Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Mind-Muscle skrev:Du bliver vist nødt til at uddbybe det spørgsmål.
Din ven kender en, der ikke løfter mange kg i bænkpres, og det forstår du ikke?
Din ven kender en, der bænkpresser med dårlig teknik?
Du ved ikke, hvad det vil sige at være dårlig til bænkpres?
Din ven kender en, hvis styrke i bænkpres ikke stiger ret hurtigt?

Hill skrev:Altså jeg har altid haft mega svært ved, at stige i bænk - tror dels det hænger sammen med teknikken og dels med, at jeg har lange arme hvilket ikke er en fordel i bænk.

bds1 skrev:Hill skrev:Altså jeg har altid haft mega svært ved, at stige i bænk - tror dels det hænger sammen med teknikken og dels med, at jeg har lange arme hvilket ikke er en fordel i bænk.
okay, hvorfor har lange arme en negativ påvirkning på at man stiger i kg ?:)

bds1 skrev:Hill skrev:Altså jeg har altid haft mega svært ved, at stige i bænk - tror dels det hænger sammen med teknikken og dels med, at jeg har lange arme hvilket ikke er en fordel i bænk.

Cykelmyggen Egon skrev:bds1 skrev:Hill skrev:Altså jeg har altid haft mega svært ved, at stige i bænk - tror dels det hænger sammen med teknikken og dels med, at jeg har lange arme hvilket ikke er en fordel i bænk.
det har vel ingen relativ, negativ påvirkning på styrkeforøgelse, da man stiger relativt til ens forudsætninger, så styrkeforøgelse går vel bare langsommere, hvis man har dårlige forudsætninger i dette tilfælde lange arme

Hill skrev:bds1 skrev:Hill skrev:Altså jeg har altid haft mega svært ved, at stige i bænk - tror dels det hænger sammen med teknikken og dels med, at jeg har lange arme hvilket ikke er en fordel i bænk.
Ja det var måske også lidt forkert formuleret, men lange arme er en ulempe når det drejer sig om at løfte mange Kg. Dels pga. vægtstangsprincippet og dels pga. længere ROM.

Hill skrev:Cykelmyggen Egon skrev:bds1 skrev:Hill skrev:Altså jeg har altid haft mega svært ved, at stige i bænk - tror dels det hænger sammen med teknikken og dels med, at jeg har lange arme hvilket ikke er en fordel i bænk.
det har vel ingen relativ, negativ påvirkning på styrkeforøgelse, da man stiger relativt til ens forudsætninger, så styrkeforøgelse går vel bare langsommere, hvis man har dårlige forudsætninger i dette tilfælde lange arme
Preæcis det jeg skrev i mit sidste indlægDet første var forkert formuleret

Cykelmyggen Egon skrev:god til bænk kan forstås på flere måder
1. som pind også nævner altså ens teknik
2. hvor god man er i bænk i forhold til resten af ens løft, her spiller ens teknik, træning, og gener(kroppen prorprosioner, muskelfibersammensætning osv.)
3. hvor god man er i forhold til andre, igen er det de samme faktorere der spiller ind er som oven over.

Cykelmyggen Egon skrev:Hill skrev:bds1 skrev:Hill skrev:Altså jeg har altid haft mega svært ved, at stige i bænk - tror dels det hænger sammen med teknikken og dels med, at jeg har lange arme hvilket ikke er en fordel i bænk.
Ja det var måske også lidt forkert formuleret, men lange arme er en ulempe når det drejer sig om at løfte mange Kg. Dels pga. vægtstangsprincippet og dels pga. længere ROM.
vægtstangsprincippet har ikke indvirkning når der bænkes, med mindre man lægger stagen langt ned på maven eller andet gøjl

bds1 skrev:Cykelmyggen Egon skrev:god til bænk kan forstås på flere måder
2. hvor god man er i bænk i forhold til resten af ens løft, her spiller ens teknik, træning, og gener(kroppen prorprosioner, muskelfibersammensætning osv.)
3. hvor god man er i forhold til andre, igen er det de samme faktorere der spiller ind er som oven over.
okay, kan man så god sige at man har for "dårlige" gener og muskelfibersammensætning til fx at bænke 160-180 kg eller?

bds1 skrev:Cykelmyggen Egon skrev:Hill skrev:bds1 skrev:Hill skrev:Altså jeg har altid haft mega svært ved, at stige i bænk - tror dels det hænger sammen med teknikken og dels med, at jeg har lange arme hvilket ikke er en fordel i bænk.
vægtstangsprincippet har ikke indvirkning når der bænkes, med mindre man lægger stagen langt ned på maven eller andet gøjl
okay, ¨så længden på ens arme har faktisk en hel del at sige med hensyn til vægtøgning i bænk![]()

bds1 skrev:Cykelmyggen Egon skrev:Hill skrev:bds1 skrev:Hill skrev:Altså jeg har altid haft mega svært ved, at stige i bænk - tror dels det hænger sammen med teknikken og dels med, at jeg har lange arme hvilket ikke er en fordel i bænk.
okay, ¨så længden på ens arme har faktisk en hel del at sige med hensyn til vægtøgning i bænk![]()

