Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 649
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 646

Følg bodybuilding.dk på

Bænkpres: Mister opspændt ved unrack

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Når jeg skal bænkpresse (barbell flad bænk i dette tilfælde), så sørger jeg altid for et godt opspænd. Fødderne placeret solidt på gulvet, røven i sæddet, skulderbladene samlet og spændt mave og ryg. Problemet kommer, når jeg skal unrack'e stangen. For at få den op over 'krogene', så bliver jeg nødt til at presse skuldrene op. Udover at det lægger ret meget pres på skulderne, så kan jeg ikke holder skulderbladene samlet, hvilket i sidste ende bevirker, at jeg mister mit gode opspænd. Når jeg så har unracket stangen kan jeg så bruge nogle sekunder på at få mig i stilling igen, men det er ikke særlig rart og ikke helt det samme. Og desuden vil jeg meget gerne undgå den belastning det er for skulderne at skubbe dem frem og op ved unrack/rack. Er min teknik forkert, er der noget jeg kan gøre ved det, og har folk nogen tanker?

På forhånd tak!
NO COCK IS AS HARD AS LIFE
Brugeravatar

Reputation point: 85

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Prøv at løft røven når du unracker, hvor i du så planter den i igen lige efter, og samtidig har dit opspænd, med brystet højt :) kunne måske hjælpe på det, har selv hjulpet mig meget.
Brugeravatar

Reputation point: 140

Geografisk sted: København

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 300.00

Kostplan: Vis kostplan

Dave Tate siger i en hans youtube videoer, at det er vigtigt at man 'trækker' stangen ud, frem for at presse den ud af racket. Måske er racket også bare den smule for højt til dig - det er svært at lave om på, hvis det ikke er justerbart. I så fald er Actives råd at følge. Noget helt andet kan være mangel på upperback styrke, men det lyder som et 100 % teknisk problem.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Træner her: SPH GYM

Jeg vil prøve at løfte røven ud af sædet og se, hvad der sker.
Der er også nogle kroge som sidder længere nede, men desværre er det ikke bare en smule - men temmeligt meget. Men de må så blive alternativet, hvis alt andet ikke fungerer. Lige nu er problemet til at overskue, men jo mere vægt der kommer på, jo mere besværligt bliver det hele. Jeg tror i øvrigt også, at det er et teknisk problem. Krogene sidder bare en smule for højt oppe. Problemet er der ikke hvis jeg kører helt close-grip bænkpress (da mine arme så er 'længere'), men det er jo så en helt anden øvelse.
Brugeravatar

Styrkeliste

Har du prøvet at "presse" dig selv ned i bænken inden du løfter ud? Løft dig selv op, træk skulderbladene sammen og skub dig selv ned samtidigt med at du unracker. Det kræver sku en del øvelse at få den teknik på plads så du ikke ligger og vipper rundt.

Som en nævnte - kræver dog at rack passer til dig..
Sidst rettet af MadsMagnus 20. sep 2013, 17:13, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 132.50
- Dødløft: 160.00

Rådene med at løfte røven, når du unracker for så at plante den i bænken igen, og at trække stangen ud frem for at presse den, er gode råd. Dem bør du følge.
Store ben er godt.
Brugeravatar

Reputation point: 209

Geografisk sted: Aarhus

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 215.00

EWhite skrev:Jeg vil prøve at løfte røven ud af sædet og se, hvad der sker.
Der er også nogle kroge som sidder længere nede, men desværre er det ikke bare en smule - men temmeligt meget.

Er det den sorte Technogym variant?

I så fald har vi samme variant i min FW, og jeg går konsekvent uden om det, fordi det netop giver præcis det problem, du beskriver. Der er en anden variant også fra Technogym, der er langt bedre i mit center, hvor man netop kan trække stangen ud, når man unracker, som Dave Tate siger.

Sådan bør en bænk indrettes. Altså så man kan trække stangen ud og ikke de kroge, der er på nogle varianter.

Reputation point: 5

Logbog: Ingen logbog

ChristianR skrev:
EWhite skrev:Jeg vil prøve at løfte røven ud af sædet og se, hvad der sker.
Der er også nogle kroge som sidder længere nede, men desværre er det ikke bare en smule - men temmeligt meget.

Er det den sorte Technogym variant?

I så fald har vi samme variant i min FW, og jeg går konsekvent uden om det, fordi det netop giver præcis det problem, du beskriver. Der er en anden variant også fra Technogym, der er langt bedre i mit center, hvor man netop kan trække stangen ud, når man unracker, som Dave Tate siger.

Sådan bør en bænk indrettes. Altså så man kan trække stangen ud og ikke de kroge, der er på nogle varianter.

Yessir. Man kan ikke rigtig trække stangen ud, eftersom der er kroge - så man skal altså løfte den 2-3 cm før man kan trække den ud. Jeg ved, at det ikke lyder af så meget, men det påvirker faktisk opspændet. Det med røven ud af sædet fik jeg ikke så meget ud af - måske er det bare mig, der ikke helt fatter, hvad man skal. Jeg vil prøve at bruge den nederste krog og se, hvad der sker.
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster