Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1295
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1292

Følg bodybuilding.dk på

Bruger i bælte til squat osv?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej!
ville lige høre om hvor mange der bruger bælte til squat, dødløft og andre af de tunge...har ikk selv brugt det endnu, men overvejer at begynde på det, for de sidste par gange jeg har kørt squat, syns jeg er blevet meget ttræt i lænden, dog ikk så det gør ondt.

håber i vil fortælle lidt om jeres erfaringer med det :wink:

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Jeg har ikke selv brugt bælte. Men jeg tror at hvis du, inden du begynder at squatte og dødløfte tungt, arbejder med at styrke coremuskulaturen, så tror jeg ikke det er nødvendigt at bruge bælte.

Men ved ikke nok om grundene til at bruge bælte til at jeg vil udtale mig med 100% sikkerhed :)
Pull-ups = OVERHÅND
Chin-ups = UNDERHÅND

LOG
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Logbog: Vis logbog

Jeg er begyndt at bruge bælte efter jeg er begyndt at køre sæt i squat over 100 kg... og dødløft over 150. Mine ben kan snildt klare det. Og da jeg træner squat for benenes skyld, bruger jeg bæltet for ikke at knække i lænden... Den kan nemlig ikke bære det-
Mere fart.
Brugeravatar

Geografisk sted: Låsby

Træner her: Ry Motions Klub

Kostplan: Vis kostplan

Vil fraråde dig at bruge bælte i squat og dødløft når du kører dine normale sæt. Ved at træne øvelserne uden bælte får du trænet alle musklerne i mave/lænd regionen, hvorimod hvis du træner med bælte, fastlåser du musklerne og ikke påvirker dem under øvelsen. Vil i sidste ende give bagslag og give dig svage muskler i mave/lænde regionen.

Det er bestemt ikke unormalt at du bliver træt i lænden efter dødløft og squat, da lænden bliver aktiveret meget under de ovenfor nævnte øvelser.
Varmer du op inden øvelserne ? Du kunne evt. gøre brug af hyperextensions.

Ved maxløft ( 1 rep. ) kan det være en fordel at benytte et bælte til at stabelisere mave/lændeområdet, da man har forholdsvis mange kg. på under dette ene løft.

Søren1986 skrev:Jeg er begyndt at bruge bælte efter jeg er begyndt at køre sæt i squat over 100 kg... og dødløft over 150. Mine ben kan snildt klare det. Og da jeg træner squat for benenes skyld, bruger jeg bæltet for ikke at knække i lænden... Den kan nemlig ikke bære det-

Kunne det ikke være din teknik der halter ?

HAV skrev:Kunne det ikke være din teknik der halter ?

ikke umidelbart... Hvis jeg selv skal sige det, og efter andres udsagn har jeg en rigtig flot squat teknik. Men kan ikke holde hoften langt nok fremme. med den belastning.. Men den ordner bæltet. Træner selvfølgelig andre øvelser for lænden, og pt. kører jeg ikke tungt i DL så det bruger jeg ikke bælte..
Mere fart.
Brugeravatar

Søren1986 skrev:
HAV skrev:Kunne det ikke være din teknik der halter ?

ikke umidelbart... Hvis jeg selv skal sige det, og efter andres udsagn har jeg en rigtig flot squat teknik. Men kan ikke holde hoften langt nok fremme. med den belastning.. Men den ordner bæltet. Træner selvfølgelig andre øvelser for lænden, og pt. kører jeg ikke tungt i DL så det bruger jeg ikke bælte..

Hvor længe har du trænet øvelsen ?

i en fire år.. Men det er først de sidste par år, jeg er begyndt at tage den rigtigt seriøst. i dag squatter jeg i alle mine træningspas..
Mere fart.
Brugeravatar

Søren1986 skrev:i en fire år.. Men det er først de sidste par år, jeg er begyndt at tage den rigtigt seriøst. i dag squatter jeg i alle mine træningspas..

Lyder i mine øret til, at du kører for tungt. Hvis du pga. vægten ikke kan skyde hofterne langt nok frem og derpå belaster lænden unødigt, har du for mange kg på stangen. Dine ben er sikkert stærke nok til at løfte de kg. men lyder til at din mave/lænd ikke er det.

Sæt derfor færre antal kg på stangen, smid bæltet og kør øvelsen rigtigt. På den måde får du trænet mave/lænde-regionen samtidig med du også får trænet benene. Når lænden/maven er med igen, så øg kg.. Suppler evt med hyperextensions og chrunches..

