Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1326
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1324

Følg bodybuilding.dk på

Eksamen på modul 5 ved sundhedsuddannelserne

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hej..
Til dem der har prøvet dette tværfaglige modul på sundhedsuddannelserne(Fys, ergo, sygepl mm.) eller andre, søger jeg lidt idéer til sundhedsjuraen da det er dette emne, jeg skal holde oplæg om i heldigvis kun fem minutter, men selvfølgelig skal der være en bredere viden hvis censor ønsker at spørge ind til mere.
Selve læringsudbyttet er som følger:
Kan beskrive organisatoriske, retslige, etiske aspekter i sundhedsvæsnet og forklare, hvilke rammer disse sætter for udøvelsen af egen profession og et tværfagligt sundhedsprofessionelt samarbejde

De emner jeg vil holde oplæg om er:
- Tavshedspligt
- Samtykkeerklæring - Det at patienten har givet sit samtykke så sundhedspersoner må dele viden.
- Autorisationsansvar - Det at man har taget en uddannelse men godt må udføre andre virksomhed, bare man ikke kalder sig for fx fys.
- Etik - Det med at smertelindring kan fremskynde døden(passiv dødhjælp), men at organisationen er i mod aktiv dødshjælp, og holder det stik med WHOs retningslinjer.

Tror I det er nogle ok emner at komme ind på i forhold til læringsudbyttet?
Forskellen på retningslinjer og love??? Retningslinjer kan fx regionen tolke som de vil, mens love er love. Right??

På forhånd tak ;-)
At pumpe er at leve ;-)
Brugeravatar

Reputation point: 0

Træner her: Hobro Helse Sport

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Tavshedspligten er et ganske fint emne at have viden om, fordi den tit kolliderer med oplysningspligten.

Jeg har hørt om tilfælde hvor tavshedspligten endda, af højere instanser, er blevet sat højere end oplysningspligt, hvor jeg vitterligt har tænkt "Wut?".
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)

Jeg synes det lyder som nogle glimrende emner jf. læringsudbytterne. Under autorisationsansvar, kunne man f.eks. nævne noget om de forskellige kernekompetencer og professionelle identiteter, hver profession besidder og har. Det giver nok bedst mening at tale om, hvis det er noget I har gennemgået i undervisningen.
Jeg tog modul 5 på engelsk (som sygeplejerske), og der havde vi rigtig meget fokus på ovenstående. De modul 5ere der tog det danske forløb, havde vist noget der minder om det, du taler om.

Husk i øvrigt, at det kun er 5 minutter. Undlad at bringe alt for mange emner på banen, for du vil - grundet den korte tid - komme til at køre for hurtigt over emnerne. Så er det bedre at tage fat på et par ting, og så lade nogle spørgsmål stå åbne, du gerne vil (eller kan håbe på), at blive spurgt ind til efterfølgende. :)

Geografisk sted: Århus C

Stiv skrev:Hej..
Til dem der har prøvet dette tværfaglige modul på sundhedsuddannelserne(Fys, ergo, sygepl mm.) eller andre, søger jeg lidt idéer til sundhedsjuraen da det er dette emne, jeg skal holde oplæg om i heldigvis kun fem minutter, men selvfølgelig skal der være en bredere viden hvis censor ønsker at spørge ind til mere.
Selve læringsudbyttet er som følger:
Kan beskrive organisatoriske, retslige, etiske aspekter i sundhedsvæsnet og forklare, hvilke rammer disse sætter for udøvelsen af egen profession og et tværfagligt sundhedsprofessionelt samarbejde

De emner jeg vil holde oplæg om er:
- Tavshedspligt
- Samtykkeerklæring - Det at patienten har givet sit samtykke så sundhedspersoner må dele viden.
- Autorisationsansvar - Det at man har taget en uddannelse men godt må udføre andre virksomhed, bare man ikke kalder sig for fx fys.
- Etik - Det med at smertelindring kan fremskynde døden(passiv dødhjælp), men at organisationen er i mod aktiv dødshjælp, og holder det stik med WHOs retningslinjer.

Tror I det er nogle ok emner at komme ind på i forhold til læringsudbyttet?
Forskellen på retningslinjer og love??? Retningslinjer kan fx regionen tolke som de vil, mens love er love. Right??

På forhånd tak ;-)

Du skal bar ofte være fornuftig og have patienten i første række, så har du bestået den del af modulet.. Ofte så bliver du spurgt eller du kommer i en situation hvor emnet passer ind, og så det blot at pege ud hvad der er forkert i situationen og evt henlede til regler, eller jeres proffesions "gyldne regler" som vi har på bioanalytiker..

Retningslinjer er ofte hvad hver enkelt sygehus vælger at gøre, som en guideline indenfor de gældende regler og ud fra arbejdet på afdelingen... Love siger næsten sig selv synes jeg :)

Modul 5 er kedelig IMO, og den skal bar overståes ;) ret nem også..
Danmarks Stærkeste Mand 2014 og 2015

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Facebook: Mikkel Leicht
IG: mikkelleicht
Brugeravatar
StrongMan

Reputation point: 45

Geografisk sted: Thisted

Styrkeliste
- Bænkpres: 260.00
- Squat: 330.00
- Dødløft: 400.00

Kostplan: Ingen kostplan

Skal du ind på alle emnerne?
For med 5 min som oplægstid, synes jeg det lyder til at du kommer til at skøjte henover dem? Men nu ved jeg heller ikke hvad kravene er?

Love, cirkulære, bekendtgørelser skal overholdes, da de er udstedt af folketinget som er vores lovgivende magt.

Retningslinjer: ja det ligger i ordet, det er retningslinjer for hvordan ting skal gøres/ordnes. Findes helt sikkert på de fleste arbejdspladser, de har altså ikke nogen lovmæssig betydning. At man så måske kan blive fyret for ikke at overholde dem, er en anden side af sagen.
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Kostplan: Ingen kostplan

tak for svarene.
Jeg har valgt at holde oplæg om autorisationsansvar og etik og så spørger de helt 100 inde på tavshedspligt og samtykkeerklæring.
At pumpe er at leve ;-)
Brugeravatar

Træner her: Hobro Helse Sport

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00

Logbog: Ingen logbog

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 48 gæster