Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 918
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 916

Følg bodybuilding.dk på

armstræk og armhævninger

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej alle i BB.
mit spørgsmål går på om det er ok at lave armstrækninger den ene dag og armhævninger den næste?

jeg laver 5 sæt om dagen( 5 sæt stræk, den ene dag og 5 sæt hævninger den næste) og tager alle sæt til jeg ikke kan mere, jeg venter mindst 30 minuter mellem hver sæt for at kunne tage så mange som muligt i sættet (hvilket i øjeblikket er ca 30 stræk på pushupbar, og 15-20 hævninger).

er det ok at træne hverdag sådan eller skal jeg holde nogle dage fri ind imellem?

Er også i tvivl om den lange pause jeg holder imellem sættene, om det måske er bedre at holde en kortere pause på måske 2-3 minuter mellem sættene selvom det betyder jeg ikke kan tage ligeså mange..?

jeg er 33 år 185 cm og 76 kg

jeg har også lige et sidste spørgsmål: jeg læste en artikel i "aktiv træning" som sagde at man kunne vokse lige så meget af træning med lav vægt og mange gentagelser som af træning med høj vægt og færre gentagelser.

har altid hørt at det kunne man ikke, kan det passe?

Reputation point: 20

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Kroppen skal nok fortælle dig, om du kan. Din samlede, daglige træning er fortsat temmelig minimal, trods alt, så uden at kende yderligere til dig, tør jeg godt sige at du bare skal slå dig løs.
Mht pauser, så opnpr du i hvert tilfælde ikke noget særligt pump med så lange pauser. Om teorien om pump som vigtigt for muskelvækst holder, er så en anden ting. Det skal jeg ikke kloge mig på.

Mht. det sidste, så er svaret ikke så simpelt. Helt grundlæggende gælder to regler: vægten skal være udfordrende ved det valgte antal gentagelser, og vægten skal løbende øges. Der er en rigtig fin artikel i artikelsamlingen om mekanismerne bag muskelvækst. Læs den
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00

Hvorfor SÅ lange pauser?

Tror hypertrofi triggere som udtrætning vil være svære at udnytte med denne struktur.

Har du prøvet 5sæt á max med 1min pause?
Eller Evt. Mekaniske dropsæts hvis du foretrækker lang pause? (Overhånd bred -> overhånd smal -> underhånd)
Der er mange muligheder.
Sidst rettet af Kenny Nickelman=GUNS 24. jun 2015, 12:56, rettet i alt 1 gang.
Hellere være anerkendt af få, end kendt af mange...
Brugeravatar

Reputation point: 105

Geografisk sted: Horsens, HSK

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 225.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

vil det sige at jeg som udgangspunkt altid kan træne derudaf så længe det ikke gør særlig ondt(man er vel altid lidt øm) uden frygt for at nedbryde noget?

de lange pauser er for at kunne tage så mange gentagelser som muligt, jeg kører mig selv max ud og lidt til hvergang jeg kører et sæt, jeg har prøvet at holde 1 minut pause mellem sættene, så kunne jeg kun tage ca 10 armstræk i andet sæt og endnu mindre i tredje det tænkte jeg var for lidt og det nok var bedre med flere gentagelser.?

mit mål er at vokse

gedden skrev:vil det sige at jeg som udgangspunkt altid kan træne derudaf så længe det ikke gør særlig ondt(man er vel altid lidt øm) uden frygt for at nedbryde noget?

de lange pauser er for at kunne tage så mange gentagelser som muligt, jeg kører mig selv max ud og lidt til hvergang jeg kører et sæt, jeg har prøvet at holde 1 minut pause mellem sættene, så kunne jeg kun tage ca 10 armstræk i andet sæt og endnu mindre i tredje det tænkte jeg var for lidt og det nok var bedre med flere gentagelser.?

mit mål er at vokse

Der er virkelig langt fra hård træning til decideret overtræning. Kroppen kan klare et utroligt stort pres. Symptomer på overtræning er søvnbesvær, generel træthed, nedgang i styrke, nedsat koncentrationsevne, nedsat immunforsvar og dårligt humør. Jeg har endog meget svært ved at tro, at du skulle komme ud for det, hvis du ikke laver andet end det beskrevne.

Jeg har ingen erfaring med eller viden om, hvad det betyder med de lange pauser. Det kan vel sammenlignes med hårdt fysisk arbejde, f.eks. som murer eller brolægger, hvor man med mellemrum skal slæbe en masse sten hen til belægningen/muren. I styrkeløft er pauser på 5-10 min. mellem sæt ikke uhørt. Du vil aldrig se en bodybuilder vente så længe mellem sæt. Det skyldes dels troen på, at et "pump" fremmer muskelvæksten, dels at en mindre workload med flere reps kræver mindre restitution mellem sæt.

Du vil nok få mest ud af, at lave en progressionsmodel og samle din træning. Progressionen kan være 1 rep om dagen. Så start på noget, du kan gennemføre - fx 3x10, og øg så med 1 rep om dagen (3x11, 3x12, 3x13 osv.) indtil du ikke kan det længere. Til den tid kan du evt. smide et sæt mere på fx 3x25 + 1x5. Og så hold pauserne på 2-3 minutter.

Træner du i et center? Ellers vil jeg anbefale dig enten at gøre det, eller købe noget udstyr selv - dit mål taget i betragtning.
Brugeravatar

Styrkeliste

Det er ikke en skidt ting at du bliver træt og tager færre gentagelser. (Udtrætning af muskulaturen).
Det virker dog som om du misforstår nogle ting, og generelt mangler noget basal viden, som vil hjælpe dig meget fremover.
Smut ind i newbies helpfile og læs som fanden havde fat i dig.
Det vil nok besvare de fleste spørgsmål du måtte have. :)

God vind :drink:
Hellere være anerkendt af få, end kendt af mange...
Brugeravatar

Reputation point: 105

Geografisk sted: Horsens, HSK

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 225.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

jeg træner derhjemme med pushupbars til stræk og en dørribe til hævninger, jeg forsøger at variere det lidt med at lave stræk med løftede ben f.eks. på sofakanten og hævniger hvor jeg prøver at holde min krop helt lige for at maksimere hårdheden, det næste jeg skal have i mit arsenal er et par justerbare håndvægte, har også overvejet en af de der veste med vægt i eller muligvis bare en rygsæk med vægtskiver i for at gøre strækkerne og hævningerne hårdere. er det ok med en rygsæk med skiver i eller skal det være en vægtvest?

gedden skrev:jeg træner derhjemme med pushupbars til stræk og en dørribe til hævninger, jeg forsøger at variere det lidt med at lave stræk med løftede ben f.eks. på sofakanten og hævniger hvor jeg prøver at holde min krop helt lige for at maksimere hårdheden, det næste jeg skal have i mit arsenal er et par justerbare håndvægte, har også overvejet en af de der veste med vægt i eller muligvis bare en rygsæk med vægtskiver i for at gøre strækkerne og hævningerne hårdere. er det ok med en rygsæk med skiver i eller skal det være en vægtvest?

En rygsæk er fin. Den kan du også få noget mere vægt i.
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster