Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1101
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1098

Følg bodybuilding.dk på

Clean and jerk - Hvor?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hey BB.

Har tænkt lidt på at kører "clean and jerk" ( http://www.exrx.net/WeightExercises/Oly ... dJerk.html ), da det virker som en god øvelse, der gør brug af mange muskler.

Mit problem ligger dog ved, at jeg ikke ved hvor jeg skal placere den i mit program. Der er jo "partial-dødløft" men også skulderpres.

Mit program er således pt:
Bryst/skulder/tricep: Bænk, dips, flyes, millitary, random triceps
Ben (evt. nakke): squat, leg press, calf raises, lunges, (shrugs)
Ryg/biceps: Pull-up, dødløft, Rows, seated cable row, (evt. pulldown), random biceps.

Hvor ville i smide den ind? Eller er den overflødig?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Det kommer til at blive et meget hårdt rogram. Men jeg vil mene efter bænkpres ville være der hvor du kan give maksimalt. Men jeg tror helt du skal lade den udblive, eller strikke et nyt program sammen og bygge det op omkring olympiske løft

Reputation point: 140

der er ikke den store fidus i at køre clean & jerk (stød), med mindre du træner decideret olympisk vægtløftning. Hvis du ønsker at krydre en almindelig styrketræning med flere store løft, end bare squat og død, så vælg hellere (hang)clean & press - der har mere overførbarhed til konventionel styrketræning, og er mindre teknisk krævende. Eller bare forskellige variationer af cleans.
.. eat, drink, fornicate, defecate, dream, dance, die.
Brugeravatar

Reputation point: 1244

Geografisk sted: The Perimeter

Logbog: Vis logbog

Hvis emnet er rigtigt placeret, og dit mål er "fitness/bodybuilding", så er der ingen grund til at lave en øvelse som stød. Der vil du kunne finde mange andre øvelser med et bedre forhold mellem hypertrofipotentiale og nødvendig teknisk kunnen. Et korrekt stød er ikke noget, man bare sådan lige laver. Det er meget teknisk krævende, og det er de færreste, der er i stand til at lære sig selv de olympiske løft uden kyndig instruktion. Derudover er det meget misforstået, at der er tale om skulderpres i opadstødet. Det er 90% benarbejde og hurtighed under stangen og kun 10% brug af decideret pres, hvis vi snakker et korrekt stød. Alternativt kan man gøre som f.eks Comedian herinde gør, nemlig at køre vend efterfulgt af military press eller pushpress, hvis man vil have skuldrene lidt mere med i øvelsen. Disse øvelser er heller ikke nær så teknisk krævende som opadstød er.

Hvis du er gerne vil lave de olympiske løft som supplement til almindelig fitnesstræning, så vil jeg foreslå dig at finde en VL-klub eller lignende, hvor du kan få instruktion i løftene. Klubberne er traditionelt meget billige og instruktørene er (modsat fitnesscentre) normalt meget kyndige.
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2010

Reputation point: 573

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Har ingen intentioner om olympiske løft eller lign.

Synes bare det så ud til, at være en god "flerledsøvelse", ligesom bænk, dødløft, squat osv. :)

Men så vil jeg bare lade den ligge. Tak for input :)

Reputation point: 0

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 50 gæster