx. være 2 hvidtbrød med ost. Ellers nogengange frugt og sådan.

Nok om det!
Mit spørgsmål er, er jeg sådan en der skal købe weightgainer for at tage på, som beskrevet i den artikkel? Og ellers andre forslag, tips og tricks til min kommende træning?

Mvh junior
Brugeravatar

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 60.00
- Squat: 90.00
- Dødløft: 101.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Tager man ikke på, spiser man for lidt. Det er et afgørende mantra; lær det udenad.

Tre måltider er ikke meget for en der vil tage på. Prøv med en 7-8 stykker.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Tak for svaret..:) De mange spørgsmål kommer fordi jeg er meget forvirret af alle de forskellige artikler og meninger #-o Så til at starte med kommer der nok lige nogle dumme..:roll:

Efter at have læst adskillige artikler omkring kost, har jeg fået det indtryk at man nærmest er nød til at tage protein shakes efter træning, for at være sikker på at man ikke får underskud i kosten...

Men da jeg ikke vejer så meget, så vil jeg skyde på at jeg let kan få nok protein til en start ved ordenlige måltider. Men ellers forslag til kosten/tilskud??

På forhånd mange tak for hjælpen!!! :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Bimmer skrev:Tak for svaret..:) De mange spørgsmål kommer fordi jeg er meget forvirret af alle de forskellige artikler og meninger #-o Så til at starte med kommer der nok lige nogle dumme..:roll:

Efter at have læst adskillige artikler omkring kost, har jeg fået det indtryk at man nærmest er nød til at tage protein shakes efter træning, for at være sikker på at man ikke får underskud i kosten...

Men da jeg ikke vejer så meget, så vil jeg skyde på at jeg let kan få nok protein til en start ved ordenlige måltider. Men ellers forslag til kosten/tilskud??

På forhånd mange tak for hjælpen!!! :)

Det kommer an på hvad målet med din træning er? Masse? Styrke? etc.?

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Det er helt sikkert vægt og masse.... Størrelse, du kan forstå der er ikke meget kød på 65 kg i 185 højde :x

Af mine størrelse er jeg stærk, men har bare ikke megen masse :(
Brugeravatar

Styrkeliste

Bimmer skrev:Det er helt sikkert vægt og masse.... Størrelse, du kan forstå der er ikke meget kød på 65 kg i 185 højde :x

Af mine størrelse er jeg stærk, men har bare ikke megen masse :(

tjaa.... Man kan jo godt være stærk, selvom man ikke har særlig meget masse, det kan godt lade sig gøre, at blive stærkere uden egentlig at tage muskelmasse på, hvilket jo i bund og grund også kan være et problem.

Proteintilskud er bare en let måde at få lidt proteinindenbords, især efter træning, hvor det også har den fordel at være hurtigere optageligt end så meget andet. Mange mennesker kan klare sig med tun og kylling, men det er hverken bedre, sundere eller billigere.

Ellers er jeg ikke helt med på hvad de andre spørgsmålet er?
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Proteintilskud er bare en let måde at få lidt proteinindenbords, især efter træning, hvor det også har den fordel at være hurtigere optageligt end så meget andet. Mange mennesker kan klare sig med tun og kylling, men det er hverken bedre, sundere eller billigere.

Ellers er jeg ikke helt med på hvad de andre spørgsmålet er?

Jeg spørger bare, om jeg har brug for protein-tilskud? (Mine forældre laver tit kylling og andet god mad, så det er fint, vil jeg mene)
Og så skriver du, at det hverken er bedre, sundere eller billigere at spise kylling og tun ?
Hvis jeg forstår dig ret, så foreslår du at man tager protein tilskud, og det i bund og grund er den bedste vej ligemeget hvad?
Brugeravatar

Styrkeliste

Det Smeden mener er, at du bare skal spise mere. Om du spiser proteintilskud eller en dåse tun er ligegyldigt, det handler bare om indtag af de rigtige mængder protein, fedt og kulhydrater.

Der findes masser af forskellige madvarer rundt omkring i verden, så det er bare med at lære at læse etiketter og så ellers få en god og varieret kost. Som Smeden også siger, er du nødt til at spise flere måltider. 7-8 er nok voldsomt når du lige skal vænne dig til det, men min. 6.

