Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1123
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1120

Følg bodybuilding.dk på

Dødløft - Erector Spinaes hypertrofi!

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Når man laver dødløft holdes ryggen ret og så vertikal som overhovedet muligt. I den koncentriske fase af løftet skal hoften skubbes frem, og det sker vha. kontraktion i Gluteus Maximus og Hamstrings. Jeg kan altså ikke se, at der sker nogen kontraktion i erector spinae, da ryggen jo holdes ret.

Hvordan kan det så være man siger, at dødløft er "ryggens konge"? Jeg er indforstået med, at opspændet styrker coren, men hvilken rolle spiller dødløft egentlig på erector spinaes hypertrofi? Mange herinde foreslår dødløft og rackpulls til at få god dybde på ryggen, netop fordi der kommer masse på erector spinae. Nogen der kan forklare mig hvorfor?

Tak :)
besøg min logbog: viewtopic.php?f=21&t=19711&start=240

Variation er vejen frem!

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 115.00
- Dødløft: 130.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

sebbt skrev:Når man laver dødløft holdes ryggen ret og så vertikal som overhovedet muligt. I den koncentriske fase af løftet skal hoften skubbes frem, og det sker vha. kontraktion i Gluteus Maximus og Hamstrings. Jeg kan altså ikke se, at der sker nogen kontraktion i erector spinae, da ryggen jo holdes ret.

Hvordan kan det så være man siger, at dødløft er "ryggens konge"? Jeg er indforstået med, at opspændet styrker coren, men hvilken rolle spiller dødløft egentlig på erector spinaes hypertrofi? Mange herinde foreslår dødløft og rackpulls til at få god dybde på ryggen, netop fordi der kommer masse på erector spinae. Nogen der kan forklare mig hvorfor?

Prøv og lav 10x10 i dødløft fx, jeg garantere DOMS i erector spinae! :mrgreen:
Danmarks Stærkeste Mand 2014 og 2015

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Facebook: Mikkel Leicht
IG: mikkelleicht
Brugeravatar
StrongMan

Reputation point: 45

Geografisk sted: Thisted

Styrkeliste
- Bænkpres: 260.00
- Squat: 330.00
- Dødløft: 400.00

Kostplan: Ingen kostplan

Mikkel leicht skrev:
sebbt skrev:Når man laver dødløft holdes ryggen ret og så vertikal som overhovedet muligt. I den koncentriske fase af løftet skal hoften skubbes frem, og det sker vha. kontraktion i Gluteus Maximus og Hamstrings. Jeg kan altså ikke se, at der sker nogen kontraktion i erector spinae, da ryggen jo holdes ret.

Prøv og lav 10x10 i dødløft fx, jeg garantere DOMS i erector spinae! :mrgreen:

Det er jeg ikke i tvivl om, men jeg tænkte på om du kunne præcisere lidt nærmere?

Variation er vejen frem!

Styrkeliste

Ryggen skal ikke holdes lodret eller vertikal. Den skal holdes neutral så vidt mulig ift de naturlige krumninger i rygsøjlen. For at gøre dette kræver den som minimum en isometrisk kontraktion af rygsøjlens extensorer, med andre ord overgår erector spinae til forskellige søjler op langs ryggen (m. spinalis, m iliocostalis og m longissimus er de væsentlige) Derfor vil du, når du dødløfter, arbejde med erector spinae og de andre muskler, for at undgå at ryggen krummer sammen (Typisk kranløft) Det kræver et fornuftigt samarbejde af alle ryggens muskler for at stabilisere ryggraden og skulderbladet (Samt arbejde fra ben og hoftemuskulaturen ) For at stabilisere skulderbladet skal både trapezius, rhomboiderne, og mange andre arbejde.

