Det er vel ganske kendt, at man foreslår en daglig energifordeling fra kosten på 40/40/20 - hvor kulhydrater og protein samlet står for 80% af kalorieindtaget, og fedt de resterende 20%.
Da jeg i længere tid har haft svært ved at overholde de "krav", er jeg blevet lidt nysgerrig for hvordan man bedst indretter sin kostplan. Jeg har brug for min 4200 kcal/dagligt for at ligge i kalorieoverskud, og kommer let til at få nogle meget, meget høje indtag af bestemte næringsstoffer. Ofte får jeg 5-600 g kulhydrater om dagen (ca 50% af samlet energi) - men hvis jeg skulle skære det ned til 40% skulle jeg dagligt få ca 350 g carbs OG 350 g protein, hvor sidstnævnte jo vil være alt for meget jvf 2g/kg/dag.
Jeg ligger lige i underkanten af 100 g fedt om dagen (små 20%) - men mit spørgsmål er om der er nogle gode råd til at regulere protein- og kulhydratindtaget så man ikke får det voldsomt høje indtag som jeg ofte får. Hvis dette ikke er muligt, er det så 'farligt' at få 500 g eller mere carbs om dagen i længere tid?
Sebastian