Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 817
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 814

Følg bodybuilding.dk på

Cheat day?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hey BB!

Jeg er igang med et vægttab, som pt. kører på femte måned. Jeg har fra start lagt min livsstil om, så jeg har levet det sunde liv.
Dvs. jeg har droppet alle former for sukker, samtidig med at jeg kører et minimalt indtag af pasta og ris, som jeg har fået fortalt er vigtigt for at skære fedtet væk. Jeg træner 6 gange i ugen, og jeg føler egentlig jeg er inde i en rigtig god periode.

Jeg har siden hen undersøgt muligheden for at få lidt "usundt" en gang imellem, da jeg fra flere sider har hørt, at du kører kroppen og hovedet fuldstændig i sænk, hvis ikke du en gang imellem løsner lidt op og spiser en anelse usundt.
Samtidigt med dette, har jeg hørt at en "cheat day" en gang imellem vil være godt for kroppen under vægttab, da det kan sætte gang i forbrændingen. Andre derimod, har fortalt mig det modsatte.

Så mit spørgsmål er nu - er der nogen herinde som kan forklare mig, om en "cheat day" én gang hver 2.måned, vil ødelægge for meget? Med cheat day mener jeg IKKE en hel dag med usund kost, blot ét usundt måltid, såsom en pizza til aften eller lign. Kan en cheat day være i orden, eller vil det være for det bedste hvis man bare holder sig væk?

Hvis en cheat day er iorden, hvornår vil i så anbefale at placerer den? Jeg mener, vil der være fordele i at have en cheat day, samme dag som man kører styrketræning, cardio træning eller måske på ens hviledag?

Hjælp! :)

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Nej du har godt af at choke kroppen og få fyldt dine depoter op. Når cutter kører jeg 3 Low Day og så en høj med masser a Carbs
pump it ! pump it up!
Brugeravatar

Reputation point: 110

Geografisk sted: Køge

Styrkeliste

Logbog: Vis logbog

Så det du siger, er at en "cheat day" i min situation vil være okay? :)

Styrkeliste

Mikael, for at svare kort på et emne du ikke helt forstår, så vil det ingen forskel gøre om du spiser den pizza eller ej.

Du skriver du har været i gang i 5 måneder. En kortere diæts pause hver 6-8 uge er anbefalelsesværdig.

Ps. Det har ikke noget at gøre med at choke kroppen.
Houd's Multifunktionelle Logbog

90% af personlige trænere er tæt på ubrugelige. Overvej dit valg af evt. træner grundigt.

Reputation point: 55

Houd skrev:Mikael, for at svare kort på et emne du ikke helt forstår, så vil det ingen forskel gøre om du spiser den pizza eller ej.

Du skriver du har været i gang i 5 måneder. En kortere diæts pause hver 6-8 uge er anbefalelsesværdig.

Giver houd ret.
Forestil dig en mand på 150 kg (som er overvægtig).
Ville det gøre en forskel at han spiste et måltid med salat, og ellers fortsatte sin usunde livsstil?

Nej vel.
Du bliver jo heller ikke mega pumpet første gang du træner, eller for den sag hvis du er godt trænet og springer en træningsdag over.

Så konklusionen bliver, hvorfor kun æde en pizza? Æd en masse
Det er fuldstændig ligemeget hvis det kun er hver 2. Måned.
Det er givedsvis ikke en god idé hvis du er sådan mr olypmia, og det er 1 måned før du skal på scenen

Reputation point: 15

Geografisk sted: Randers

Styrkeliste
- Bænkpres: 67.50
- Squat: 95.00
- Dødløft: 130.00

Kostplan: Vis kostplan

emil100j skrev:
Houd skrev:Mikael, for at svare kort på et emne du ikke helt forstår, så vil det ingen forskel gøre om du spiser den pizza eller ej.

Giver houd ret.
Forestil dig en mand på 150 kg (som er overvægtig).
Ville det gøre en forskel at han spiste et måltid med salat, og ellers fortsatte sin usunde livsstil?

Nej vel.
Du bliver jo heller ikke mega pumpet første gang du træner, eller for den sag hvis du er godt trænet og springer en træningsdag over.

Så konklusionen bliver, hvorfor kun æde en pizza? Æd en masse
Det er fuldstændig ligemeget hvis det kun er hver 2. Måned.
Det er givedsvis ikke en god idé hvis du er sådan mr olypmia, og det er 1 måned før du skal på scenen

Dét giver faktisk ret god mening. Jeg ved ikke lige hvorfor jeg ikke selv havde tænkt på den måde :)

Men uanset hvad - tak begge to. Det er altid rart at få lidt feedback når man er ny på området :)

Styrkeliste

Hej Mikael. Du lyder meget fornuftig iforhold til din kost, men det undre mig du spørger om det okay at spise en pizza efter 5 måneder har du virkelig spist så rent i 5 måneder? Personligt ser jeg ikke pizza som den største skurk så længe det er på et fornuftigt plan. God weekend og god pizza ;-)

Reputation point: 60

Styrkeliste
- Bænkpres: 67.50
- Squat: 80.00
- Dødløft: 110.00

Som flere allerede har nævnt, kan du sagtens snige en pizza eller en burger ind her og der. Du skal også have lov til at leve jo :)
Jeg har selv været igennem et 66kg vægttab, og den har nu altså også stået på pizza og lignende af og til. Så længe det bare ikke tager overhånd, er det helt okay :)

Det lyder også til at du giver den rimeligt gas med træningen, så det er også en fordel at få lidt energi indenbors nu og da, så du ikke render helt tør :)
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Træner her: Randers styrke og motionsklub (Fjeren)

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 290.00

Hvis jeg var dig ville jeg spise et par slices i ny og næ og tilpasse dine macros derefter, istedet for at binge på 2 pizzaer og en stor bakke pomfritter. På den måde strider det ikke mod dine mål, og du har det ikke forfærdeligt dagen derpå efter at have over-ædt fra morgen til aften dagen forinden.

Reputation point: 140

Efter 5 mdr må du da vide lidt om vægttab..

Du kan sagtens spise en pizza og stadig tabe dig..
En pizza er godt og vel 1500 kcal eller sådan?? ..
Det giver dig stadig 1000 eller mere at lege med i løbet af dagen.

Om den så er 2500 kcal kan du stadig være i underskud...

Men kan du spise en hel pizza?

Personligt holder jeg mig altid til en halv.. Så har jeg til 2 dage! Og man bliver stadig mæt..
Selv om når man tænker pizza skal man helst sidde og have det dårligt efter...

Reputation point: 60

Hey igen!

Tak for de mange svar, først og fremmst!

For lige at svare dig, "taekwondo body", så ja, jeg har spist rimelig rent i de sidste 4-5 måneder. Dvs. ingen sukker (I hvertfald meget, meget begrænset omfang) og med et meget begrænset forbrug af ris og pasta. Jeg har stort set kun levet af havregryn, grøntsager, kylling og protein-shakes :)

Jeg har lige et spørgsmål til sidst, som jeg håber én af jer kan svare på.
Lige pt. kører jeg 4x styrketræning og 2x cardio om ugen. Jeg har altid fået fortalt at træning kan være ligegyldig, hvis ikke kosten matcher din træning. Derfor - vil det være helt idioti at spise usundt, f.eks. i form af en pizza, på mine træningsdage? Så jeg istedet gør dette på min hviledag? Eller er det stort set ligegyldigt hvor jeg placerer min cheat day?

Og til dig "Michael Hald" - wow, det er fandeme flot. 66kg er godt nok et massivt vægttab! Tillykke med det ;-)
Jeg er lidt nysgerrig omkring hvordan du gjorde ift. cheat days? Du siger selv at du i ny og næ spiste en pizza og lign. men hvordan placerede du disse? Holdte du dem bare på et meget begrænset omfang og spiste når du havde lyst, eller havde du direkte skemalagte cheat-days?

Styrkeliste

Jeg ville til hver en tid vælge cheat mealsnpå en trænings dag. Til nøds før en trænings dag.

Hvis du har spist clean i 4 - 5 måneder uden et cheat så tror jeg kun det vil gavne dig.

Jeg holder normalt cheat meals. Jeg skipper det sidste meal og har så 3 timers cheat.

Reputation point: 0

letzki skrev:Jeg ville til hver en tid vælge cheat mealsnpå en trænings dag. Til nøds før en trænings dag.

Hvis du har spist clean i 4 - 5 måneder uden et cheat så tror jeg kun det vil gavne dig.

Jeg holder normalt cheat meals. Jeg skipper det sidste meal og har så 3 timers cheat.

Men hvor længe har du imellem dine cheat meals? Jeg er nemlig i tvivl om hvad der vil være bedst for mig.
Jeg kører lige pt. med cheat meals hver 8 uge, men det virker som meget lang tid. Er der nogen fordel i at gøre det med kortere mellemrum? Måske hver 3. 4. uge? Eller er det en ganske god idé at holde det på de 8 ugers pause mellem cheat meals?

Styrkeliste

Mikael43 skrev:
letzki skrev:Jeg ville til hver en tid vælge cheat mealsnpå en trænings dag. Til nøds før en trænings dag.

Men hvor længe har du imellem dine cheat meals? Jeg er nemlig i tvivl om hvad der vil være bedst for mig.
Jeg kører lige pt. med cheat meals hver 8 uge, men det virker som meget lang tid. Er der nogen fordel i at gøre det med kortere mellemrum? Måske hver 3. 4. uge? Eller er det en ganske god idé at holde det på de 8 ugers pause mellem cheat meals?

Jeg cheater 3 timer hver lørdag.

Det kommer an på hvordan dit hovede har det og om du stadig taber dig?

Hvis du ikke har de syge cravings og vægt tabet stadig er fint så kan su sagtens gøre det hver 8 uge.
Dog ville jeg personligt gøre tiden mellem cheater mindre jo mere lean du bliver.

Du skal se cheat meals som et værktøj. Er dit vægt tab gået i stå, så prøv med er cheat før du skærer mere i kcal. Nogen gang er et cheat nok til og få kroppen igang igen.

Reputation point: 0

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster