Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 984
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 982

Følg bodybuilding.dk på

At cutte i puberteten

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hvis vi antager, at jeg er 16 år, midt i puberteten med en lidt for høj fedtprocent(16). Derfor beslutter jeg mig for at cutte lidt fedt væk. Er det smart at gøre, når man er teenager? Det lyder ikke særlig smart at ligge i et kalorie-underskud, når ens krop er i puberteten.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Der er forskel på pubertet og voksealder. Vokser du stadig?

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Det kan jeg ikke rigtigt vurdere. Jeg er i hvertfald kun steget minimalt i høden det seneste år

Donandres skrev:Hvis vi antager, at jeg er 16 år, midt i puberteten med en lidt for høj fedtprocent(16).

Donandres skrev:Jeg er i hvertfald kun steget minimalt i høden det seneste år

:lol:

"Antager" vi stadigvæk? Heheh

OT: Du kan også blot holde dig på dit ligevægtsindtag. Jeg formoder du er relativt ny, og derfor vil kunne opnå en hvis grad af rekomposition på den måde.
Brugeravatar

Reputation point: 903

Geografisk sted: Atlas

By the way, er jeg nok ikke personen der kan afgøre det. Prøv at snak med en fys eller en anden med forstand på emnet.

+ 16% er da ikke særlig højt. Hvorfor cutte??

Det er nok nærmere en endokrinolog vi skal have fat i.
Brugeravatar

Reputation point: 903

Geografisk sted: Atlas

Plusplusplusplus: Kan huske jeg engang hørte om noget min mor (lol) fortalte mig. Når man er barn skal man ikke prøve på at tabe sig. Man skal blot holde sin vægt stabil - mens man vokser i højden. Så du taber dig ikke (som sådan), men du vokser stadig, hvis du forstår. Det handler om at ramme de der vækstkurver, you know.

Så jeg skal simpelthen stoppe mit cut? Er der ikke herinde, der kan fortælle mere om det? Mine forældre fortæller mig, at de på ingen måde kan se noget godt i en teenager, der ligger i kalorieunderskud.

Lad være med at cutte.

Søg i stedet for den kode kost - grøntsager, masser af kvalitetskød, ect. Træn flittigt - så skal din kropskomposition nok ændre sig til det bedre.
Brugeravatar

Reputation point: 55

Jeg stopper mit cut så - det lød heller ikke smart i mine ører. Jeg vil i stedet forsøge st ligge i et minimalt kalorie-overskud. Men er der nogen, der har evidens på, hvorfor det er uhensigtmæssigt at cutte i den alder?

Det er aldrig hensigtsmæssigt for trænende personer at være for længe i katabolsk tilstand (stofskiftets nedbrydelsesaktivitet). Dette kan du sætte i anden potens, når snakken omhandler en person, der endnu ikke er langt fra færdigudviklet - og her tales ikke blot om din kropshøjde. Naturligvis skal du ikke spise dig selv smælderfed, men det lyder heller ikke til, at det er tilfældet. Bliver fedtprocenten for grel, så kan du også godt snige et par ugers cut ind - fx til sommer, når du skal ud og lave dejlige damedyr.

Byg et godt styrke- og massefundament her i dine unge år. Mange herinde ville give meget for at være begyndt med træningen i din alder.
Brugeravatar

Tusind tak for svaret.

Det var så lidt.

Hvordan ser dit træningsprogram ud? Vi kan lige så godt gøre det ordenligt, nu hvor vi er i gang.
Brugeravatar

Jeg har kørt b2b i en måned og er godt tilfreds med det. Jeg læser dog ofte, at et mere styrkeorienteret fullbody vil være at foretrække for helt nye. Jeg har i øvrigt tilføjet lunges til bendagen. Er der noget, jeg skal ændre på denne front? Jeg vil også høre hvilken form for progression der er bedste for nye, for ligenu løfter jeg bare udfra, hvad jeg kan den pågældende dag.

Det er et ok program for begyndere.

Et alternativ (nu du nævner klassisk Fullbody) er Starting Strength. Der er forskellige variationer, men her er én, jeg synes er fin:

Workout A
3x5 Squat
3x5 Press (skulderpres over hovedet med vægtstang)
1x5 Deadlift

Workout B
3x5 Squat
3x5 Bench Press
1x5 Deadlift

--> Kør et par opvarmningssæt inden ovenstående, som er dine worksets. Eks - bænk: 5x20 kg, 5x40 kg, 3x5x60 kg. Start ud med forholdsvis lave vægte og stig så ca. 2,5 kg om ugen. Måske lidt mindre i Bænk/Pres, hvis det er muligt. Når du ikke kan stige mere, så dropper du lidt ned i vægt og starter forfra.

Programmet køres optimalt set 3 gange om ugen, hvor du hele tiden alternerer mellem dagene: Uge 1: A - B - A. Uge 2: B - A - B. Osv.

Du kan i øvrigt sagtens tilføje nogle isolationsøvelser til fx mave, biceps og triceps, når du færdig med det egentlige program.

Uagtet om du vælger det her eller B2B, så kør det kontinuerligt over en lang periode - så skal du nok blive stor og stærk. God vind med det :). Det er rart med en ung mand, der har sat sig lidt ind i tingene, inden der bliver spurgt ind til højre og venstre.
Brugeravatar

Det er helt klart noget, jeg skal læse op på. Der ser meget spændende ud. Jeg takker for hjælpen :)

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster