Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1673
Medlemmer: 1
Skjulte: 0
Gæster: 1672

Følg bodybuilding.dk på

Cut og beholde masse?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Okay! En ven og jeg har en diskution.. Hvad jeg skriver er noget vi begge har læst og fortalt os frem til. MIN holdning og viden har jeg fra research på netter, film og forum + personlig træner fra Randløv & Boesen.

Så min kammarat vil cutte. Han spiser jævnt mange carbs. Havregryn 2x om dagen, rugbrød til frokost, Karatoffler pasta etc til aften. Selvfølge med protein, grønt og fedt.

Han siger: "jeg skal i kcal underskud (hvilket jeg er enig i!). Han vil skære ned på carbs, men beholde protein indtaget. Samt øge grønt og fedt. (Hvor meget? Det ved jeg ikke) han mener han det uden at miste masse "ihvertfald ikke ret meget)

JEG SIGER!: Korrekt skær ned på carbs eller helt væk (ja det er det delte meninger om. Hvis jeg ville cutte vil jeg skærer alt kulhydrat væk.) Så MEGET ned i carbs. FORØG protein indtaget en del som erstatningen til carbsne. Og forøg fedt (lidt eller meget? Igen delte meninger) Med mit forslag vil jeg mene man kan beholde (igen det meste) af massen? Hvis man får "mange" flere proteiner.

Og ja så siger han "jamen kroppen kan kun optage 20-30g pr måltid. Så de resterende proteiner er spildt og kan ikke optages?! Hvem af os har "mest" ret?

Især til Cut? Burde man som udgangspunkt regner med 2g protein pr kg krops vægt?

"Til kommentarerne" jeg det helst ikke gå fuldstændig amok over med "nej nej for helvede du jo dum at skære carbs helt væk"

Vil gerne ha et positivt svar uden hate, raseri og had.. Fordi det har jeg oplevet før. Netop fordi nogle folk herinde er ældre ig bedre end mig, så tror de bare de kan gamle og svine en til. På forhånd tak :-)

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 150.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Var hvad jeg kan læse mig frem til er det ikke helt sikkert hvad man kan kan indtage af protein på én gang. Jeg tror ikke der er videnskabelig belæg for at sige max 20 eller for den sags skyld max 60/80gr protein.

Jeg cutter pt med 220gr protein og vejer ca 97-98kg.

Men synes der giver god menig at hæve fedtet hvis man skærer gevaldigt på carbs, ellers kommer man altså for langt ned i kcal. Pt cutter jeg selv med 243 carbs 220 gr protein og 100gr fedt. Det giver ca 2800 kcal
“I may look calm, but in my head I’ve killed you 3 times”

Reputation point: 80

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Som udgangspunkt vil jeg sige:
Find dit ligevægtsindtag

2 g protein pr kg kropsvægt
1 g fedt pr kg kropsvægt
fyld resten ud med carbs
Minimum 500 g grønt

Også et kalorieunderskud på 500. Dette har jeg haft fint succes med
Brugeravatar

Reputation point: 5

Træner her: Fit4fun

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 130.00

Fordi han kan slet slet ikke se nogen mening i at spise mere protein hvis man ikke kan optage det..

Jeg tror stadig selvom du spiser mere en de 20-30g som han påstår, så vil de blive optaget efter eller senere på dagen?

Så du ville give mig ret? At spise mere protein?

Styrkeliste

Det mest centrale er at du kommer i kalorieunderskud, ellers taber du dig ikke.
Som sagt, find dit ligevægtsindtag, og beregn herefter henholdvist hvor mange g protein, carbs og fedt du har behov for.
Brugeravatar

Træner her: Fit4fun

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 130.00

Det virker som om ingen af jer har helt styr på det. Du vil nødvendigvis ikke bevare mere muskelmasse ved at spise 5-6g pr. kilo kropsvægt, end du vil ved 2g. Samtidigt kan du godt optage mere end 20g protein af gangen, det er noget sludder din ven har hørt.

Dyrker man styrketræning har man et højere proteinbehov end den inaktive dansker, og anbefalingerne fra seriøse institutioner som American College of Medicin samt Team Danmark lyder på ca. 1.2 – 1.7 gram protein pr. kg. kropsvægt dagligt. Høje indtag på 2 – 3 gram pr. kg. kropsvægt resulterer næppe i noget ekstra træningsudbytte, men har sin berettigelse under et cut, for at minimere den negative nitrogenbalance og for at øge mætheden.
"We're Fragments of Fiction!"
Brugeravatar

Reputation point: 95

Pedes92 skrev:Det virker som om ingen af jer har helt styr på det. Du vil nødvendigvis ikke bevare mere muskelmasse ved at spise 5-6g pr. kilo kropsvægt, end du vil ved 2g. Samtidigt kan du godt optage mere end 20g protein af gangen, det er noget sludder din ven har hørt.

Dyrker man styrketræning har man et højere proteinbehov end den inaktive dansker, og anbefalingerne fra seriøse institutioner som American College of Medicin samt Team Danmark lyder på ca. 1.2 – 1.7 gram protein pr. kg. kropsvægt dagligt. Høje indtag på 2 – 3 gram pr. kg. kropsvægt resulterer næppe i noget ekstra træningsudbytte, men har sin berettigelse under et cut, for at minimere den negative nitrogenbalance og for at øge mætheden.

Hvad vil du så ha jeg ska sige til ham for at han forstå det?

Styrkeliste

Se artiklen om Fitness og Bodybuilding myter, dit spørgsmål angående proteinoptagelse er besvaret der. Det er en myte man ikke kan optage mere end 20-30g protein per "måltid"
Uddannet Sportsmassør - Fra Frederiksberg.
250DKK/1 time fysiurgisk massage.
Skriv en PM hvis det har interesse.
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Frederiksberg

Træner her: TarGet Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 1337.00
- Squat: 1337.00
- Dødløft: 1337.00

Kohler97 skrev:Som udgangspunkt vil jeg sige:
Find dit ligevægtsindtag

2 g protein pr kg kropsvægt
1 g fedt pr kg kropsvægt
fyld resten ud med carbs
Minimum 500 g grønt

Også et kalorieunderskud på 500. Dette har jeg haft fint succes med

Du kan sagtens skrue væsentligt højere op for fedtindtaget.
Brugeravatar

Reputation point: 15

NattyDennis96 skrev:Og ja så siger han "jamen kroppen kan kun optage 20-30g pr måltid. Så de resterende proteiner er spildt og kan ikke optages?! Hvem af os har "mest" ret?
Især til Cut? Burde man som udgangspunkt regner med 2g protein pr kg krops vægt?

Den med at kroppen kun kan optage x antal protein per måltid er myte der er blevet busted. Indtager man en stor mængde protein på én gang sænkes optagelsen. Protein kan omdannes til kulhydrat ved en dårlig rate. Derfor vil mange ud fra et økonomisk synspunkt advokere at indtage kun lidt udover det nødvendige antal gram protein, for ellers indtager du bare dyre kulhydrater.

Alan Aragon og andre intelligente diætister siger at man til fordel kan sætte sit protein indtag op til 2 g per kg, simpelthen fordi det skulle hjælpe med at bibeholde muskelmasse. Yderligere ud fra et mættelses synspunkt er protein også godt. Personligt har jeg gode erfaringer med low carb / keto diet, med tiden har jeg dog erkendt at min type træning (høj volume) fungerer bedre med kulhydrater.
For mit vedkommende får jeg størstedelen af mine kulhydrater efter træning og de sidste før jeg går i seng. Så første og anden måltid er protein/fedt/grønt
:"I wanted to tear off my shirt and be ripped, tanned and larger than life. But in reality I was a fat, pale kid from Copenhagen."
Brugeravatar

Galleri: Vis galleri (1)

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 122 gæster