Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1524
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1522

Følg bodybuilding.dk på

Energifordelingen i kosten

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hey :)

Det er vel ganske kendt, at man foreslår en daglig energifordeling fra kosten på 40/40/20 - hvor kulhydrater og protein samlet står for 80% af kalorieindtaget, og fedt de resterende 20%.

Da jeg i længere tid har haft svært ved at overholde de "krav", er jeg blevet lidt nysgerrig for hvordan man bedst indretter sin kostplan. Jeg har brug for min 4200 kcal/dagligt for at ligge i kalorieoverskud, og kommer let til at få nogle meget, meget høje indtag af bestemte næringsstoffer. Ofte får jeg 5-600 g kulhydrater om dagen (ca 50% af samlet energi) - men hvis jeg skulle skære det ned til 40% skulle jeg dagligt få ca 350 g carbs OG 350 g protein, hvor sidstnævnte jo vil være alt for meget jvf 2g/kg/dag.

Jeg ligger lige i underkanten af 100 g fedt om dagen (små 20%) - men mit spørgsmål er om der er nogle gode råd til at regulere protein- og kulhydratindtaget så man ikke får det voldsomt høje indtag som jeg ofte får. Hvis dette ikke er muligt, er det så 'farligt' at få 500 g eller mere carbs om dagen i længere tid?

Sebastian
Shut up and squat!
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (10)
Kostplan: Vis kostplan

Hvis folk har fortalt dig at det er et krav at have en 40/40/20 fordeling, saa stop 0jeblikkeligt med at lytte til deres rad!
Det er noget forfaerdeligt sludder at man skal ligge paa en givet fordeling.
Brugeravatar

Geografisk sted: Chiang Mai, Thailand

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Den der 40/40/20 er alt for simplificeret og det er direkte dumt at se den som en universel løsning.
Du skal ligge en kost i forhold til DIT udgangspunkt og DINE mål.

Hvis jeg var dig, ville jeg bare forøge indtaget af fedt så du kommer tættere på 30%. Fedt er som du nok meget energitæt(9 kcal pr. gram), så der skal ikke så meget til før du rammer det energiindtag du ønsker.
Brugeravatar

Geografisk sted: Sydney, Australien

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 44 gæster