At der er så mange muskler, der skal arbejde under dødløft, gør at den får dén betegnelse.
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010

Reputation point: 902

Geografisk sted: www.moosfit.dk

StefanM skrev:Ryggen skal ikke holdes lodret eller vertikal. Den skal holdes neutral så vidt mulig ift de naturlige krumninger i rygsøjlen. For at gøre dette kræver den som minimum en isometrisk kontraktion af rygsøjlens extensorer, med andre ord overgår erector spinae til forskellige søjler op langs ryggen (m. spinalis, m iliocostalis og m longissimus er de væsentlige) Derfor vil du, når du dødløfter, arbejde med erector spinae og de andre muskler, for at undgå at ryggen krummer sammen (Typisk kranløft) Det kræver et fornuftigt samarbejde af alle ryggens muskler for at stabilisere ryggraden og skulderbladet (Samt arbejde fra ben og hoftemuskulaturen ) For at stabilisere skulderbladet skal både trapezius, rhomboiderne, og mange andre arbejde.

At der er så mange muskler, der skal arbejde under dødløft, gør at den får dén betegnelse.

Kanon! Lige sådan en forklaring jeg efterspurgte! Men nu siger du at musklerne i ryggen laver et isometrisk arbejde for at ryggen ikke skal krumme sammen. Så vidt jeg har forstået har isometrisk træning ikke så stor påvirkning på hypertrofi, eller er jeg forkert på den?

Variation er vejen frem!

Styrkeliste

sebbt skrev:
StefanM skrev:Ryggen skal ikke holdes lodret eller vertikal. Den skal holdes neutral så vidt mulig ift de naturlige krumninger i rygsøjlen. For at gøre dette kræver den som minimum en isometrisk kontraktion af rygsøjlens extensorer, med andre ord overgår erector spinae til forskellige søjler op langs ryggen (m. spinalis, m iliocostalis og m longissimus er de væsentlige) Derfor vil du, når du dødløfter, arbejde med erector spinae og de andre muskler, for at undgå at ryggen krummer sammen (Typisk kranløft) Det kræver et fornuftigt samarbejde af alle ryggens muskler for at stabilisere ryggraden og skulderbladet (Samt arbejde fra ben og hoftemuskulaturen ) For at stabilisere skulderbladet skal både trapezius, rhomboiderne, og mange andre arbejde.

Kanon! Lige sådan en forklaring jeg efterspurgte! Men nu siger du at musklerne i ryggen laver et isometrisk arbejde for at ryggen ikke skal krumme sammen. Så vidt jeg har forstået har isometrisk træning ikke så stor påvirkning på hypertrofi, eller er jeg forkert på den?

Lige netop dødløft viser sig at være i stand til at give større spænding (højere emg tal) på lænden end hyperextensions hvor der arbejdes dynamisk med ryghvivlerne. Det samme kan siges med maven i squat, dødløft, dragonflags etc hvor der ligedes arbejdes statisk med meget høj spænding.

Men udover det, er dynamisk arbejde vejen frem.

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

sebbt skrev:

Det er lidt forsimplet. Der er ikke nogen tvivl om, at generelt er det den eccentriske og koncentriske fase, hvor man finder det største hypertrofistimulus. Der er dog studier, der viser hypertrofigains udfra isometrisk træning. Mht dødløft er gains høje pga den høje tension og de mange kg, der kan håndteres sikkert, ift diverse dynamisk arbejde i andre øvelser. Personligt er der andre øvelser, jeg ville vælge, hvis målet udelukkende var hypertrofi i lænderegionen, men overall er det en utroligt god øvelse netop fordi den rammer så mange muskler.
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010

Reputation point: 902

Geografisk sted: www.moosfit.dk

StefanM skrev:Det er lidt forsimplet. Der er ikke nogen tvivl om, at generelt er det den eccentriske og koncentriske fase, hvor man finder det største hypertrofistimulus. Der er dog studier, der viser hypertrofigains udfra isometrisk træning. Mht dødløft er gains høje pga den høje tension og de mange kg, der kan håndteres sikkert, ift diverse dynamisk arbejde i andre øvelser. Personligt er der andre øvelser, jeg ville vælge, hvis målet udelukkende var hypertrofi i lænderegionen, men overall er det en utroligt god øvelse netop fordi den rammer så mange muskler.

:goodpost:

Variation er vejen frem!

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding