Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag
DOPE skrev:Hej,
Kan man sætte tingene så firkantet op, at "en kalorie er en kalorie" og hvis mit ligevægtsindtag er f.eks. 2.500 kalorier om dagen, så kan jeg spise hvad jeg vil uden at samle fedt på maven og på siderne, og/eller tage på, bare jeg holder mig under 2.500 kcal. dagligt?
Min kost er pt. meget blandet. Nogle gange typisk dansk, nogle gange junk og nogle gange meget af lidt af hvert, men jeg er ret sikker på at jeg ikke når over mit ligevægtsindtag i løbet af dagen, da jeg pga. travlhed på arbejdet pt. næsten ikke får noget at spise, ud over det aftensmad jeg får når jeg kommer hjem fra arbejde.
En typisk dag ser sådan ud:
150 gram neutral yoghurt eller havregryn med lidt crunch til morgenmad.
To-tre skiver groft brød eller to-tre skiver rugbrød med pålæg (rullepølse, spegepølse, leverpostej osv. + et glas vand til frokost. Og nej jeg overdriver ikke med pålægget, men tager moderate mængder.
Måske en lille snack senere på dagen (Snickers, Marsbar osv.)
Aftensmad består ofte her i sommeren af bøffer på grillen med salat + et glas vin eller en øl, eller en typisk dansk ret med kartofler eller ris. Men ikke i store portioner, prøver at beherske mig.
Senere på aftenen tager jeg måske en øl mere på terrassen, men det er nu ikke hver aften det sker.
Jeg har ikke de nøjagtige tal, men jeg er ret sikker på at jeg ikke nærmer mig de 2.500 kcal. dagligt med det jeg indtager her, men alligevel synes jeg at maven bliver lidt for stor.
Det skyldes måske lidt for meget vin og øl i weekenden, det vides ikke, eller kan det skyldes min kost ikke er god nok, og med et arbejde bag et skrivebord og i en bil, så vil det give mere på siderne og en forøget vægt? Så i sidste ende kan man ikke bare sige at "en kalorie er en kalorie" og holder jeg mig under mit ligevægtsindtag, så vil jeg ikke tage på, lige meget hvad?

DOPE skrev:Så hvis ens kost udelukkende består af McDonald's fra morgen til aften, uden at ens ligevægtsindtag overskrides, så vil du ikke tage på, selvom kosten er elendig?
Dvs. "en kalorie er en kalorie"?

Dingo skrev:Er en kalorie bare en kalorie? Nej.
Har det nogen betydning? Ja, men næppe så meget som man gør det til.
Forskellige næringsstoffer har forskellig termogenetisk energi - det vil sige hvor meget energi kroppen bruger på at nedbryde, omsætte og udskille 1 kalorie fra det pågældende næringsstof. Protein har højest værdi med ca 20% (spiser du 100 kcal fra ren protein bruges 20 kcal på at omsætte skidtet), ca 5 % for carbs og va 1% for fedt.
Naturligvis kan man indhente effekt ved at regulere på fordelingen af prots, carbs og fedt, men det skal nok nærmere ses som effekt af blodsukkerpåvirkning, mæthedsinducering osv.
Enigmax skrev:Ja, en kalorie er en kalorie... når det kommer til energi. Kroppen er ligeglad mht dét..

DOPE skrev:Så hvis ens kost udelukkende består af McDonald's fra morgen til aften, uden at ens ligevægtsindtag overskrides, så vil du ikke tage på, selvom kosten er elendig?
Dvs. "en kalorie er en kalorie"?

Dingo skrev:Så din påstand er at FIT kun er en hypotese og ikke findes? Super.
Der er forskel på om det har en betydning eller på om det findes. FIT udgør 5-15% af det totale daglige energiforbrug, sammen med BMR og fysisk aktivitet, omend det er den værdi der har mindst påvirkning af TEE.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 48 gæster