Cykelmyggen Egon skrev:bds1 skrev:Cykelmyggen Egon skrev:god til bænk kan forstås på flere måder
okay, kan man så god sige at man har for "dårlige" gener og muskelfibersammensætning til fx at bænke 160-180 kg eller?
ja det mener jeg godt man kan.
selvfølgelig kan alle trænes op til at løfte en del kg. jeg har ikke rigtig nogen ide om hvad laveste fællesnænver er, men 100kg tror jeg ikke er for højt sat, når vi derimod snakker 160-180kg, er træning ikke alene nok, her er der nogle forudsætninger der skal opfylles

Cykelmyggen Egon skrev:bds1 skrev:Cykelmyggen Egon skrev:Hill skrev:bds1 skrev:Hill skrev:Altså jeg har altid haft mega svært ved, at stige i bænk - tror dels det hænger sammen med teknikken og dels med, at jeg har lange arme hvilket ikke er en fordel i bænk.
ja det vil jeg sige, altså hvis vi snakker styrkeøgning med lange arme vs. styrkeøgning med korte arme. så vil man stige hurtigere jo kortere arme man har. det er selvfølgelig lidt misvisende at sige styrke da styrken i muskelen vel er det samme, men løftet bliver sværer jo længere arme man har

bds1 skrev:Cykelmyggen Egon skrev:bds1 skrev:Cykelmyggen Egon skrev:god til bænk kan forstås på flere måder
ja det mener jeg godt man kan.
selvfølgelig kan alle trænes op til at løfte en del kg. jeg har ikke rigtig nogen ide om hvad laveste fællesnænver er, men 100kg tror jeg ikke er for højt sat, når vi derimod snakker 160-180kg, er træning ikke alene nok, her er der nogle forudsætninger der skal opfylles
okay, og det kunne fx være?:)

Cykelmyggen Egon skrev:Hill skrev:bds1 skrev:Hill skrev:Altså jeg har altid haft mega svært ved, at stige i bænk - tror dels det hænger sammen med teknikken og dels med, at jeg har lange arme hvilket ikke er en fordel i bænk.

Hill skrev:Cykelmyggen Egon skrev:Hill skrev:bds1 skrev:Hill skrev:Altså jeg har altid haft mega svært ved, at stige i bænk - tror dels det hænger sammen med teknikken og dels med, at jeg har lange arme hvilket ikke er en fordel i bænk.
Selvfølgelig spiller vægtstangsprincippet da ind - spørgsmålet er bare hvor meget det har at sige - det kan være at det reelt er så lidt at det i praksis ikke har noget at sige.

Cykelmyggen Egon skrev:Hill skrev:Cykelmyggen Egon skrev:Hill skrev:bds1 skrev:Hill skrev:Altså jeg har altid haft mega svært ved, at stige i bænk - tror dels det hænger sammen med teknikken og dels med, at jeg har lange arme hvilket ikke er en fordel i bænk.
Selvfølgelig spiller vægtstangsprincippet da ind - spørgsmålet er bare hvor meget det har at sige - det kan være at det reelt er så lidt at det i praksis ikke har noget at sige.
hvis vi forestiller os at arme er parrelelle med stanegen under hele løftet, og at der løftes i en lige linje 90 grader fra kroppen, spiller vægtstangsprincippet ikke ind, på styrkeoutput.
et sådan løft laver man jo heller ikke helt præcist, men jeg er af den overbevisning at vægtstangesprincippet har ikke særlig meget indvirkning når der bænkes

StefanM skrev:Det virker som om I glemmer en ret væsentlig pointe mht vægtstangsprincippet. Det er ikke bare armen, man ser på, men forholdet mellem udspring og insertion på alle muskler i muskelkæden under et løft. Generelt set er en muskel stærkest når dens trækretning er i en lige retning fra udspring til insertion. Et eksempel på dette er, at biceps + brachialis er stærkest, når underarmen er supineret (Og det er forøvrigt også derfor at musklerne er supinationsmuskler)
Hill skrev:Ja men hvis vi ser bort fra teknikken så tror jeg der er mange genetiske ting ud over armlængden der spiller ind - herunder hvor ens muskler hæfter, nervesystemet, og selvfølgelig størrelsen på musklerne.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 48 gæster