HAV skrev:Lyder i mine øret til, at du kører for tungt. Hvis du pga. vægten ikke kan skyde hofterne langt nok frem og derpå belaster lænden unødigt, har du for mange kg på stangen. Dine ben er sikkert stærke nok til at løfte de kg. men lyder til at din mave/lænd ikke er det.

Sæt derfor færre antal kg på stangen, smid bæltet og kør øvelsen rigtigt. På den måde får du trænet mave/lænde-regionen samtidig med du også får trænet benene. Når lænden/maven er med igen, så øg kg.. Suppler evt med hyperextensions og chrunches..

Jeg ved ikke om jeg vil påstå det ikke er fordi den region ikke er stærk nok.. Syntes jeg har en ufattelig styrke i den region, kommer meget ti adtryk i mine DL. og der er inden problemmer med det i frontsquat, men der kører jeg selv følgelig heller ikke så tungt..
vil ikke mene at der burde suplerings øvelser i mit prog.. Kan du se i min log.
Men summa summarum, Mener jeg at det er anbefalelses værdigt at bruge bælte, i Squat og DL, hvis dine sæt, bare nærmer, sig tunge kilo...
Nå jeg må til at bage boller, får hele den pukkelryggede på besøg.. Go´søndag HAV:
Mere fart.
Brugeravatar

HAV skrev:Vil fraråde dig at bruge bælte i squat og dødløft når du kører dine normale sæt. Ved at træne øvelserne uden bælte får du trænet alle musklerne i mave/lænd regionen, hvorimod hvis du træner med bælte, fastlåser du musklerne og ikke påvirker dem under øvelsen. Vil i sidste ende give bagslag og give dig svage muskler i mave/lænde regionen.

Det er bestemt ikke unormalt at du bliver træt i lænden efter dødløft og squat, da lænden bliver aktiveret meget under de ovenfor nævnte øvelser.
Varmer du op inden øvelserne ? Du kunne evt. gøre brug af hyperextensions.

Ved maxløft ( 1 rep. ) kan det være en fordel at benytte et bælte til at stabelisere mave/lændeområdet, da man har forholdsvis mange kg. på under dette ene løft.

Jeg er først begyndt at køre squat og dødløft for et par måneder siden, så har ikke fået de store kg på endnu, men plejer da lige at køre en runde med lave kg inden jeg går igang.

Men takker for svarene, så fortsætter jeg stille og roligt derudaf uden bælte :)

ps. men det da os en skøn fornemmelse at være godt træt i lænden efter træning :lol:

Logbog: Ingen logbog

Bruger kun bælte, når jeg maxer eller når jeg er helt dø i kroppen - da jeg ønsker et tough torso :twisted:
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Du kan også ved at træne med løst bælte stramme maven op i bæltet så det bliver stramt og på den måde faktisk gøre din core stærkere, plus at man har lidt psykologisk overskud ved at have bælte på, så hvis teknikken skrider lidt i 90%+ løft, stadig har en smule beskyttelse.. Sådan gør jeg og nogen af WSB drengene (ud fra deres artikler i hvert fald)

Desuden kan bælte bruges stramt til hvis ens core generelt er bagud (det skal dog arbejdes med ved at træne uden med mindre vægte så der kan ske en adaption) men også hvis du har overbelastet ryggen lidt fra sidste workout (syre udvikling sker meget hurtigere end normalt, og eller DOMS) kan bæltet fjerne en smule af stresset fra ryggen, så man kan arbejde i squatten uden at brænde ryggen helt så meget af som før (dette er et Louie Simmons "trick")

IMO skal man se bæltet som en god hjælp til løft som kræver lidt mere, fx maxrep forsøg, og eller løft man ikke er helt sikre på, og specielt på løft 85-90%+ (evt "løs metoden" nævnt tidligere til faktisk at styrke core styrken)... gør dig selv en stor tjeneste og træn tungt mave engang imellem, side bends, torso twists, chrunches (tungt = lav rep range 5-8 eller mindre, dog husk god opvarmning med maven, da man nemt kan få brok ved at lave tung mave træningen uden god opvarmning)..
Danmarks Stærkeste Mand 2014 og 2015

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Facebook: Mikkel Leicht
IG: mikkelleicht
Brugeravatar
StrongMan

Reputation point: 45

Geografisk sted: Thisted

Styrkeliste
- Bænkpres: 260.00
- Squat: 330.00
- Dødløft: 400.00