awer19 skrev:Helt ærligt så er jeg bare bange for at spilde tid/penge

hvordan ved jeg at jeg får nok protein,karbs,fedt for at tage på?
hvordan? skal jeg virkelig måle hvor mange gram makrel jeg lige har spist, og smide det på madital hjemmesiden for at se hvor mange kalorier? forstår i
hvordan kan jeg bare være sikker på mine protein/karbs/fedt er dækket? helt ærligt.
og skal jeg bare køre fullbody trænings program?
og vitaminer, fiskeolie etc. Hvad skal jeg tage/hvorfor / hvor meget/mange?
Tak

Ja, du skal måle hvor mange gram makrel du lige har spist og smide det ind i et kostskema, det er den eneste måde du kan være sikker på...
Læs nogle artikler om kost herinde, men grunlæggende siger man at du skal have:
2-2,5 gram protein pr. kg. kropsvægt
5-8 gram kulhydrat pr. kg. kropsvægt
ca. 1 gram fedt pr. kg. kropsvægt
Man regulerer typisk på kulhydraterne hvis man skal have flere kcals.
Så skal du have udregnet dit ligevægtsindtag. Og så derefter skal du udregne hvor mange kcals du skal have i forhold til det. Det anbefalet er 500 kcals over dit ligevægtsindtag.
Der er flere regnemaskiner som giver et nogenlunde indblik i dit ligevægtsindtag.
Med hensyn til proteinpulver, weightgainer, fiskeolie osv. Husk at dette er kost
tilskud og kun beregnet til at give et tilskud til dit daglige indtag, altså ikke dække noget. De fleste benytter sig kun af proteinpulver af den grund, at det er lettere at have en shake med til træning end en oksesteg f.eks.
Og nej, det er aldrig spild af tid at træne eller spise sundt. Men om du skal køre fullbody eller split er jo en vurdering fra din side af hvor meget tid du vil sætte af til det. Jeg kører selv fullbody 3 gange i ugen, da jeg har andre ting at tage mig til end at træne hver dag, og mit træningscenter ligger ikke lige rundt om hjørnet, så det er mest optimalt for mig.
Og som det sidste så ja, 6 måltider er langt bedre end 3. jo flere jo bedre...