Grundlæggende skal du bare spise mere, så vokser du. Det er ikke ligefrem rocket science - i alle tilfælde ikke på det basale niveau, hvor du bare skal have bygget noget muskelmasse op :wink:

Tak for det :) Ja det er ret simpelt, overskud af energi giver vægtforøgelse... Jeg vil prøve med mere mad, og så ellers se hvordan det kommer til at gå. Og holde øje med vægten, den burde vel fortælle mig hvordan jeg klarer mig :twisted:

Hvis jeg prøver at snige mig op på de 3000 kalorier og omkring 120 proteiner om dagen, passer det så ikke meget fint??
Brugeravatar

Styrkeliste

Nej, det er ikke det jeg mener. Min pointe er at proteintilskud kan være, og er i mange tilfælde, en fordelagtig måde at få proteiner på.

Hvis du efter træning drikker en liter skummetmælk, har du fået ca. 35g protein af høj kvalitet. Hvis du drikker en shake med 40g pulver i vand, har du fået det samme.
Forskellen er bare at den hastighed proteinet kommer ud i blodet og dermed musklerne er 4 gange så høj ved proteintilskuddet, og der dermed er en teoretisk fordel. Desuden slipper man for at at have maven fuld med 1L væske, og man vil være sulten igen hurtigere.

Der kan også nævnes bekvemmelighed (jeg syntes ikke det er særligt skægt at æde en dåse tun), gavnlig immunvirkning og pris.

Altså: Proteintilskud er ikke afgørende, men det er nu en del lettere.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Mange tak smed og i andre :D

Jeg skal overveje at prøve "det der whey 80"
Men til at starte med, vil jeg nu bare spise godt til, og efter træningen (til en start) drikke mælk. Ellers må de vel have nogle protein barer nede i centeret. Jeg finder nok ud af hvad der passer bedst med tiden! Igen tak for hjælpen :) skal se om jeg kan følge op med noget data med tiden... :8 Så mangler jeg bare et program, men det bliver til læsning i den anden ende af forummet :mrgreen:

Til sidste vil jeg lige høre, om nogen kender en online side hvor der står data omkring mad? Tænker på en søgemaskine hvor man fx skriver Banan, og så kommer der banan frem, hvor der står hvor mange proteiner der er pr. 100 g osv..

=D> Cheers!
Brugeravatar

Styrkeliste

Du skal bare spise løs, du spiser jo ingenting :P

Og drikke mælk i skoletiden :P
Brugeravatar

Træner her: Performance Gym

Galleri: Vis galleri (13)

R0mme1 skrev:Du skal bare spise løs, du spiser jo ingenting :P

Og drikke mælk i skoletiden :P

haha, ja drik din mælk :D. hvorfor tror du ellers de serverer mælk på folkeskolerne og ikk cola? :wink:.

Bimmer skrev:Til sidste vil jeg lige høre, om nogen kender en online side hvor der står data omkring mad? Tænker på en søgemaskine hvor man fx skriver Banan, og så kommer der banan frem, hvor der står hvor mange proteiner der er pr. 100 g osv..

=D> Cheers!

http://www.kalorietabel.dk .. Internetside med info om varer..

http://www.allnatural.dk/visdata.asp?ID=243&M=7 Super lækkert program!!!!
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 302.50
- Dødløft: 292.50

Biiver skrev:
Bimmer skrev:Til sidste vil jeg lige høre, om nogen kender en online side hvor der står data omkring mad? Tænker på en søgemaskine hvor man fx skriver Banan, og så kommer der banan frem, hvor der står hvor mange proteiner der er pr. 100 g osv..

=D> Cheers!

Jeg har problemer med at bruge det program du anbefaler fra allnatural, da det er skrivebeskyttet. Hvad gør jeg? Hvis man går ind under "funktioner" og så "beskyttelse" og trykker fjern "ark-beskyttelse", beder den om en adgangskode :s

Geografisk sted: Aalborg

Diget skrev:
Biiver skrev:

=D> Cheers!

Jeg har problemer med at bruge det program du anbefaler fra allnatural, da det er skrivebeskyttet. Hvad gør jeg? Hvis man går ind under "funktioner" og så "beskyttelse" og trykker fjern "ark-beskyttelse", beder den om en adgangskode :s

Sæt din sikkerhed på 'lav' under Funktioner.. Der er en kode til redigering - 'amanda', men tror ikke du skal bruge den i første omgang..
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 302.50
- Dødløft: 292.50