Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1146
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1144

Følg bodybuilding.dk på

3 spgs. ang. Atrofi, opdeling af fibre og Biceps Femoris

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg har gået og tænkt lidt over følgende 3 spørgsmål. Det vil glæde mig hvis der er nogen som har forklaringer og/eller links til artikler/journaler.

1. Atrofi
Jeg er klar over at det genetisk bestemt. Men hvor hurtigt vil man miste muskelmasse hvis man stopper helt med at styrketræne? Hvor meget træning om ugen vil det kræve at beholde sin muskelmasse (igen, det er vel i høj grad genetisk bestemt, men lad mig høre folks erfaringer).

2. Fokus på bestemte dele af en muskel
Jeg har altid troet at musklen voksede lige meget alle steder selvom man trænede den på forskellige måder. Altså enten vokser den eller så gør den ikke. Men kan det passe at det er muligt at fokusere på en del af musklen? Jeg tænker ikke på de forskellige hoveder. Jeg ved godt at man kan fokuserer på Sternal head eller Clavicular head (bryst) eller indre og ydre hovede i biceps brachii. Men altså selve firbrene i en muskel, er det muligt at fokusere på nogle mere end andre? (tvivler på jeg fik forklaret det spørgsmål godt nok)

3. Biceps femoris
Er der nogen som kan forklarer denne muskels funktion?
Den sørger for flexion i knæet og det giver god mening. Det svarer jo til biceps brachii i armen. Men den bruges også i øvelser som good-morning og dødløft med strakte ben. Hvilken funktion har den her? hip extension eller hvad? Og vil det sige både gluteus maximus og biceps femoris sørger for dette?

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

1.Man burde kunne holde massen via fornuftig kost og fullbody en gang om ugen

2.Der findes forskellige muskelfiber, som har forskelige egenskaber. F.eks. er rødefiber meget udholdende og de hvide er meget eksplosive. Så man kan godt tilpasse sin træning efter diverse fibersammensætninger.

3.Hasemuskulaturen laver ekstension over hoften og fleksion ove knæet.

Quadriceps, Biceps brachii og triceps brachii løber også over 2 led bare lige for at nævne et par andre muskler.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Kostplan: Vis kostplan

1: Er enig med Bay om at hvis man holder sund kost og får sine proteiner og sit sunde fedt, vil du godt nogenlunde kunne holde massen ved 1 træning om ugen, mulivis 2.

2: Man er ikke født med ens fibre over hele kroppen, dvs nogle steder vil du hurtigere vokse grundet bedre fibretyper. Men du kan også via træning træning ændre dine muskelfibre "The fact that we can shift a muscle from 98% type I to better than 50% type II indicates that some fibers are shifting from type I to type II "

3: Prøv at søg på T-nation.com, der står med garanti noget med Biceps femoris, fandt i hvert fald lidt:
http://www.t-nation.com/article/performance_training/get_your_butt_in_gear_ii
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus

Hylde skrev:Jeg har gået og tænkt lidt over følgende 3 spørgsmål. Det vil glæde mig hvis der er nogen som har forklaringer og/eller links til artikler/journaler.

1. Atrofi
Jeg er klar over at det genetisk bestemt. Men hvor hurtigt vil man miste muskelmasse hvis man stopper helt med at styrketræne? Hvor meget træning om ugen vil det kræve at beholde sin muskelmasse (igen, det er vel i høj grad genetisk bestemt, men lad mig høre folks erfaringer).

Jeg har altid troet at musklen voksede lige meget alle steder selvom man trænede den på forskellige måder. Altså enten vokser den eller så gør den ikke. Men kan det passe at det er muligt at fokusere på en del af musklen? Jeg tænker ikke på de forskellige hoveder. Jeg ved godt at man kan fokuserer på Sternal head eller Clavicular head (bryst) eller indre og ydre hovede i biceps brachii. Men altså selve firbrene i en muskel, er det muligt at fokusere på nogle mere end andre? (tvivler på jeg fik forklaret det spørgsmål godt nok)

3. Biceps femoris
Den sørger for flexion i knæet og det giver god mening. Det svarer jo til biceps brachii i armen. Men den bruges også i øvelser som good-morning og dødløft med strakte ben. Hvilken funktion har den her? hip extension eller hvad? Og vil det sige både gluteus maximus og biceps femoris sørger for dette?

1. Muskelmassen svinder meget hurtigt efter træningsophør. Typisk vil man miste 10-15 % indenfor de første to uger. Du kan læse mere her:
http://www.motion-online.dk/styrketraen ... _gaar_det/
Hvor træning der skal til at forebygge dette tab afhænger af mange ting, men primært hvor meget muskelmasse personen ligger over sit "utrænede" niveau". En helt utrænet vil kunne vokse på 1 gang i ugen, hvor en bodybuilder vil tabe sig.

2. Træning af meget udmattende karakter, altså mange reps, korte pauser, høj frekvens vil sandsynligvis bombe de langsomme fibre mere end meget kvalitativ styrketræning, med få reps, lange pauser, kraftfuld udførsel, som så vil afhænge mere af de hurtige fibre.
Men der findes ikke belæg for at sige at den første type træning er bedre for folk med langsomme muskler og den sdiste for folk med hurtige muskler. "God" hypertrofitræning er efter alt at dømme det samme ligemeget om man er hurtig eller langsom.

3. Biceps femoris er rigtigt nok med til at ekstendere hoften, men kun, når knæet samtidig er strakt, da den kommer i i dårlig arbejdslængde, mens knæet er bøjet og dermed siges at blive dynamisk insufficient. Sånår hoften ekstenderes med bøjet knæ. er det ballerne der er rime mover og når hoften ekstenderes med strakt knæ er baglår prime mover.
Månedens skribent: November 2007
Redaktør

Reputation point: 55

Geografisk sted: Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

incognito skrev:
Hylde skrev:Jeg har gået og tænkt lidt over følgende 3 spørgsmål. Det vil glæde mig hvis der er nogen som har forklaringer og/eller links til artikler/journaler.

1. Atrofi

3. Biceps femoris

1. Muskelmassen svinder meget hurtigt efter træningsophør. Typisk vil man miste 10-15 % indenfor de første to uger. Du kan læse mere her:
http://www.motion-online.dk/styrketraen ... _gaar_det/
Hvor træning der skal til at forebygge dette tab afhænger af mange ting, men primært hvor meget muskelmasse personen ligger over sit "utrænede" niveau". En helt utrænet vil kunne vokse på 1 gang i ugen, hvor en bodybuilder vil tabe sig.

2. Træning af meget udmattende karakter, altså mange reps, korte pauser, høj frekvens vil sandsynligvis bombe de langsomme fibre mere end meget kvalitativ styrketræning, med få reps, lange pauser, kraftfuld udførsel, som så vil afhænge mere af de hurtige fibre.
Men der findes ikke belæg for at sige at den første type træning er bedre for folk med langsomme muskler og den sdiste for folk med hurtige muskler. "God" hypertrofitræning er efter alt at dømme det samme ligemeget om man er hurtig eller langsom.

3. Biceps femoris er rigtigt nok med til at ekstendere hoften, men kun, når knæet samtidig er strakt, da den kommer i i dårlig arbejdslængde, mens knæet er bøjet og dermed siges at blive dynamisk insufficient. Sånår hoften ekstenderes med bøjet knæ. er det ballerne der er rime mover og når hoften ekstenderes med strakt knæ er baglår prime mover.

Det lyder da trist mht. til dekonditionering, eller indhenter man hurtig det forsømte pga. muscle memory når man starter op igen efter 7-10 dages pause ?

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Dødløft: 135.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 14 gæster