Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1278
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1276

Følg bodybuilding.dk på

Det psykiske aspekt ved konkurrencer

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hej allesammen,

Jeg har på det seneste gået og tænkt meget over det psykiske aspekt ved konkurrencer. Selvfølgelig er det vigtigt at tro på sig selv og være sikker i sin teknik, men jeg er overbevidst om at der ligger mere bag det at kunne præstere.
Så kom jeg til at tænke på om det er noget I "træner" ved siden af?
Hvor vigtigt er det psykiske op til en konkurrence for jer?
Jeg tænker specielt på de konkurrerende atleter på højt niveau herinde, bliver det psykiske også coachet, samtidig med det fysiske?
"DON'T HATE ME CUZ I'M STRONG & PRETTY"
Brugeravatar

Reputation point: 50

Geografisk sted: Næstved

Træner her: HGVS

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 150.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Det betyder alt. Hvis du vil vinde, og ikke er det mindste i tvivl, så vinder du. Det er selvfølgelig under forudsætningen at du konkurrerer med andre atleter på nogenlunde lige vilkår.

Nu træner jeg ikke rigtig mere, men jeg skyder en del med bue, og har spillet fantastisk meget golf. Rent fysisk er man sjældent under pres i disse to sportsgrene, men man er konstant udfordret psykisk. Det handler dybest set om at tænke kritisk, uden at tænke negativt. Sværere end det lyder...
Brugeravatar

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Kostplan: Ingen kostplan

Det psykiske er utrolig vigtigt. Dengang jeg spillede badminton, havde vi jævnligt mental træning. Få styr på sin indre stemme, visualisere mv. Det gør jeg stadig brug af - bare i styrkeløft.

Derudover taler jeg jævnligt med min træner omkring den mentale indstilling til diverse ting.
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 302.50
- Dødløft: 292.50

Hvilke "teknikker" bruger I? Er klar over at man kan bruge visualisering, som I nævner, men hvis man er bange for ikke at kunne præstere efter ens bedste evne, kan det jo være svært...
"DON'T HATE ME CUZ I'M STRONG & PRETTY"
Brugeravatar

Reputation point: 50

Geografisk sted: Næstved

Træner her: HGVS

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 150.00

Mzg skrev:Hvilke "teknikker" bruger I? Er klar over at man kan bruge visualisering, som I nævner, men hvis man er bange for ikke at kunne præstere efter ens bedste evne, kan det jo være svært...

Det er jo hele ideen i at visualisere. Du visualiserer et billede af dig selv i den situation, du ønsker (stævne fx.) Det du har visualiseret - på "den indre skærm" - kan så efterfølgende lettere blive udført fysisk. Se udførslen og resultatet for dig.
Jo oftere man bruger visualisering, jo stærkere vil den virke. Det gør dig mere fokuseret samt du kan give en følelse af tryghed "at have stået i situationen allerede".

Personligt visualiserer jeg gerne en situation fra mindst 2 opfattelsespositioner:
1. Mine egne øjne
2. En andens øjne

Dvs. konkret, at jeg visualiserer:
1. Jeg varmer op, jeg får udstyr på, går ind på scenen til stangen, gør mig klar, løfter og selvfølgelig godkendt
2. Igen - Jacob varmer op, Jacob får udstyr på, går ind på scenen til stangen, gør sig klar, løfter og selvfølgelig godkendt i fin stil.

Hvis du vil gøre mere ud af det, vil jeg anbefale dig, at læse NLP. Det står for Neuro Lingvistisk Programmering og er en række værktøjer, som kan bruges til personlig udvikling (positive forandringer).

Ellers kunne elementer være inner voice, inner dialogue, inner game, frygt, præstationsangst, lyst/tvang, forsvar/angreb, kamp/flugt, selvtillid, målsætning.
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 302.50
- Dødløft: 292.50